الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟
برای اینکه بتواند تمامی وب سایت ها را ردیابی و آنالیز کند، موتور جستجوی هوشمند گوگل از الگوریتم های تخصصی استفاده می کند که هر کدام از این الگوریتم ها برای کار خاصی برنامه ریزی شده اند. برخی از الگوریتم ها با محتوا، برخی با لینک سازی و برخی دیگر با فعالیت های سایت های دیگر کار می کنند و هر کدام به خوبی کار خود را انجام می دهند. در میان تمام الگوریتم های باغ وحش گوگل، امروز قصد داریم در مورد الگوریتمی نوظهورتر و کاربردی تر صحبت کنیم. شاید شما با نام الگوریتم کبوتر آشنا باشید، اما چیز زیادی در مورد آن نمی دانید. اصلاً جای نگرانی نیست، در این مقاله از سئو لرن الگوریتم کبوتر گوگل را کامل برای شما توضیح داده ایم.
اگر به سئو و آموزش در این زمینه علاقه دارید پیشنهاد میکنم آموزش سئو رایگان + حرفه ای را مطالعه کنید.
الگوریتم کبوتر گوگل
مکانیسم الگوریتم کبوتر گوگل (pigeon algorithm) با سایر الگوریتم های گوگل متفاوت است و مکان (موقعیت مکانی و زمانی) را در نظر می گیرد. این الگوریتم در سال 2014 توسط گوگل معرفی شد، حالا ممکن است فکر کنید چه زمانی از این الگوریتم استفاده می شود؟ وقتی نام مکانی را در گوگل با توجه به موقعیت جغرافیایی آن جستجو می کنید، در واقع این الگوریتم کبوتر است که به کمک شما می آید. گوگل برای رتبه بندی سایت های مختلف و قرار دادن آنها در SERP گوگل، عوامل مهمی مانند لینک سازی و محتوا را در نظر می گیرد. اما اگر مکان های جغرافیایی را در جستجوی خود قرار دهید، این الگوریتم کبوتر است که سایت ها را بر اساس موقعیت مکانی آنها دسته بندی کرده و در اختیار شما قرار می دهد.
الگوریتم کبوتر گوگل چگونه کار می کند؟
با ذکر مثالی کار الگوریتم کبوتر گوگل را توضیح خواهیم داد. فرض کنید در محله میدان الخبل تهران هستید و می خواهید یک رستوران خوب پیدا کنید. در گوگل بهترین رستوران های تهران را جستجو می کنید و بعد از آن در نتایج می بینید که آدرس و موقعیت رستوران های میدان الخبل و حومه برای شما آورده می شود. این دقیقاً کار الگوریتم کبوتر است. بر اساس موقعیت مکانی شما، الگوریتم کبوتر بهترین سایت هایی را که برای شما مفید هستند به شما نشان می دهد.
کارشناسان سئو بر این باورند که الگوریتم کبوتر گوگل رنگ و بوی جدیدی به سئو محلی داده است. در ادامه نحوه تاثیر الگوریتم گوگل بر سئو محلی را بررسی خواهیم کرد.
تاثیر الگوریتم کبوتر بر سئو محلی چیست؟
سئو محلی بهینه سازی موتور جستجو بر اساس جستجوهای نزدیک شما است. به عنوان مثال شما عبارت “آموزش وردپرس” را در گوگل وارد می کنید و لیستی از بهترین سایت های فعال در زمینه وردپرس را مشاهده می کنید. حال اگر آموزش وردپرس در سعادت آباد را در گوگل سرچ کنید لیست کلاس های واقع در محله سعادت آباد را نشان می دهد. همین جستجوی ساده روی سئو محلی شما تاثیر می گذارد، زیرا ممکن است سایت های فعال در زمینه وردپرس در سعادت آباد جزو 10 نتیجه برتر گوگل نبوده باشند، اما با جستجوی محلی و سئوی محلی، این سایت ها در SERP قرار می گیرند. که تعداد بازدیدها و نرخ تعامل کاربران این سایت است.
الگوریتم کبوتر (pigeon algorithm) در افزایش بازدید سایت و نرخ تبدیل شما موثر است. به گونه ای که کسب و کار شما را با ارتقای محلی در معرض دید جامعه هدف اطرافتان قرار می دهد و باعث می شود تا کاربران زیادی از جامعه هدف شما وارد سایت شما شوند.
مقاله پیشنهادی: الگوریتم E-A-T گوگل
تاثیر الگوریتم کبوتر گوگل بر سئو سایت چیست؟
این به مشاغل محلی کمک می کند. همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، الگوریتم کبوتر به کسب و کارهای محلی کمک می کند زیرا شما بر سئوی محلی تاثیر می گذارید. کسبوکارهای محلی و سایتهایی که با رقبای بزرگتر رقابت میکنند، میتوانند با برنامهریزی استراتژی برای اجرای الگوریتم و قرار گرفتن در میان نتایج برتر گوگل در منطقه، در سئوی محلی برتری پیدا کنند.
عملکرد شما در Google Maps
می توانید کسب و کار خود را در نقشه گوگل ثبت کنید، سپس با استفاده از الگوریتم کبوتر جزو جستجوهای برتر قرار می گیرید و کاربران پس از مشاهده کسب و کار شما روی نقشه با شما تماس خواهند گرفت.
شخصی سازی نتایج جستجوی گوگل
الگوریتم کبوتر گوگل نیز بر شخصی سازی نتایج گوگل تاثیر می گذارد. این شخصی سازی بر اساس موقعیت جغرافیایی شما انجام می شود. فرض کنید دو کاربر در دو نقطه مختلف شهر قرار دارند و هر دو می خواهند لیستی از بهترین کلاس های آموزشی را جمع آوری کنند. در این مرحله الگوریتم کبوتر نتایج جستجوی گوگل را شخصی می کند و دو نتیجه متفاوت را در اختیار کاربران قرار می دهد.
آیا الگوریتم کبوتر برای همه سایت ها کاربرد دارد؟
پس از مطالعه موارد فوق و یادگیری مکانیسم الگوریتم کبوتر گوگل، اکنون می خواهیم بررسی کنیم که آیا الگوریتم کبوتر گوگل و این شخصی سازی نتایج موتورهای جستجو برای همه سایت ها صدق می کند یا خیر. در پاسخ به این سوال باید نه گفت!! الگوریتم کبوتر ممکن است برای مشاغل محلی مفید باشد، اما نه برای همه مشاغل!! فرض کنید شما یک آموزشگاه طراحی سایت در منطقه غرب تهران هستید که می توانید کلاس های آنلاین را در سراسر کشور برگزار کنید، بنابراین الگوریتم کبوتر گوگل با شخصی سازی شما کمک چندانی به کسب و کار شما نخواهد کرد. اگر کسب و کار شما برای شخصی سازی جستجوها به الگوریتم کبوتر نیاز دارد، از سئو سایت خود بخواهید که سایت شما را برای این الگوریتم سئو کند. در ادامه توضیح می دهیم که اکنون که از طرفداران الگوریتم کبوتر گوگل هستید، چگونه سایت خود را برای این الگوریتم سئو کنید؟
چگونه سایت خود را برای الگوریتم کبوتر سئو کنیم؟
سایت خود را در سایت های دایرکتوری ثبت کنید
شما باید سایت خود را در سایت های دایرکتوری ثبت کنید. اگر نمی دانید سایت های دایرکتوری چگونه هستند، اجازه دهید توضیح مختصری بدهیم: سایت های دایرکتوری اطلاعات کسب و کارهایی را که فعالیت یکسان و مکان یکسان دارند در یک مکان جمع آوری می کنند. شما می توانید به صورت رایگان در این سایت ها ثبت نام کنید و اطلاعات کسب و کار خود را در آنها وارد کنید. با این کار به الگوریتم کبوتر کمک می کنید تا شما را در جستجوهای محلی قرار دهد. سایت های دایرکتوری نرخ بالاتری از کاربران را به سایت شما می آورند.
کسب و کار خود را در Google Maps ثبت کنید.
شما می توانید سایت خود را به صورت رایگان در گوگل با آدرس کسب و کار خود ثبت کنید. این ثبت آدرس در Google Map به الگوریتم کبوتر کمک زیادی می کند تا شما را در SERP گوگل قرار دهد. می توانید موقعیت مکانی، شماره تماس، اطلاعات کسب و کار، ساعات کاری و غیره را در Google Map اضافه کنید. حتما کسب و کار خود را در Google Map ثبت کنید و تاثیر فوق العاده اش رو ببینید.
آدرس و شماره تلفن خود را در فوتر سایت قرار دهید
اگر می خواهید در سئوی محلی موفق باشید باید آدرس و شماره تلفن خود را در فوتر سایت قرار دهید. این باعث می شود که کاربران وارد هر صفحه جدیدی که پاورقی سایت شما در پایین آن آدرس قرار دارد وارد شوند و این باعث تکرار می شود. الگوریتم کبوتر گوگل به راحتی این آدرس و شماره تماس را تشخیص می دهد و آن را در سئوی محلی فاکتور می کند.
استفاده از اسکیما
نشانه گذاری طرحواره زبان خود گوگل است که الگوریتم ها می بینند. این اطلاعات به الگوریتم ها اجازه می دهد تا اطلاعات و محتوای سایت شما را بخوانند و در نتیجه سایت شما را در نتایج گوگل بالاتر قرار می دهند.
مقاله پیشنهادی: بهترین شغل های 10 سال آینده ایران
استفاده از دامنه IR (دامنه ایرانی)
برای موفقیت در سئوی محلی، باید دامنه خود را با پسوند ملی ثبت کنید. این به الگوریتم کبوتر اجازه می دهد شما را در جستجوهای محلی اولویت بندی کند. مطالعه مقاله انواع دامنه برای وب سایت ها توصیه می شود.
استفاده از هاست ایرانی (ملی)
هنگام خرید هاست گزینه هایی مانند خرید هاست ایرانی و اروپایی دارید. برای الگوریتم کبوتر و سئوی محلی بهتر است از هاست ملی استفاده کنید. زیرا الگوریتم کبوتر ابتدا آی پی سایت ها را بررسی می کند و برای کاربران ایرانی به آی پی های ایرانی اولویت می دهد.
استفاده از بخش نظرات مشتری ها
شما می توانید قسمت های نظرات مشتریان را در سایت خود در بخش های مختلف سایت قرار دهید تا کاربران شما بتوانند در سایت شما نظر دهند. این روی سئوی محلی تاثیر دارد، بنابراین سعی کنید از کاربران خود بخواهید که برای شما نظر بدهند. برای تشویق مشتریان به انجام همین کار، می توانید از راه حل باشگاه مشتریان استفاده کنید.
سخن آخر
ما سعی کرده ایم الگوریتم کبوتر گوگل (pigeon algorithm) را به طور کامل بررسی کنیم. اگر سایت خود را برای الگوریتم کبوتر بهینه نکرده اید، اکنون بهترین فرصت برای بهینه سازی سایت خود برای گوگل کبوتر با راه حل های ذکر شده است. الگوریتم کبوتر در فضای وب پرواز می کند تا بهترین نتیجه را به کاربران ارائه دهد. اگر تجربه بهینه سازی سایت برای الگوریتم کبوتر دارید، لطفاً آن را در نظرات با بهترین دوستان خود به اشتراک بگذارید. متشکریم که تا آخر مقاله الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ همراه ما بودید.
درباره مهدی فاتحی فر
مهدی فاتحی فر هستم سال ها هست که در زمینه سئو فعالیت دارم. علاقه مند به زمینه دیجیتال مارکتینگ هستم.
سایر نوشته های مهدی فاتحی فر
دیدگاهتان را بنویسید