الگوریتم فرشنس گوگل چیست؟ Algorithm Freshness
موتور جستجوی دوست داشتنی گوگل همیشه سعی می کند اطمینان حاصل کند که کاربران در هنگام جستجوی محتوای مورد نظر خود به بهترین و به روزترین محتوا دسترسی داشته باشند. گوگل با تولید و ارائه الگوریتم های قابل اجرا به طور کامل این هدف را دنبال کرده است. تا رضایت کاربران به حداکثر مقدار خود برسد. گوگل از بررسی محتوای با کیفیت گرفته تا ایجاد لینک های قوی و موثر تا طراحی الگوریتم هایی با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، همواره در تلاش بوده تا فعالیت های با کیفیتی را برای کاربران خود ارائه دهد. گوگل این بار نگاه جدی تری به خود گرفته است تا بهترین نتایج را در اختیار کاربران قرار دهد. این بار گوگل قصد داشت جدیدترین مطالب را در اختیار کاربران قرار دهد، به همین منظور الگوریتم فرشنس گوگل Freshness با این ایده آغاز شد. در ادامه همراه سئو لرن باشید…
الگوریتم فرشنس گوگل چیست؟
در سال 2011 الگوریتم جدیدی توسط گوگل در فضای وب معرفی شد به نام الگوریتم فرشنس Freshness Algorithm پس از ورود الگوریتم گوگل فرشنس به فضای وب، تقریباً 35 درصد از رتبه بندی های جستجو تغییراتی رخ داد که 10 درصد آن مربوط به صفحه اول گوگل بود. در این مرحله وب مسترها شروع به کار و بهینه سازی سایت خود برای الگوریتم فرشنس می کنند. در سال 2010، گوگل پیش بینی کرد که انسان ها در سال های آینده، یعنی سال 2017، محتوای بیشتری نسبت به پنج هزار سال گذشته تولید خواهند کرد. خوب یعنی با افزایش تعداد محتوای ایندکس شده در وب، گوگل باید این مطالب را بررسی کند و جدیدترین مطالب را در اختیار کاربران قرار دهد. به عنوان مثال وقتی دانش آموزی در فضای گوگل برای پاسخنامه کتاب ریاضی سال سوم دبستان جستجو می کند، انتظار می رود گوگل آخرین فهرست را به کاربر نشان دهد نه کتاب ریاضی سال سوم دبستان. پاسخنامه سال نیاز به الگوریتم کارآمد دارد، در این میان الگوریتم فرشنس گوگل برای مدیران سایت معرفی شد.
پیشنهاد میشود از صفحه الگوریتم های گوگل دیدن فرمایید.
کدام سایت ها تحت تاثیر الگوریتم تازگی گوگل هستند؟
بعد از اینکه گوگل یک سری الگوریتم را به فضای وب معرفی کرد، معمولا یک سری از وبسایت ها ناراضی هستند و سری های دیگر از این تغییرات راضی هستند. البته سایت هایی که از قوانین گوگل پیروی می کنند، الگوریتم را برآورده می کنند. به طور کلی الگوریتم فرشنس گوگل بیشترین تاثیر را بر روی سایت های خبری، ورزشی، خرید و غیره دارد و اکثر این سایت ها خوشحال هستند که بر اساس الگوریتم فرشنس گوگل ساخته می شوند زیرا محتوای ایندکس شده خود را سریعتر در اختیار کاربران قرار می دهد. اگر وب سایت شما در دسته بندی های بالا نیست، می توانید قوانین را دنبال کنید تا نتیجه الگوریتم فرشنس را به نفع خود معکوس کنید. به عنوان مثال، با قرار دادن محتوای به روز و مفید، این الگوریتم دوست داشتنی متوجه تولید محتوای جدید شما می شود و امتیاز خوبی برای شما در نظر می گیرد.
آیا تمام محتوای به روز شده با الگوریتم فرشنس گوگل به SERP گوگل می رسد؟
خب این اشتباه است که بگوییم همه سایت هایی که محتوای به روز تولید می کنند یا محتوای قبلی خود را به روز می کنند با الگوریتم های فر در SERP قرار می گیرند. البته این امکان پذیر نیست. اجازه دهید این موضوع را با یک مثال ساده توضیح دهیم:
فرض کنید می خواهید از یک گیاه مراقبت کنید. اگر کسی به شما بگوید که فقط 2 لیوان آب در روز به این گیاه بدهید، آیا قبول می کنید که این روش صحیح مراقبت از آن است؟ برای اینکه گیاه به خوبی رشد کند به غیر از آب نیاز به نور کافی، کود مناسب، گلدان مناسب و … دارد و نمی توان فقط با آبیاری گیاه را پرورش داد. البته این موضوع در مورد الگوریتم گوگل نیز صادق است. شما نمی توانید از روش های سئو کلاه سیاه استفاده کنید و انتظار داشته باشید که الگوریتم فرشنس با به روز رسانی محتوا یا نوشتن محتوای جدید رتبه 1 را به شما بدهد. بنابراین در این صورت باید یک پکیج در نظر بگیرید و فقط با رعایت یک قانون نمی توانید سایت خود را رشد دهید.
چگونه سایت خود را برای الگوریتم فرشنس گوگل سئو کنیم؟
تا به حال متوجه شدیم که برای کسب رتبه خوب باید همیشه سایت خود را برای همه الگوریتم ها سئو کنیم، فکر نکنید اگر محتوای شما 2 سال پیش ایندکس شده بود، اکنون توسط الگوریتم فرشنس گوگل ایندکس شده است، در نظر گرفته نشده است. هر محتوایی که ممکن است به خوبی بازنشر شود توسط گوگل فرشمس بررسی می شود. در ادامه مجموعه ای از راه حل ها را بررسی خواهیم کرد:
محتوای خود را به روز کنید!
نکته ای که بسیاری از مدیران سایت به آن توجه نمی کنند این است که محتوای قدیمی خود را به روز نمی کنند و فکر می کنند که دیگر نیازی به انجام کاری با این محتوا ندارند. اما واقعاً باید محتوای قدیمی خود را که در گوگل ایندکس شده و رتبه خوبی دارد را با محتوای جدید به روز کنید. به عنوان مثال، شما یک بخش آموزش نصب وردپرس در سایت خود دارید. ما هر از چند گاهی به روزرسانی های وردپرس را به نسخه های جدید می دانیم و ممکن است در هنگام نصب این نسخه ها تفاوت هایی وجود داشته باشد، بنابراین باید پس از هر به روز رسانی وردپرس، این نسخه جدید را در محتوای خود معرفی و منتشر کنید. زمانی که کاربر در گوگل آموزش های وردپرس را جستجو می کند، انتظار دارد آخرین نسخه وردپرس را ببیند و به همین دلیل، الگوریتم تازه سازی گوگل به دنبال وب سایت هایی می گردد که در مورد آخرین نسخه وردپرس صحبت می کنند. هستند. اگر در مورد برنامه ها، نرم افزارها و غیره در سایت خود صحبت می کنید که در هر مرحله به روز رسانی های جدیدی دارند، باید این به روز رسانی ها را در محتوای خود قرار دهید. این بهروزرسانیها را نه تنها برای گوگل و الگوریتم فرشنس، بلکه برای کاربران نیز حفظ کنید. هدف اصلی گوگل جلب رضایت کاربران است و اگر کاربر از محتوای شما راضی باشد در رتبه گوگل قرار خواهید گرفت.
از شبکه های اجتماعی برای به روز رسانی استفاده کنید!
متأسفانه اتفاقی که می افتد این است که برخی از وب سایت ها پس از انتظار برای رتبه بندی هر خبر جدید توسط الگوریتم فرشنس گوگل، به سرعت مطالب خود را در سایت می نویسند و منتشر می کنند، اما پس از مدتی متوجه می شوند که برخی از مطالب منتشر شده توسط وب سایت ها به سرقت رفته است و الگوریتم فرشنس گوگل در نظر می گیرد که برای آنها امتیاز می گیرد. چرا حالا؟ دلیل این امر این است که متاسفانه برخی از وب سایت ها هستند که به دلیل انتشار مطالب زیاد به طور مداوم توسط خزنده های گوگل بازدید می کنند. یک روز طول می کشد تا آنها از مطالب جدید بازدید و کپی کنند و همان را در سایت خود قرار دهند. روش و خزنده های گوگل سریعا این سایت ها را ایندکس می کنند و بعد از 3 یا 4 روز به سایت اصلی منتقل می شوند. این محتوا به عنوان کپیکننده تشخیص داده میشود و حتی توسط الگوریتم دزدان دریایی جریمه میشود. خوب، برای جلوگیری از آن چه باید بکنیم؟ پیشنهاد می شود پس از انتشار مطالب خود، این مطلب را با لینک های صحیح صفحه در شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید. در واقع، شبکه اجتماعی به محتوای شما سیگنال می دهد که سریعتر ایندکس شود و دیگر توسط الگوریتم ها جریمه نمی شوید.
لینک سازی خارجی معتبر ایجاد کنید!
پس از انتشار محتوای شما در سایت، باید بتوانید لینک های خارجی معتبری برای آن ایجاد کنید تا به گوگل بفهمانید که این محتوا بسیار مهم است. اگر محتوای قدیمی دارید که به تازگی به روز کرده اید، به بک لینک های قدیمی آن اعتماد نکنید و حتما لینک های جدیدی برای آن بسازید. حال اگر با گرفتن بک لینک آشنایی ندارید، پیشنهاد می شود یک مقاله کاربردی در زمینه ایجاد بک لینک رایگان بخوانید و روش های آن را در محتوای خود اعمال کنید.
مطالب جدید را سریع منتشر کنید!
به عنوان مثال، شما یک سایت خبری درباره جدیدترین گجت ها و کالاهای دیجیتال هستید. البته زمانی که آیفون 14 عرضه می شود، همه در حال جستجوی آیفون 14 در گوگل هستند. خوب، شما به عنوان یک منبع خبری کالاهای دیجیتال، باید مقاله معرفی آیفون 14 را در روز معرفی خود در سایت خود قرار دهید تا توسط الگوریتم فرشنس گوگل دیده شود. اگر بخواهید بعد از 1 هفته در مورد این موارد صحبت کنید، مطمئناً برای الگوریتم فرشنس گوگل اهمیتی نخواهد داشت.
اگر به مبحث سئو علاقه مند هستید پیشنهاد میشود از مقاله آموزش سئو رایگان + حرفه ای ترین تکنیک های سئو دیدن کنید.
از روش های مختلف تولید محتوا استفاده کنید!
یکی از مواردی که می توانید برای یادآوری الگوریتم الگوریتم فرشنس گوگل از آن استفاده کنید، استفاده از روش های مختلف و خلاقانه برای تولید محتوا است! نیازی نیست با ایجاد محتوای متنی همیشه در دسترس کاربران خود باشید. از یک پادکست در مورد یکی از مطالب خود کمک بگیرید و میزان علاقه کاربران خود را به این حوزه بسنجید. ایجاد محتوای ویدیویی یکی از مواردی است که می توانید ایجاد و منتشر کنید تا به الگوریتم فرشنس گوگل یادآوری کنید که همیشه در حال ایجاد محتوای جدید برای کاربران خود هستید. حتی اگر نمیدانید محتوای مورد علاقهتان چیست، یا به عبارت دیگر کاربر پسند است، میتوانید نظرسنجی را اعلام کنید و از کاربران خود بخواهید به شما بگویند که چه نوع محتوایی را ترجیح میدهند، تا با انجام همان محتوا، می توانید ترافیک خوبی را به وب سایت خود بیاورید
سخن آخر
الگوریتم فرشنس گوگل چیست؟ در این مقاله سعی شد کامل در این باره صحبت شود و نکات کاربردی را در این زمینه بیان کنیم. اگر تا به حال از الگوریتم فرشنس گوگل اطلاعی نداشتید، سعی کنید روی آن تمرکز کنید و با رعایت اصول و قواعد محتوا تولید کنید. شاید فکر کنید با افزایش تعداد الگوریتم ها، یک سئوکار یا یک وب مستر برای بهینه سازی سایت خود برای گوگل سردرگم می شوند، در این زمینه نکته مهمی که باید بیان شود این است که باید سئو کلاه سفید را انجام دهید. اگر قوانین سئو را در نظر بگیرید، می توانید سئو سایت خود را به خوبی برای گوگل انجام دهید. نیازی نیست در هر مرحله به آنچه هر الگوریتم میخواهد توجه کنید، مهم این است که هدف اصلی هر الگوریتم پیروی از قوانین صحیح گوگل است.
سایر الگوریتم های گوگل:
» الگوریتم پنگوئن چیست؟ الگوریتم پنگوئن چه سایت هایی را جریمه میکند؟
» الگوریتم پاندا چیست؟ الگوریتم پاندا در سئو
» الگوریتم گورخر چیست؟ + الگوریتم گورخر در سئو
» الگوریتم E-A-T گوگل چیست و چه تاثیری دارد؟ اعتماد گوگل به سایت
درباره مهدی فاتحی فر
مهدی فاتحی فر هستم سال ها هست که در زمینه سئو فعالیت دارم. علاقه مند به زمینه دیجیتال مارکتینگ هستم.
سایر نوشته های مهدی فاتحی فر
دیدگاهتان را بنویسید