آموزش سئو رایگان + آپدیت 2023 (یادگیری سئو در 30 دقیقه)
(برای دریافت مینی دوره رایگان آموزش سئو به انتهای مقاله مراجعه کنید)
سلام خوش آمدی به مقاله آموزش سئو: اول از هرچیزی بهت تبریک میگم!!! وارد صفحهای شدی که میتونه درآمدت رو به بالای چند ده و یا چند صد میلیون تومان در ماه برسونه. سئو (SEO) مهمترین بخش هر کسبوکار اینترنتی هست. شما میتوانید با سئو کردن سایتت وارد نتایج گوگل بشی و مشتری بسیار زیادی به سمت کسبوکارت بیاری و فروش سایتت رو مثله بمب بالا ببری. 😃
حالا حتما میخوای بدونی چطوری؟؟! تا آخر مقاله حتما همراهم بمون، باشه؟ (:
مزایای یادگیری سئو
قبل اینکه بپردازیم بدونیم سئو یعنی چی و… بهتره مزایای یادگیری سئو رو بدونیم که اصلا چرا باید سئو را یاد بگیریم؟
- سایت بزنی برای خودت و ازش به درآمدهای خیلی بالا برسی
- بتونی پروژه سئو بگیری
- بتونی مشاوره سئو بدی
- بتونی آموزش سئو بدی
(در کل هدف ما از یادگیری سئو افزایش درآمد هست)
سئو یعنی چی؟
آموزش سئو به زبان ساده: به نظرم حالا وقتش رسیده بدونیم که اصلا بدونیم سئو چیه؟ SEO مخفف کلمه Search Engine Optimization هست که به زبان ساده یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر مثله گوگل. زمانی که ما عملیات سئو را در سایتمان اجرا میکنیم باعث میشود که سایت ما در نتایج گوگل رتبه بگیرد و روز به روز رتبه بهتری را دریافت کند و در نتیجه وارد صفحه اول گوگل شود. خب اگر سایتی وارد صفحه اول بشه چه اتفاقی میافته؟
برای مثال: کلمه خرید گوشی سامسونگ ماهانه بیش از 25 هزار بار داخل گوگل سرچ میشه یعنی 25 هزار نفر که میخوان گوشی بخرن حالا شما اگه یه سایت داشته باشی و سایتتو سئو کرده باشی و وارد صفحه اول گوگل شده باشی، چی میشه؟؟؟ فقط 2500 نفر از 25 هزار نفر وارد سایت شما شوند و شما به 200 نفر از این 2500 نفر گوشی سامسونگ بفروشی و در هر گوشی 200 هزار تومان سود کنی میشه ماهانه 40 میلیون تومان. قطعا خوشت اومد نه؟ به این میگن قدرت جذب مشتری از گوگل که با سئو کردن اتفاق میافته.
حالا فکر نکن که به راحتی میتونی یه سایت بزنی و سایت رو سئو کنی و به رتبه اول گوگل یا صفحه اول گوگل برسی. همون سایتهایی که به صفحه اول گوگل و رتبه های برتر گوگل رسیدهاند کلی تلاش و هزینه کردهاند، پس به راحتی رتبههایی که دارند رو از دست نمیدن. مطمئنم که تو ذهنت سوال ایجاد شده که چیکار کنم الان؟؟ من مهدی فاتحی فر کسی هستم که میتونم تو این مسیر بهت کمک کنم که سایتتو سئو کنی و به رتبه های برتر گوگل برسونی… در ادامه مقاله همراه من و سئو لرن باش.
راستی…یادت نره که ته این بازی برنده ماییم!
سئو و آموزش سئو چرا این همه مهمه؟
سئو برای تمامی کسبوکار های آنلاین و اشخاصی که میخواهند کاری را در اینترنت شروع کنند مهمه زیرا با سئو کردن سایت خود میتوانند سایتشان را به افراد زیادترین نشان دهند و در نهایت فروش و درآمد بالایی را تجربه کنند .
درآمد سئوکار چقدره؟
قبل از اینکه بخوام آموزش سئو به زبان ساده رو به صورت تخصصی شروع کنم بهتره که یکم در مورد سئو اطلاعات بدست بیاریم و بدونیم که یک سئوکار چقدر درآمد داره.
از زمانی که کرونا وارد ایران شد و شیوع پیدا کرد بیشتر کسب کار ها به سمت سایت و اینستاگرام آمدند و کسانی که کسب و کاره خودشون رو به اینستاگرام برده بودند آموزش اینستاگرام دیدند و کسانی که به سمت سایت اومده بودند آموزش سئو سایت دیدند و یا سئو سایت خودشون رو به یک سئوکار سپردند به همین دلیل یواش یواش بازار سئو در ایران گرم میشد و در سال 1399 و 1400 حوزه سئو به شدت داغ شده بود و درآمد بسیار خوبی داشت که این روند تا الان ادامه داشته است و ادامه خواهد داشت. و امروزه هزینه سئو یک کلمه ای بخواد برسه صفحه اول گوگل زیر 15 میلیون نیست. حالاااا میدونم که تو ذهن شما این سوال ایجاد شد که یعنی چی کلمه ای رو به صفحه اول گوگل برسونه؟ در ادامه همراه من باش.🙂
اگر شما بهترین دوره آموزش سئو که توسط سئو لرن جمع آوری شده است را دیده باشید. میدانید که هدف ما از سئو کردن سایت این هست که روی کلمات کلیدی هدف رتبه بگیریم و در نهایت فروش و کاربران سایت را زیاد کنیم. اگر شما یک سئوکار ماهر باشی پس توانایی این رو داری که برروی کلمات کلیدی هدفت رتبه بگیری… البته شما برای پیدا کردن کلمات کلیدی حوزه خودتان باید مهارتش را داشته باشید که کامل در این دوره صقر تا صد توضیح داده شده است.
آموزش سئو چقدر زمان میخواهد؟
یکی از سوال های پر تکرار! چند وقته میتونم سئو را یاد بگیرم؟ دقیق نمیتونیم بگیم که چقدر طول میکشه تا شما دوست عزیز من سئو را یاد بگیری! ولی اگر آموزش سئو حرفه ای ما را دیده باشید میتوانید در بازه زمانی 2 الی 5 ماه به یک سئو کار حرفه ای یا همان متخصص سئو نبدیل شوید. و طی ماه و سال های آینده تجربیات خوبی کسب کنید و هرروز حرفه ای تر شوید.
زمان مورد نیاز برای یادگیری و تسلط بر سئو (بهینهسازی موتورهای جستجو) به میزان تجربه، پیشینه دانشی شما و سطح عمیقی که میخواهید در این زمینه داشته باشید، بستگی دارد. سئو یک حوزه گسترده و پیچیده است و نیاز به مطالعه و آزمایشهای مستمر دارد.
برای درک مبانی سئو و آشنایی با مفاهیم اولیه، ممکن است چند هفته تا چند ماه زمان لازم باشد. شما باید با موضوعاتی مانند کلمات کلیدی، بهینهسازی صفحات و ساختار وبسایت، سرعت بارگیری، لینک سازی، محتوا و دیگر عوامل مرتبط آشنا شوید.
بعد از درک مفاهیم اصلی، میتوانید شروع به پیادهسازی راهبردهای سئو در وبسایت خود کنید. در این مرحله، شما میتوانید نتایج خوبی را در مدت چند ماه تا یک سال ببینید.
اما باید توجه داشت که سئو یک فرآیند پیوسته است و همواره باید در حال بهروزرسانی و بهینهسازی باشید (البته دوره سئو همیشه در حال آپدیت هست). الگوریتمهای موتورهای جستجو به طور مداوم تغییر میکنند و روشهای بهینهسازی قدیمی ممکن است منسوخ شوند. بنابراین، برای حفظ جایگاه خوب در نتایج جستجو و بهبود مداوم سئو وبسایت خود، باید به طور مستمر در حال یادگیری و پیشرفت باشید.
تبدیل شدن به یک سئو کار بیشتر از شش ماه طول نمیکشد!
سئو کردن کلمه چیست؟
شما داخل گوگل سرچ میکنی خرید گوشی و یکسری سایت برای تو میاد و تو روی هرکدوم که کلیک کنی وارد اون سایت میشی. تمامی صفحاتی که در نتایج مشاهده میکنید برای کلمه خرید گوشی سئو (یا همان بهینه) شده اند. دیگه بهتر از این نمیشد توضیح داد (:
خب خب تو پاراگراف قبلی داشتم میگفتم براتون که رسوندن کلمه ای به صفحه اول گوگل حداقل 10 میلیون تومانه حالا شما سالانه 10 تا کلمه سئو کنی، 100 میلیون تومان درآمد داری. اینم بگم که این حداقل بود برای کسی که تازه سئو رو شروع کرده، درآمد یک سئوکار حرفه ای بیشترین از این مبلغ هاست.
سئو چند مدل هست؟
در کل ما سه نوع سئو داریم: 1- سئو کلاه سفید 2- سئو کلاه خاکستری 3- سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سفید White Hat Seo سئو کلاه سفید یعنی تمامی قوانین و الگوریتم های گوگل رو رعایت کنیم و هیچ کار غیر قانونی انجام ندیم.
سئو کلاه خاکستری Gray Hat Seo سئو کلاه خاکستری یعنی یه جاهایی قوانین گوگل رو یواشکی دور بزنیم ولی گوگل نفهمه و در ادامه از قوانین حضرت گوگل اطاعت کنیم.
سئو کلاه سیاه Black Hat Seo اخ اخ اخ رسیدیم به قسمت خطرناک ماجرا، سئو کلاه سیاه یعنی تو تمام قوانین گوگل رو دور بزنی و یه جاهایی زیاده روی کنی که زمانی گوگل بهمه این قضیه رو سایتتو داخل نتایج پنالتی میکنه البته اینم بگم که کله سایت رو پنالتی نمیکنه فقط اون صفحه ای که قوانین رو براش دور زدین پنالتی میشه.
لینک یعنی چی؟
زمانی که شما یادگیری سئو را شروع میکنید یکی از بحث هایی که در اول با آن روبرو خواهید شد، لینک هست. لینک یعنی چی؟ میخام به ساده ترین حالت برای شما تعریف کنم، وقتی که شما روی کلمه ای کلیک میکنید وارد یک صفحه دیگری میشوید برای مثال زمانی که شما روی کلمه سئو لرن کلیک میکنید وارد صفحه دیگری میشوید یعنی این کلمه لینک دار هست اوکی؟؟؟😎
بک لینک یعنی چی؟
بک لینک یعنی چی؟ به به رسیدیم به یکی از بهترین بحث ها در سئو: بک لینک میتونه سایت شما رو کلا در نتایج گوگل متحول کنه، چجوری؟ در پارگراف قبلی شمارو با لینک آشنا کردم و فهمیدید که لینک یعنی چی، حالا بک لینک یعنی یک سایت دیگه ای روی کلمه ای به سایت شما لینک بده بک لینک میگیم.
این هم درست نیست که روی هر کلمه ای از هر سایتی بک لینک دریافت کنیم. گرفتن بک لینک اصول و قواعدی دارد که باید رعایت شود تا سایت شما در نتایج گوگل پنالتی نشود. حالا پنالتی شدن توسط گوگل یعنی چی؟ عجله نکن بیا ادامه مقاله بگمت😁
پنالتی شدن سایت توسط گوگل یعنی چی؟
خب تا اینجای مقاله اومدی حتما میخوای سئو رو یاد بگیری و یک سئوکار حرفه ای بشی، ایول بهت عالیه حالا بهتره که تورو با پنالتی گوگل آشنا کنم تا سایتی که میخوای سئو کنی یه وقت توسط گوگل جریمه و پنالتی نشه.
اگر بازیکنی در فوتبال در محوطه جریمه مرتکب خطا بشه داور سریع خودشو میرسونه و اون بازیکن رو جریمه میکنه اگر نیاز بود بهش کارت زرد/قرمز میده و در نهایت برای تیم مقابل ضربه پنالتی اعلام میکنه. حالا شما در سئو سایتتون مرتکب خطا شوید و قوانین گوگل رو دور بزنید قطعا توسط گوگل جریمه خواهید شد. حتما تو ذهنت سوال ایجاد شده که گوگل چجوری جریمه میکنه؟؟؟
پنالتی گوگل چگونه است؟
پنالتی شدن سایت توسط گوگل به این گونه هست که کله سایت شما را جریمه نمیکنه، فقط اون کلمه کلیدی و صفحه سایت شمارو جریمه میکنه یعنی دیگه در نتایج گوگل رو اون کلمه کلیدی سایت شمارو نشون نمیده و اینجاست که اولین خطا = آخرین خطای شماست پس عزیز دلم به حرفای داداش کاملا گوش کن تا مرتکب خطا نشوی. حالا بیا ادامه یک چیز مهم باید بدونی در مورد پنالی گوگل😃
صفحه اصلی سایتت هیچوقت پنالتی نمیشه(:
همانطور که گفتم اگر شما روی یک کلمه کلیدی برای یکی از صفحات سایتتان مرتکب خطا شوید ممکنه اون صفحه در معرض پنالتی قرار بگیره یا پنالتی بشه… حالا به نظرتون اگر همین خطا رو برروی یک کلمه کلیدی برای صفحه اصلی مرتکب شویم، صفحه اصلی سایت ما پنالتی میشه؟ باید بهتون بگم که هیچوقت صفحه اصلی سایت پنالتی نمیشه و این یک امتیاز برنده برای سئوکاران هست.
کلمه کلیدی یعنی چی؟
ما در آموزش سئو رایگان گفتیم که کلمه کلیدی چیزیه که تو سئو باید براش تلاش کنی حالا کلمه کلیدی چیه؟ برای مثال شما در گوگل سرچ میکنی خرید گوشی و یکسری سایت هایی برای شما در نتایج ظاهر میشه، خب این کلمه ای که سرچ کردید (خرید گوشی) کلمه کلیدی میگوییم. سایت هایی که در نتایج گوگل برای شما ظاهر شده اند برای این کلمه کلیدی سئو شده اند.
انکرتکست یا کلمه کلیدی
اگه بخوایم بصورت تخصصی کلمه کلیدی رو به زبان بیاریم، انکرتکست (Anchor Text) میگوییم. انکرتکست یعنی کلمه یا جمله ای لینک دار شده است پس رفیق هرجایی شنیدی انکرتکست شما برای سایتت چیه؟ بدون منظور همون کلمه کلیدی هستش.
چند نوع انکرتکست (کلمه کلیدی) داریم
کلمه کلیدی کلا سه نوع داره که رایج ترین کلمه کلیدی ها هستن که در ادامه کامل برای شما توضیح داده ام: 1- اگزکت مچ 2- برود مچ 3- فیریز مچ
Exact Match (اگزکت مچ) همان کلمه کلیدی اصلی ما هست که میخوایم عملیات سئو رو براش اجرا کنیم برای مثال اگزکت مچ همین صفحه (آموزش سئو) هست.
Broad Match (برود مچ) یعنی کلمه کلیدی شما همراه با پیشوند/پسوند. مانند: آموزش سئو حضوری، دوره آموزش سئو
Phrase Match (فیریز مچ) یعنی بودن کلمه کلیدی اصلی (اگزکت مچ) در جمله. مانند: برترین آموزش سئو حضوری در شهر تبریز
خب عزیز دل داداش تو قسمت بالا انواع مختلف کلمه کلیدی هارو شناختیم. حالا تو ادامه با من باش بازم از نوع های مختلف کلمه کلیدی براتون گفتم😉
نوع های دیگر کلمه کلیدی در سئو!
تو پاراگراف قبلی به یه نکته مهمی توجه نکردید، طول کلمات کلیدی! اگر دقت کنی کلمات کلیدی فریز مچ طولانی تر از اگزکت مچ ها هستند پس اینا هم یه اسمی دارن! در ادامه کامل باهاشون آشنا میشویم.
Short Tail (کلمات کلیدی کوتاه) این مدل از کلمه کلیدی تک کلمه ای هستند (سئو، وردپرس، آشپزی، گوشی و…) که سخت ترین نوع سئو هم برای این نوع کلمات کلیدی هست برای اینکه رقابت زیادی برای این نوع کلمه کلیدی وجود دارد.
Mid Tail (کلمات کلیدی متوسط) این نوع کلمه عموما از ترکیب شدن 2/3 کلمه بوجود میاد (آموزش سئو، آموزش وردپرس، آموزش فیلمبرداری و…) سئو رو این کلمات نسبت به کلمه کلیدی کوتاه آسان تره و انیم بدونین که محبوبترین نوع کلمه کلیدی Mid Tail هست، میشه گفت هدفمندترین کلمه کلیدی هست و سرچشون توسط کاربران بیشتر از دیگر کلمات کلیدی هست.
Long Tail (کلمات کلیدی طولانی) این نوع کلمه کلیدی از 4/5 کلمه تشکیل میشود (دوره آموزش سئو حرفه ای، دوره آموزش زبان ترکیه ای و..) در آموزش سئو پیشرفته بر این نوع کلمه کلیدی بسیار تاکید شده است و راحترین نوع سئو برای کلمات کلیدی طولانی یا همان دم دراز هست.
چگونه کلمه کلیدی پیدا کنیم؟
یه روش راحت و رایگان در ادامه بهتون یاد میدم که آسان ترین روش + پر سرچ ترینکلمات توسط کاربران در گوگل هستند. حالا آگر آموزش سئو را کامل ببینید تمامی روش های پیدا کردن کلمه کلیدی را یاد میگیرید.
در این روش کافیه که کلمه کلیدی اصلی حوزه خودتون رو داخل گوگل سرچ کنید و به بخش ساجست های گوگل که در پایین صفحه وجود دارد مراجعه کنید، در این قسمت کلمه کلیدی هایی را مشاهده خواهید کرد که توسط کاربران سرچ بالایی دارند. مثال: (کلمه کلیدی اصلی: آموزش فیلمبرداری)
این کلماتی که در عکس بالا مشاهده میکنید کلمه کلیدی های مرتبط و پر سرچ در حوزه آموزش فیلمبرداری هستند. این کلمات بصورت دم دراز (Long Tail) هستند که میتوانید با استفاده این کلمات در سایت خود مقاله ایجاد کنید و ورودی زیادی به سمت سایت خودتون بیارید.
سرچ کنسول چیست؟
سرچ کسنول! مهم ترین ابزار هر سئو کار. این ابزار برای خوده گوگل هست که میتونین باهاش کله سایتتون رو تجزیه و تحلیل کنید. اگه سایتی سرچ کنسول نداشته باشه در واقع اون سایت ارزشی در چشم گوگل ندارد. فعال کردن سرچ کنسول برای سایت از همه چیز مهم تر و واجب تره که بتونید اطلاعات سایت خودتون رو مشاهده کنید با یک مثال بگم که بهتر متوجه بشید انگار شما یک گوشی دارید ولی نمیتونید درصد شارژ باتری، درصد مصرف های باتری، یا مانده اینترنت و… نگاه کنید. مفهوم شد؟🙂
اگر شما برای سایتتان سرچ کنسول داشته باشید میتوانید بصورت دقیق مشاهده کنید: سایت شما روزانه چقدر در گوگل دیده میشود، روی نتایج سایت شما چقدر کلیک میششود (بصورت عددی و درصدی)، لینک سازی های خارجی سایت رو مشاهده کنید، ارور های سایت رو ببینید، چه صفحاتی ایندکس شدن و چه صفحاتی ایندکس نشدن و… که در ادامه کامل به این موارد پرداخته ایم.
شما بعد از فعال کردن سرچ کنسول (بعد از چند روز اطلاعات و آمار برای شما نمایش داده میشود.) با تصویر زیر روبرو میشوید:
حالا این نموداری که سرچ کنسول برای ما نشون میده یعنی چی کلا؟
کل کلیک ها (Total Clicks)
مجموع کلیک هایی که سایتتون در نتایج حضرت گوگل دریافت میکند در این قسمت نمایش داده میشود. همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید در بازه زمانی (تقریبا) 10 ماه 52 هزار بار کلیک انجام شده.
نرخ دیده شدن در گوگل (Total Impressions)
دفعاتی که سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده میشود برای کاربران نرخ دیده شدن یا ایمپرشن میگوییمو همانطور که در تصویر بالا دیدید تقریبا در بازه زمانی 10 ماه حدود 700 هزار بار ایمپرشن داشته.
میانگین نرخ کلیک (Average CTR)
نرخ تبدیل ایمپرشن به بازدید کننده را CTR میگوییم. Average CTR یعنی میانگین نرخ ورودی (نرخ کلیک) بر سایت ما در نتایج گوگل. هرچقدر نرخ CTR شما زیاد باشد یعنی سئو خوبی را پیش میبرید. (یه نکته بگم که در بعضی از حوزه های سخت اوایل نرخ کلیک از کم شروع میشود که باید بهبود دهید.)
موقعیت سایت (Average Position)
میانگین رتبه صفحات شما در برروی کلمات کلیدی در نتایج گوگل. هرچقر به عدد یک نزدیک ترین بشین یعنی سئو سایتتون خوبه و عالی دارید پیش میرید. اوکیه؟ 🙂 همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنیم عدد ما 10.3 هست یعنی تقریبا همه مقاله و محصول های سایت در صفحه اول گوگل حضور دارند و بیشترشون رتبه 10 هستند.
خب خب بریم یکم در مورد الگوریتم های گوگل باهم دیگه صحبت کنیم. همراه داداش باشید ها 😉
الگوریتم های گوگل در سئو
گوگل جان یک باغ وحش داره! حالا چرا باغ وحش؟؟؟ الگوریتم های گوگل با نام های مختلف حیوانات نام گذاری شده اند مانند الگوریتم گورخر، الگوریتم پاندا و…. در بحث آموزش سئو صفر تا صد باید الگوریتم های گوگل را بشناسیم و طبق قوانین آن ها جلو برویم. در این الگوریتم ها یکسری خط قرمز هست که اگه پا روی اون خط قرمز ها بزاریم گوگل عصبی میشه و سایت شما رو جریمه و پنالتیی میکنه. حالا اگه میخوای سایتت جریمه نشه در ادامه همراه من باش که مهم ترین الگوریتم های گوگل رو میخوام برات توضیح بدم.
خب خب از سلطان پنگوئن شروع کنیم 😁
الگوریتم پنگوئن
امان از دست این پنگوئن خان، کافیه یه کوچولو لینک سازی رو اشتباه بری مچتو میگیره و پنالتی میکنه لعنتی رحم هم نداره خیلی باید مراقبش باشیم. همانطور که گفتم الگوریتم پنگوئن بک لینک های سایت رو مورد بررسی قرار میده و سایت هایی که لینک سازی طبیعی ندارند رو مورد عنایت قرار میده 😅 چرا الگوریتم پنگوئن ساخته شد؟؟ در گذشته سایت ها با گرفتن بک لینک از هر سایتی یا درست کردن بک لینک های اسپم به راحتی میتونستند رتبه بگیرند یعنی اینجوری شده بود که هرسایتی رو هر کلمه کلیدی که دلش میخواست توی نتایج بالا می اومد؟ اینجا بود که کاربران از گوگل ناراضی بودند و گوگل گفت چیکار کنم چیکار نکنم، الگوریتم پنگوئن رو معرفی کرد، تمامی سایت هایی که مشکل داشتند و اسپم بودند از نتایج حذف شدند و همینجوری ادامه داشته تا الان که هرسایتی لینک سازی رو اصولی پیش نبره مچشو میگیره و… بهتره که در مبحث آموزش سئو الگوریتم ها رو جدی بگیرید تا مشکلی برای سئو سایتتون پیش نیاد.
الگوریتم پاندا
حالا بزارید من برم محتوای فلان سایت رو کپی کنم بزارم تو سایتم بیام 😐 بزرگترین اشتباه در سئو استفاده از محتوای کپی!! الگوریتم پاندا محتوای سایت شما را بررسی میکند (متن، عکس، ویدیو، و…) زمانی که تشخیص بدهد محتوای شما کپی شده است سریعا به گوگل گزارش میکنه و حال گیری رو شروع میکنه. یا به سایتتون رتبه نمیده یا افت رتبه شدید میده و در نهایت صفحه رو پنالت میکنه.
الگوریتم رقص گوگل (گوگل دنس)
اقااا فکر نکن پارتی چیزی تو راهه بیا ادامه میفهمی چرا اسم این الگوریتم، گوگل دنس نامیده شده. بعضی وقت ها از صفحات سایت شما یک روز در صفحه اول رتبه 7 قرار دارد چند روز بعد به صفحه 3 میره و بعد دو روز به صفحه دو میاد و همینجور بالا پایین میشه… یعنی چی؟ صفحه شما در حال پیدا کردن بهترین جایگاه برای خودش هست که یک متخصص سئو همانطور که در آموزش سئو گفته ایم باید با یک بک لینک پرقدرت جایگاه اون صفحه رو در بهترین حالت ممکن نگه دارد.
الگوریتم E-A-T
در ادامه آموزش صفر تا صد سئو، الگوریتم E-A-T را مورد بررسی قرار میدهیمو الگوریتم E-A-T مخفف Expertise Authoritativeness Trustworthiness، این الگوریتم یکی از شاخص های ارزیابی گوگل برای رتبه بندی سایت ها هست و بسیار در رتبه بندی سایت ها تاثیر دارد. این الگوریتم بیشتر برای تخصص اهمیت میدهد و سایت هایی را با یکسری فاکتور ها می سنجد و در گوگل رتبه بندی ها را تغیر میدهد. البته در آموزش سئو وردپرس کامل در این باره صحبت شده است که چه کار هایی انجام دهیم تا الگوریتم EAT بیشتر به ما ارزش دهد!
الگوریتم کبوتر
در یادگیری سئو بخش سئو محلی الگوریتم کبوتر بسیار مفید است. الگوریتم کبوتر یا pigeon algorithm با بقیه الگوریتم ها کاملا متقاوت است و در واقع مربوطه به موقعیت زمانی و ساعتی است. حتما در این فکرید که از این الگوریتم چه زمانی استفاده میشود یا اصلا چه کاربردی دارد؟ وقتی اسم مکانی را در گوگل سرچ میکنید این الگوریتم یک فهرست بصورت دسته بندی شده در اختیار شما قرار میدهد. برای مثال: در گوگل سرچ میکنیم (خرید گوشی در تبریز) یک لیستی از نزدیکترین موبایل فروش های منطقه ما را به ما نشان میدهد که با کلیک کردن برروی نتایج آن ها در گوگل مپ برای ما نمایش میدهد.
الگوریتم MUM
الگوریتم MUM یا “Multi-task Unified Model”، یک الگوریتم جستجوی پیشرفته است که در تابستان 2021 توسط گوگل معرفی شد. این الگوریتم، از معماری شبکه عصبی پیچیدهای استفاده میکند که برای حل چندین مسئله همزمان طراحی شده است.
برخلاف بسیاری از الگوریتمهای جستجوی قبلی که بیشتر بر روی کلمات کلیدی و ساختار صفحات تمرکز داشتند، الگوریتم MUM در آموزش سئو سایت به تفسیر مفهومی صفحات و متنها توجه میکند و تلاش میکند جوابهای مناسبی برای پرسشهای کاربران در اینترنت پیدا کند.
این الگوریتم به دلیل قابلیت پردازش مفاهیم و ایدههای پیچیده، میتواند جوابهای بهتری برای سؤالات پیچیده و مبهم ارائه کند. همچنین MUM میتواند به هوش مصنوعی کمک کند تا درک بهتری از زبان طبیعی و نحوه بیان انسانها پیدا کند.
الگوریتم کافئین
الگوریتم کافئین یکی از الگوریتمهای جستجوی پیشرفته گوگل است که در سال 2010 معرفی شد. این الگوریتم بهبود بر روی الگوریتم قبلی نامگذاری شده “Google Search” بوده است.
کافئین، با توجه به تغییرات چشمگیر وب و حجم بالای صفحات جدید، طراحی شده است تا سرعت جستجو و بارگذاری صفحات را افزایش دهد و نتایج جستجوی بهتری را برای کاربران فراهم کند. این الگوریتم، همچنین با افزایش توانایی گوگل در فهم محتوای صفحات وب، به نتایج جستجوی دقیقتری دست یافت.
در عمل، الگوریتم کافئین با تغییراتی در زمینه ساختار دادههای بانک اطلاعاتی گوگل، بهبود سرعت جستجوی صفحات وب و دسترسی به اطلاعات بیشتر برای کاربران، را دستیابی کرده است. همچنین این الگوریتم با توجه به پیشرفتهای معماری شبکههای عصبی، به ارائه نتایج جستجوی دقیقتر و جامعتر کمک کرده است.
الگوریتم فرشنس
الگوریتم فرشنس یا “Freshness”، یکی دیگر از الگوریتمهای جستجوی پیشرفته گوگل است که در سال 2011 معرفی شد. این الگوریتم بهبودی بر روی الگوریتم قدیمی “Caffeine” محسوب میشود و با توجه به تغییرات و نیازهای بازار جستجو، طراحی شده است.
فرشنس با هدف بهبود تجربه کاربری جستجو در گوگل، به بهبود عوامل مختلفی مانند سرعت بارگذاری صفحات، بهبود نمایش نتایج مرتبط، تاکید بر منابع معتبر و… توجه دارد. همچنین این الگوریتم از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای تشخیص مفاهیم و مفهومهای موجود در صفحات وب استفاده میکند تا نتایج جستجوی بهتری ارائه دهد.
الگوریتم فرشنس، از تکنیکهای پردازش زبان طبیعی و شبکههای عصبی برای تفسیر محتوای صفحات استفاده میکند و با کمک این روشهای پیچیده، تلاش میکند نتایج جستجوی دقیقتر و مناسبتری را برای کاربران گوگل ارائه دهد.
در ادامه مقاله آموزش سئو صفر تا صد به الگوریتم های گوگل بیشتر میپردازیم…
الگوریتم مرغ مگس خوار
الگوریتم مرغ مگسخوار یا “Hummingbird”، یکی از الگوریتمهای جستجوی پیشرفته گوگل است که در سال 2013 معرفی شد. این الگوریتم، با هدف بهبود دقت نتایج جستجو و تفسیر محتوای صفحات وب طراحی شده است.
با استفاده از روشهای پردازش زبان طبیعی و تحلیل محتوای صفحات وب، الگوریتم مرغ مگسخوار، به جستجوی مفاهیم و فرآیندهای مرتبط با سؤال کاربران پرداخته و نتایجی را ارائه میدهد که بیشتر با معنای سؤال کاربر مرتبط باشد.
در واقع، این الگوریتم در برابر سؤالات پیچیده و طولانی که بیشتر در قالب جملات صورت میگیرند، عملکرد مناسبی دارد و به دلیل قابلیت فهم مفاهیم و ایدههای پیچیده، میتواند جوابهای بهتری برای سؤالات پیچیده ارائه کند.
به طور خلاصه، الگوریتم مرغ مگسخوار با استفاده از تکنولوژیهای پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی، به نتایج جستجوی دقیقتر و مناسبتری برای کاربران گوگل دسترسی میدهد.
الگوریتم برت
الگوریتم برت گوگل یا “BERT” که مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است، یکی از الگوریتمهای پردازش زبان طبیعی پیشرفته است که توسط تیم گوگل در سال 2018 معرفی شد.
برت گوگل به منظور درک بهتر مفاهیم و رفع ابهامات در قالب جملات دستوری طراحی شده است. این الگوریتم با استفاده از مدل شبکه عصبی پیچشی، به درک بهتر مفاهیم و معناهای مختلف کلمات و جملات میپردازد.
به عنوان مثال، با استفاده از برت گوگل، به سؤالات پیچیده و بلند کاربران پاسخ داده میشود. همچنین، این الگوریتم قابلیت مقایسه و تفسیر معنای متن را نیز داراست.
در کل، الگوریتم برت گوگل به دلیل قابلیت پردازش مفاهیم و معانی مختلف کلمات و جملات، در بهبود دقت نتایج جستجوی گوگل و فهم بهتر سؤالات کاربران نقش بسزایی داشته است.
ریدایرکت در سایت!
در مبحث آموزش سئو رایگان یکی از مبحث هایی که به آن پرداخته ایم بحث ریدایرکت کردن در سایت هست. ریدایرکت کردن چیست؟ زمانی که کاربر در نتایج گوگل برروی یکی از نتایج سایت شما کلیک میکنه ، اگر اون صفحه پاک شده باشه یا به هر دلیلی میخواهید کاربر به جای اون صفحه وارد صفحه دیگری بشه به این مبحث ریدایرکت میگوییم. حالا ریدایرکت چند نوعه؟
خب بهتره که حالا شما رو با بهترین نوع های ریدایرکت آشنا کنم:
ریدایرکت 301
در ریدایرکت 301 زمانی که شما صفحه ای را به صفحه دیگر ریدایرکت میکنید در واقع دارید ارزش و اعتبار اون صفحه رو هم منتقل میکنید! یعنی چی ارزش و اعتبار اون صفحه رو هم منتقل میکنیم؟ یعنی اون صفحه از نظر گوگل هر ارزشی داشت به این صفحه جدید هم همان ارزش منقل میشه.
ریدایرکت 302
در ریدایرکت 302 همانند ریدایرکت 301 صفحه ای را به صفحه دیگر ریدایرکت میکنیم ولی با تفاوت اینکه هیچ انتقال اعتباری انجام نمیشه!
ریدایرکت 307
در ریدایرمت 307 همانند ریدایرکت 302 صفحه ای رو به صفحه ی دیگری منتقل میکنیم بدون انتقال ارزش اعتبار، اوکی؟ ولی با تفاوت اینکه در این نوع ریدایرکت داریم به گوگل میگیم که احتمال داره صفحه قبلی رو دوباره برگردونم، پس حواست باشه به این موضوع!
ریدایرکت های 400
شما در ریدایرکت های 400 دارید به گوگل میگید که این صفحه از سایت من پاک شده، تو هم از نتایج پاکش کن.
در وردپرس چگونه ریدایرکت انجام دهیم؟
اگر از افزونه Yoast Premuim استفاده میکنید میتونید وارد بخش ریدایرکت ها بشید و انجام بدید یا اگر نسخه رایگان افزونه Yoast رو دارید میتونید افزونه redirection رو نصب کنید و ریدایرکت ها را انجام دهید. اگر هم از افزونه Rank Math استفاده میکنید میتوانید با استفاده از همین افزونه کار های ریدایرکت رو انجام بدید.
رایج ترین اصطلاحات سئو را بشناسید
خب خب در ادامه میخام رایج ترین اصطلاخات سئو رو بهت بگم که اگه یه جایی شنیدی سریع متوجه قضیه بشی.
سرچ ارگانیک (Organic Search) سرچ ارگانیک به ورودی هایی میگم که کاربر کلمه ای رو داخل گوگل سرچ کرده و در نتایج وارد سایت ما شده.
ترافیک طبیعی (Organic Traffic) به ورودی هایی میگیم که از طرف گوگل وارد سایت ما میشند.
نتایج طبیعی (Organic Results) نتایج طبیعی به نتایجی میگیم که از گوگل ادز استفاده نکرده باشند. (نتایجی که از گوگل ادز استفاده کردند در کنار نتیجه شان کلمه ad نوشته شده)
نتایج پولی (Paid Result) به نتیجه هایی میگویم که با پول دادن به گوگل به آن نتیجه رسیده اند.
ابزار های سئو را بشناسید
در آموزش سئو رایگان 0 تا 100 یاد میگیرید که چگونه با ابزارهایی که متخص سئو کردن سایت هستند کار کنید…که در ادامه شما را با چند از بهترین ابزار های سئو سایت اشنا کردیم که در آینده کار های زیادی با این ابزار ها داریم 😁
خب خب در ادامه شمارو با ابزار هایی که برای ما میتوانند تحقیق + میزان سرچ کلمه کلیدی را انجام دهند معرفی خواهیم کرد. (ابزارهایی مثله KWFinder) ابزار هایی که میتوانید با آن سرعت سایت را بسنجید.(مانند GTmetrix) ابزار هایی که بتوانید بک لینک های سایت + دامین آتوریتی، پیج آتوریتی + اسپم اسکور و… مشاهده کنید.(مانند سمراش و ماز) ابزاریی که میتوانید امنیت سایت را بررسی کنید (مثله ssl shopper) و…
جی تی متریکس GTmetirx ابزار فوق العاده تحلیل سرعت سایت!
با استفاده از ابزار GTmetrix میتوانید سرعت سایت خودتون و سرعت سایت رقیب هاتون رو بسنجید. با این ابزار میتونید ارور صفحات سایتتون رو ببینید و در راستای افزایش سرعت سایت بهبود دهید.
KWFinder ابزاری فوق العاده برای تحلیل کلمه کلیدی
با استفاده از ابزار KWFinder میتوانید کلمات کلیدی مرتبط به حوزه کاری خودتون رو پیدا کنید. این ابزار میزان سرچ ماهانه + میزان سختی کلمات کلیدی را به شما نشان میدهد. ابزار KWFinder از سری ابزار های سایت Mangools.com میباشد.
کیورد تول Keyword Tool ابزاری برای تحقیق کلمه کلیدی
با استقاده از ابزار Keyword Tool میتوانید کلمات کلیدی + LSI Keywrod حوزه خود را پیدا کنید. این ابزار بصورت رایگان و پریمیوم هست که میتوانید تهیه کنید و کسبوکار خود را پیشرفت دهید.
woornak ابزاری برای تحلیل سئو سایت
woornak| ورنک ابزاری برای تحلیل و بررسی شرایط سئو سایت شما میباشد، این سایت امتیازی بین صفر تا صد به سایت شما میدهد که هرچقدر این عدد به صد نزدیکتر باشد یعنی شرایط سئو سایت شما بهتر است. بعد از بررسی سایت خود با ابزار ورنک اگر خطایی در سایتتان باشد برای شما نمایش میدهد تا برطرف کنید. اکانت این سایت بصورت پریمیوم بوده و با خرید اکانت میتوانید تمامی مشکلات سئویی سایت خود را برطرف کنید.
SSL Shopper ابزاری عالی برای بررسی امنیت سایت
این ابزار برای بررسی امنیت سایت میباشد. زمانی که شما سایت خود را با این ابزار بررسی میکنید اگر مشکلی در امنیت سایت شما باشد نمایش میدهد و میتوانید با تیکت به هاستینگ مشکلات را برطرف کنید.
آیا آموزش سئو مخصوص وردپرس است؟
یک سوال پر تکرار که آیا آموزش سئو وردپرس مختص وردپرس هست؟ باید بگویم نه! این نگرش کاملا اشنتباه است. شما هر کلمه کلیدی را برروی هر نوع CMS که میخواهید میتوانید به رتبه یک گوگل برسانید. تنها فرقی سئو وردپرس با باقی CMSها داشتن افزونه های زیادی و رابط کاربری آسان است. در ادامه مقاله آموزش سئو مبتدی تا پیشرفته همراه من باش تا سئو را بصورت صفر تا صد یاد بگیریم… 😉
آیا سئو تنها برای گوگل است؟
باید بگویم که سئو تنها برای گوگل و باقی موتور های جستجو نیست. زیرا ما شبکه های اجتماعی مثله اینستاگرام، یوتویوب و آپارات داریم آیا به نظر شما این شبکه ها هم نیاز به سئو دارند؟ قطعا نیاز به یکسری کارها دارند که در میان اون همه ویدیو رتبه بهتری داشته باشند.
سئو یوتیوب و آپارات چگونه است؟
در آموزش صفر تا صد سئو رایگان به بحث سئو یوتیوب و سئو آپارات رسیدیم که چگونه است؟ با رعایت بعضی موارد مانند داشتن عنوان جذاب، توضیحات جذاب، لینکسازی بین ویدیوهای کانال، بنر جذاب، کیفیت ویدیو بالا و… میتونید رتبه بهتری را داشته باشید.
سئو اینستاگرام چگونه است؟
اگر اینستاگرام را بلد باشید، قطعا می دانید که چگونه در این شبکه اجتماعی مورد توجه قرار بگیرید. بعضی ها برای اینکه بتوانند در نتایج گوگل دیده شوند فکر میکنند که ما بحثی داریم بنام آموزش سئو اینستاگرام. باید گفت که اینگونه نیست! اگر شخصی بر اساس اطلاعات وارد شده در نمایه کاربری شما (صفحه اینستاگرام) عبارتی را در گوگل جستجو کند، اگر در صفحه بیوگرافی شما وجود داشته باشد، ممکن است صفحه شما در نتایج گوگل به کاربران نمایش داده شود. باید این موضوع را هم گفت که کاربران باید با صفحه شما زیاد ارتباط برقرار کنند اینگونه درصد نمایش صفحه شما در نتایج گوگل بیشتر است.
ترفند های حرفه ای سئو
ترفند های سئو یعنی چی؟ اگر شما آموزش سئو صفر تا صد را کامل دیده باشید متوجه این قضیه میشوید که در سئو یکسری ترفند هایی وجود دارد که میتوانید با اجرای آن ها سریعتر و بهتر رتبه بگیرید. حالا بحث اصلی اینجاست این ترفند ها جزو سئو کلاه سیاه هستند یا سفید؟ باید یگویم که بعضی از ترفند ها سئو کلاه سیاه هستند که به شما گفته ایم ولی بعضی ها بصورت کاملا سئو کلاه سفید هستند که مشکلی برای سایت شما پیش نمیاره. ولی میخام به یک موضوغ مهم اشاره کنم، ما سئوکارها رمزمون آهسته و پیوسته فعالیت کردنه که همین کار باعث میشه به رتبه های برتر گوگل برسیم…
سوشیال سیگنال و سئو!
سوشیال سیگنال چیست؟ اگر شما در لیندکین، فیس بوک، پینترست، و… لینک سایت خود را به اشتراک بگذارید سوشیال سیگنال میگیم که ما در سوشیال سیگنال از شبکه های مجازی لینک یا همان سیگنال دریافت میکنیم که این عمل در سئو سایت بسیار تاثیر گذار است مخصوصا اگر پست مخصوص آن لینک ویو بالا، لایک بالا و کامنت خورده باشد.
ما سئوکار ها در بعضی از جاها دیگه هرچقدر هزینه کنیم برای یک صفحه بیشتر از اون بالا نمیاد در این زمان چیکار میکنیم؟؟؟ به سمت سوشیال سیگنال میریم که نجاتمون بده (البته در کنار باقی کارها)
هدف ما از سئو وبسایت چیست؟
زمانی شما قصد راه اندازی یک سایت را دارید باید هدف از سئو آن سایت را مشخص کنید. برای مثال اگر سایت شما فروشگاهی هست باید هدفتان را برروی افزایش بازدید و فروش محصولات سایتتون بزارید ولی در کل هدف ما از دیدن آموزش سئو سایت و بهینه سازی (سئو) کردن یک سایت:
- برندینگ
- افزایش بازدید و ترافیک سایت
- بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل
- فروش محصول یا خدمات
- فروش آموزش رایگان و پولی
- و…
کارهایی که یک سئوکار باید انجام بده
- سئو تکنیکال Technical SEO
- سئو داخلی On-page SEO
- سئو خارجی Off-page SEO
تکنیکال سئو
تکنیکال سئو (Technical SEO) به مجموعهای از فعالیتها و بهینهسازیهایی اشاره دارد که در سطح فنی و ساختاری وبسایت انجام میشود تا در موتورهای جستجو بهبودی بهوجود آورد. در واقع، تکنیکال سئو به بهبود قابلیت فهم وبسایت توسط موتورهای جستجو، بهبود سرعت بارگیری، بهینهسازی ساختار URL، استفاده صحیح از برچسبها (tags)، اصلاح خطاهای روبهرو شده و سایر جنبههای فنی مرتبط میپردازد.
برخی از تکنیکال سئو عبارتند از:
بهینهسازی سرعت بارگیری: شامل بهینهسازی حجم وبسایت، کاهش زمان بارگیری صفحات، استفاده از شبکههای توزیع محتوا (CDN) و فشردهسازی تصاویر و فایلها.
بهینهسازی ساختار URL: استفاده از URL های قابل فهم و مرتبط با محتوا، حذف پارامترهای اضافی و استفاده از نشانگرهای مناسب مانند خط تیره به جای فاصله بین کلمات.
بهینهسازی برچسبها: استفاده صحیح از برچسبهای HTML مانند برچسب عنوان (H1)، برچسبهای عنوان فرعی (H2-H6) و برچسبهای توصیف متا (meta tags).
بهینهسازی ساختار و نمایش لینکها: استفاده از لینکهای قابل فهم و قابل دسترس برای کاربران و موتورهای جستجو.
بهبود قابلیت فهم وبسایت برای موتورهای جستجو: استفاده از فایل robots.txt برای مدیریت دسترسی موتورهای جستجو، ایجاد نقشه سایت (sitemap) و استفاده از استراکچرهای داده (structured data) برای کمک به موتورهای جستجو در درک بهتر محتوا.
بهبود تجربه کاربری: ایجاد یک تجربه کاربری بهتر از طریق طراحی وبسایت و ساختار صفحات.
این فقط چند مثال از تکنیکال سئو هستند و هنوز تعداد زیادی تکنیک و روش دیگر نیز وجود دارد. مهمترین هدف تکنیکال سئو، بهینهسازی ساختار وبسایت برای موتورهای جستجو است تا بهبود قابلیت رتبهبندی و نمایش در نتایج جستجو را داشته باشد.
سئو داخلی
اگر آموزش سئو را دیده باشید میدانید که سئو داخلی (On-Page SEO) به مجموعهای از روشها و بهینهسازیهایی اشاره دارد که درون صفحات وبسایت صورت میگیرد و برای بهبود رتبهبندی و نمایش وبسایت در نتایج جستجو اهمیت دارد. سئو داخلی بر روی عوامل مرتبط با محتوا و ساختار هر صفحه تمرکز میکند.
تکنیکها و بهینهسازیهای سئو داخلی عبارتند از:
1. کلمات کلیدی: انتخاب و استفاده مناسب از کلمات کلیدی مرتبط با محتوا در عنوان صفحه، متنها، عناوین فرعی و متا تگها.
2. عنوان صفحه (Title Tag): استفاده از عنوان مناسب، متناظر با محتوا و شامل کلمات کلیدی مهم برای هر صفحه.
3. متا تگها: استفاده از متا تگ توصیف (Meta Description) که توضیحی کوتاه و جذاب از محتوای صفحه را ارائه میدهد.
4. ساختار عنوانها (Heading Tags): استفاده از عناوین فرعی (H2، H3 و غیره) برای سازماندهی منطقی و سلسلهمراتبی محتوا و استفاده از کلمات کلیدی در آنها.
5. بهینهسازی محتوا: ارائه محتوای ارزشمند، منظم و مرتبط با کلمات کلیدی، استفاده از پاراگرافبندی مناسب، قالببندی متن و استفاده از تصاویر و ویدئوهای مرتبط.
6. ساختار URL: استفاده از URL های قابل فهم و کوتاه که شامل کلمات کلیدی و نام صفحه باشد.
7. داخلیسازی لینکها: ایجاد لینکهای داخلی بین صفحات وبسایت با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و ساختار مناسب.
8. بهبود سرعت بارگیری: کاهش زمان بارگیری صفحه از طریق فشردهسازی تصاویر، بهینهسازی کد و استفاده از پشتیبانی از حافظه نهان (caching).
9. موجودیتهای وابسته به صفحه: استفاده از تگها و موجودیتهای مرتبط مانند تگهای alt برای تصاویر، تگهای header برای جدولها و غیره.
10. سازماندهی ساختاری محتوا: استفاده از برچسبهای HTML مرتبط با ساختار مانند تگهای قالببندی، تگهای لیست و تگهای نقل قول.
این فقط چند مثال از عوامل و تکنیکهای سئو داخلی هستند. هدف اصلی سئو داخلی، ارائه محتوا و ساختار صفحاتی است که موتورهای جستجو بتوانند به درستی فهمیده و ارزیابی کنند و در نتیجه رتبهبندی بهتری برای وبسایت ایجاد شود.
سئو خارجی
اگر آموزش سئو از پایه تا پیشرفته مدانید که سئو خارجی (Off-Page SEO) به بهینهسازیها و روشهایی اشاره دارد که خارج از صفحات وبسایت انجام میشوند و هدف آن افزایش قدرت و اعتبار وبسایت در نظر موتورهای جستجو است. سئو خارجی بر ارتباطات و لینکهایی که به وبسایت شما ارجاع میدهند و تأثیر آنها در رتبهبندی وبسایت تمرکز دارد.
تکنیکها و روشهای سئو خارجی عبارتند از:
1. لینکسازی (Link Building): ایجاد و ارتقاء لینکهای ورودی (backlink) به وبسایت شما از سایتهای دیگر. لینکهای با کیفیت و مرتبط میتوانند به بهبود رتبهبندی و اعتبار وبسایت شما در موتورهای جستجو کمک کنند.
2. بهینهسازی رسانههای اجتماعی: استفاده از رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و غیره برای ارتباط با جمهور، ایجاد ترافیک و ایجاد ارجاع به وبسایت.
3. بازبینی و نظرات کاربران: مشارکت در جوامع آنلاین و ارائه بازبینی و نظرات مرتبط با صنعت خود در سایتها و انجمنهای مرتبط، که ممکن است به افزایش ترافیک و لینکهای ورودی برای وبسایت شما منجر شود.
4. نوشتن مهمان: ارائه مطالب با کیفیت به وبسایتها و وبلاگهای دیگر به عنوان مهمان نویس، که بازخورد و لینک به وبسایت شما را به دنبال دارد.
5. حضور در دایرکتوریها و لیستینگها: ثبت وبسایت خود در دایرکتوریها و لیستینگهای صنعتی مرتبط، که میتواند تاثیر مثبتی داشته باشد.
مزایای لینک سازی خارجی
همانطور که در آموزش سئو سایت گفته ایم لینک سازی خارجی یکی از استراتژیهای مهم در بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) است که برای بهبود رتبهبندی و ترافیک وبسایتها استفاده میشود. این فرایند به ایجاد و جلب لینکهایی از سایتهای دیگر به وبسایت خود اشاره دارد. این لینکها به عنوان رایهای مثبت به موتورهای جستجو نشان میدهند که وبسایت شما محتوای مفیدی دارد و ارزشمند است. در زیر مزایا و نکات مهم لینک سازی خارجی را بررسی میکنیم:
مزایای لینک سازی خارجی:
1. بهبود رتبهبندی در موتورهای جستجو: لینکهای خارجی از سایتهای معتبر و با اعتبار به وبسایت شما، موجب ارتقاء رتبهبندی آن در نتایج جستجو میشود.
2. افزایش ترافیک: با جلب لینکهای خارجی، ترافیک وبسایت شما افزایش مییابد؛ زیرا کاربران به وبسایت شما از سایتهای مختلف هدایت میشوند.
3. ایجاد اعتبار و اعتماد: لینکهای خارجی از منابع معتبر و مرتبط باعث افزایش اعتبار و اعتماد به وبسایت شما میشود.
4. ارتقاء شناختگری برند: وجود لینکهای خارجی به وبسایت شما موجب افزایش شناختگری و برندسازی بهتر میشود.
5. رشد دامنههای بازگشتی (Backlinks): لینکهای خارجی باعث رشد تعداد دامنههای بازگشتی به وبسایت شما میشود که این امر نیز برای موتورهای جستجو مؤید ارزش و اهمیت وبسایت شماست.
نکات مهم در لینک سازی خارجی:
1. کیفیت بر اساس محتوا: لینکهای خارجی باید به محتوا و موضوع وبسایت شما مرتبط باشند. لینکها از صفحات مرتبط و موضوعی با محتوای شما باید دریافت شوند؛ زیرا این نوع لینکها بهبود رتبهبندی شما را تقویت میکنند.
2. لینکهای متنی: لینکهای متنی (Anchor Text) مهم هستند. از لینکهای متنی که حاوی کلمات کلیدی مرتبط با صفحهی مقصد هستند، استفاده کنید.
3. کمیت نیز مهم است: هرچند که کیفیت لینکها بسیار اهمیت دارد، اما نیز باید به کمیت آنها توجه کنید. تنوع و تعداد لینکها نیز نقش مهمی در بهبود رتبهبندی دارند.
4. اجتناب از لینکهای غیرمرتبط: اجتناب از جلب لینکهایی که مرتبط با محتوای شما نیستند یا از منابع مردود و غیرمعتبر آمدهاند، ضروری است. لینکهای بدون ارزش میتوانند به جای بهبود رتبهبندی، باعث تنزل در آن شوند.
5. تنوع منابع: لینکهای خارجی باید از منابع و دامنههای مختلفی بهدست آمده باشند؛ این به معنای تنوع ارجاعات به وبسایت شما است.
6. پیگیری و نظارت: لینک سازی خارجی یک فرایند پیچیده و طولانی است که نیازمند پیگیری و نظارت دائمی است. بررسی لینکها و حذف لینکهای غیرمناسب یا مشکوک از وبسایت خود مهم است.
همچنین، باید توجه داشته باشید که تاکتیکهای سئو به مرور زمان تغییر میکنند و ممکن است تغییراتی در ارزش و اهمیت لینک سازی خارجی رخ دهد. بهتر است همواره با رویکردهای اخلاقی و سازگار با راهنماهای موتورهای جستجو به لینک سازی خارجی بپردازید تا به نتایج بهتر و پایدارتر دست یابید.
سئو تصاویر چگونه است؟
در سئو بخش تصاویر یکی از مهم ترین بحش ها است. به این صورت نیست که شما عکسی را در مقاله/محصولاتان قرار بدید. باید یکسری بهینه سازی هایی را انجام دهید، مانند:
- انتخاب عکس درست
- کم کردن حجم عکس
- انتخاب اسم درست برای عکس
- انتخاب متن جایگزین (alt) برای عکس
- و…
گوگل میتواند محتوای عکس شما را به راحتی تشخیص دهد. هر عکسی که شما داخل سایتتان قرار میدهد هوش مصنوعی گوگل به راحتی همه موارد را تشخیص میدهد. آدرس هوش مصنوعی تصاویر گوگل: https://cloud.google.com/vision
میتوانید از طریق سایت compressjpeg.com حجم عکس ها را کم کنید و یا تبدیل به webp کنید. شما هرچقدر حجم عکس های سایتتان را کم کنید سرعت لود صفحهتان بالا میرود که نتیجه مثبتی پیش رو دارد.
ریسپانسیو بودن سایت (واکنشگرا بودن سایت)
چگونه میتوانیم یادگیری سئو را شروع کنیم؟
همین که شما وارد این مقاله و شروع به خواندن این مقاله کردهاید یعنی یادگیری و آموزش سئو را شروع کردهاید. برای اینکه بهتر بتونید یاد بگیرید ما برای شما یک آموزش رایگان سئو آماده کردهایم که میتوانید به انتهای مقاله مراجعه کرده و دوره رایگان سئو را مشاهده کنید. حالا در ادامه میخوام چندتا سایت منبع انگلیسی برای یادگیری سئو به شما معرفی کنم.
سایت moz
یکی از منابع یادگیری سئو سایت ماز میباشد که میتوانید با مراجعه به بخش مقالات سایت ماز یکسری اطلاعای درباره سئو بدست بیاورید . سایت ماز نه تنها یک منبع برای یاگیری سئو میباشد بلکه میتوانید با مراجعه به سایت ماز سایت خود و یا رقیبا هایتان را هم بررسی کنید. آدرس ورود به بخش مقالات ماز: moz.com/blog
سایت neilpatel
یکی دیگر از منابع یادگیری سئو سایت neilpatel میباشد که در این سایت سئوکاران تجربه خود را به اشتراک میگذارند. این سایت تجربه همکاری با سایت amazon را هم داشته است. ورود بخش یادگیری سئو: neilpatel.com/blog
همانطور که در آموزش سئو گفتیم، فایل robots.txt و مفهوم بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) دو عنصر مختلف در حوزه وبمستری و بهبود قابلیتهای جستجوی وبسایتها هستند. ارتباط میان این دو به این شکل است که فایل robots.txt میتواند تأثیری بر روی عملکرد SEO و نحوه نمایش وبسایت در موتورهای جستجو داشته باشد.
فایل robots.txt
همانطور که در آموزش سئو گفتیم، فایل robots.txt و مفهوم بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) دو عنصر مختلف در حوزه وبمستری و بهبود قابلیتهای جستجوی وبسایتها هستند. ارتباط میان این دو به این شکل است که فایل robots.txt میتواند تأثیری بر روی عملکرد SEO و نحوه نمایش وبسایت در موتورهای جستجو داشته باشد.
فایل robots.txt:
فایل robots.txt یک فایل متنی است که در ریشه وبسایت قرار میگیرد و مشخص میکند که موتورهای جستجو چه بخشهایی از وبسایت شما را میتوانند جستجو کنند و چه بخشهایی را نباید نمایش دهند. این فایل به موتورهای جستجو کمک میکند تا بهتر محتوا را نمایش دهند و از منابع غیرضروری برای جستجوی نادرست جلوگیری کنند. با استفاده از این فایل، میتوانید بخشهای خصوصی، حفاظت شده یا غیرضروری وبسایت را از دسترس موتورهای جستجو محافظت کنید.
تأثیر فایل robots.txt بر SEO:
فایل robots.txt میتواند تأثیر مستقیمی بر روی عملکرد SEO داشته باشد. اگر بخشهای اصلی و مهم وبسایت شما توسط robots.txt مسدود شوند، ممکن است موتورهای جستجو نتوانند به محتواهای کلیدی وبسایت دسترسی پیدا کنند، که این میتواند تأثیر منفی بر رتبهبندی وبسایت در نتایج جستجو داشته باشد.
به عنوان مثال، اگر بخشهای مهم مانند صفحات اصلی، محصولات، و محتوای کلیدی دیگر با استفاده از robots.txt مسدود شوند، موتورهای جستجو نمیتوانند به این محتواها دسترسی پیدا کنند و اطلاعات کاربران را نمیتوانند به خوبی تجزیه و تحلیل کنند. این موضوع میتواند باعث کاهش رتبهبندی وبسایت در نتایج جستجو شود.
به طور خلاصه، توجه به فایل robots.txt به عنوان یک ابزار مدیریت دسترسی موتورهای جستجو به محتواهای وبسایت مهم است، اما باید با دقت و به مرور این فایل را تنظیم کنید تا از ایجاد مشکلات در عملکرد SEO خود جلوگیری کنید.
حالا اگه دوست داری این مقاله رو تکمیل کنم قسمت کامنت ها بهم انرژی بده، داداش عاشقتونه😘❤️
فیلم آموزش سئو رایگان
درباره مهدی فاتحی فر
مهدی فاتحی فر هستم مدیر و موسس سئو لرن. سال ها هست که در زمینه سئو بصورت کاملا تخصصی فعالیت دارم. تا به حال توانسته ام تجربیات زیادی را در سئو کسب کنم، عاشق آموزش دادن سئو به همه علاقه مندان به این حوزه هستم.
سایر نوشته های مهدی فاتحی فرمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
آخرین تغییرات در الگوریتمهای موتورهای جستجو و تاثیر آنها بر رتبهبندی
ویژگی های افزونه Rank Math SEO
ویژگی های افزونه Yoast SEO
بردکرامب در سئو: اهمیت، انواع، و تأثیر بر بهبود رتبهبندی در موتورهای جستجو
بهترین ابزارهای جایگزین های الکسا (3 تا از بهترین ها در سال 2023)
گوگل دیسکاور چیست؟ چطور وارد گوگل دیسکاور شویم؟
16 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام
ممنون استفاده کردم(:
خوشحالیم 😃
بیشتر روی سئو داخلی تمرکز کنیم یا سئو خارجی؟
وقتتون بخیر. سئو داخلی مهم تر از سئو خارجی هست. دلیل: سئو داخلی شما اگر درست نباشه مانند: محتوا، لینکسازی داخلی و… هرچقدر هم سئو خارجی انجام بدید بی تاثیره. هدف ما از سئو کردن رفع نیاز کامل کاربر هست… پس اول روی سئو داخلی تمرکز کنید و در نهایت سئو خارجی.
سئو رو برای گوگل انجام بدیم یا برای موتور های جستجو دیگه هم انجام بدیم؟
وقت بخیر
امروز 90 درصد کاربران از گوگل استفاده میکنند پس ترجیحا بهتره که سئو برای گوگل انجام بشه
در بخش آموزش سئو وردپرس، فرقی نداره که سایت وردپرس باشه یا پرستاشاپ یا هر cms دیگه ای؟
مسیر سئو یکیه، فرقی نداره cms چی باشه
سوالی داشتم سئو کلاه سفید رو بریم جلو کلاه خاکستری؟
وقت بخیر، پیشنهاد میکنم سئو کلاه سفید برید جلو تا هیچ خطری سایت شمارو تهدید نکنه
در سایت های نوپا بهتره که اول از لانگ تیل شروع کنیم درست میگم؟
بله با لانگ تیل شروع کنید بهتر نتیجه میگیرید.
عالی هست. سوالی داشتم سئو کلاه خاکستری جلو بریم چه مشکلاتی پیش میاد؟
بعد از اینکه گوگل بفهمه سئو سایت شما بصورت سئو کلاه سیاه بوده سریعا به گوگل گزارش میکنه و سایت شما توسط گوگل جریمه و پنالتی میشه….
بهترینی تو آموزش سئو بی صبرانه منتظرم مقاله تکمیل تر بشه
حتما مقاله آموزش سئو تکمیل تر میشه به مرور