آموزش بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل ویژه 2023 😍
بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل در سال 2023 کمی سخت شده است.اگر شما هم به سئو علاقه دارید و اخبار سئو را دنبال میکنید تا حدودی از این تغییرات آگاه هستید. اما در این مقاله قصد داریم به طور کامل و جامع به بررسی عمیق و جزئی این موارد بپردازیم. شایان ذکر است که امروزه تکنیک های سئو کلاه سیاه نیز به راحتی در معرض دید قرار گرفته و کسب رتبه نسبت به سال گذشته دشوارتر شده است. اصلا نگران این موضوع نباش رفیق، من مهدی فاتحی فر هستم و در مقاله آموزش سئو صفر تا صد به تمامی این موارد پرداخته ام.
طبق آخرین آپدیت الگوریتم های گوگل و بعضی معیار نتایج گوگل متحول شد! در ادامه این مقاله بهترین نکات بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل ویژه 2023 آموزش داده ایم همراه سئو لرن باشید… 😉
مهمترین نکته برای بهبود رتبه سایت در گوگل استفاده از محتوای یونیک
در طول سال ها، شاید تکنیک های سئو تکنیکال به بهبود رتبه سایت در گوگل کمک کرده است. اما با توجه به بهبود الگوریتم MUM و الگوریتم EAT می توان گفت که حساسیت گوگل روی محتوای یونیک چندین برابر شده است و به این موضوع اهمیت زیادی می دهد. یکی از بزرگترین مشکلات سئوکاران بی تجربه استفاده از تایپیست به عنوان تولید کننده محتوا است. این عزیزان ایده های مناسبی در مورد سئو داخلی و محتوای سئو شده ندارند که در این صورت نمی توانند کارایی مناسبی را ثبت کنند.
یک محتوای یونیک و با کیفیت باید چراغ مطالعه سبز داشته باشد. در غیر این صورت، گوگل محتوای منحصر به فرد شما را در جایگاه پایینی قرار می دهد. از سوی دیگر، باید توجه داشته باشید که گوگل نه تنها محتوای دست اول را از نظر موتور جستجو بررسی می کند، بلکه ابتدا نظرات برخی از خوانندگان را بررسی می کند. اگر محتوای شما نرخ پرش بالایی دارد. این می تواند آن را در موقعیت های پایین تر نگه دارد.
نکته بعدی که باید به آن توجه کرد این است که محتوای یونیک با محتوای بازنویسی شده بسیار متفاوت است. گاهی برخی از افراد مطالبی را به زبان دیگری بیان می کنند و تصور می کنند با تغییر افعال، مطلب جدیدی را ثبت کرده اند. اگر صحت ندارد. از طرف دیگر، باید به این نکته توجه کنید که مفاهیم اصلی محتوای شما در کنار روح محتوای شما حفظ می شود. یک محتوای منحصر به فرد باید توجه مخاطبان شما را جلب کند.
در نهایت به این نکته توجه کنید که از نظر گوگل محتوای باکیفیت محتوایی است که کوتاه و مفید باشد. حتی اگر قرار است از کلمات کلیدی زیادی استفاده کنید و مفهوم را منتقل کنید، باید به تراکم آن و از طرف دیگر به عنوان محتوا توجه کنید.
به نتایج سرچ کنسول خود برای به روز رسانی محتوا توجه کنید
همانطور که می دانید گوگل الگوریتم های خود را بر اساس مفهوم محتوا به روز کرده است. برای مثال وقتی موضوع خاصی را در حوزه بازارهای مالی جستجو می کنید، علاوه بر کلمه، معنای آن کلمه را نیز جستجو می کند. در این صورت ممکن است برخی از سایت هایی که به شما معرفی می شوند حاوی محتوای مورد نظر شما نباشند و از آن سایت خارج شوید. در این مرحله، باید بررسی کنید که صفحه روی چه کلماتی تأثیر گذاشته و کلیک کرده است. اگر این کلمات در محتوای شما وجود دارد، سعی کنید آن را تقویت کنید. اگر این عبارات در صفحه شما وجود ندارد، باید آن را به روز کنید و با تعریف یک هد جداگانه، مفاهیم آن را تقویت کنید.
نکته بعدی که هنگام به روز رسانی مطالب خود باید به آن توجه کنید بحث تغییرات پیرامون موضوع اصلی مقاله شما است. به عنوان مثال شما مقاله ای در مورد میوه نوشته اید و قیمت آن 30 هزار تومان در هر کیلوگرم است. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم میوه 70 هزار تومان است. شما باید اجزای اصلی این مقاله را اصلاح کنید و همچنین از نتایج سرچ کنسول خود برای این صفحه برای ایجاد یک محتوای برتر استفاده کنید. توجه داشته باشید که به روز رسانی محتوا برای گوگل بسیار مهم است. اما اگر به روز رسانی شما از کیفیت کافی برخوردار نباشد، کار شما تاثیر کمی خواهد داشت یا در واقع بی تاثیر خواهد بود.
نکته بعدی که هنگام به روز رسانی محتوا باید به آن توجه کنید، مناسب بودن نرخ به روز رسانی شما است. به عنوان مثال، اگر مقاله شما بین 3000 کلمه است، به روز رسانی جدید شما باید بین 400 تا 700 کلمه باشد. از طرفی بهتر است که به روز رسانی محتوای شما در کل مقاله نیز استفاده شود. اضافه کردن 2 یا 3 پاراگراف در انتهای مقاله گزینه چندان جذابی نیست. زیرا حتی تغییر ساختار کلی یک مقاله در به روز رسانی های شما می تواند به بهبود ارزش آن کمک کند. و بهترین زمان برای به روز رسانی مقاله 1 تا 5 ماه است.
صفحه اصلی، صفحات لندینگ، وبلاگ لینک سازی قوی داشته باشند
یکی از مهم ترین نکاتی که می تواند تاثیر مثبتی بر سئو سایت شما داشته باشد، لینک سازی قوی است. شما باید لینک سازی خود را به گونه ای انجام دهید که مخاطبین شما به قسمت های مختلف سایت شما دسترسی داشته باشند. هرچه زمان بیشتری را که بازدیدکنندگان در سایت خود می گذرانند افزایش دهید، سئو سایت خود را بهبود می بخشید. از سوی دیگر، باید توجه داشته باشید که این لینک سازی فقط برای مخاطبان شما نیست. اما موتورهای جستجو به بک لینک های مقاله شما نیز نگاه می کنند و هر کدام را بررسی می کنند.
برخی از متخصصان سئو بی تجربه از بک لینک های بی کیفیت برای افزایش قدرت سئوی مقاله استفاده می کنند و در عین حال انتظار دارند که در صفحه خود رشد کنند. اما باید به شما بگوییم که این اساسا اشتباه است. گوگل در بررسی مهم ترین نظرات وب مسترهای بزرگ، خرید بک لینک های پر هزینه را نیز توصیه می کند. دلیل آن این است که یک بک لینک قوی به طور موثر بر سئو سایت و ارزش مقاله شما تأثیر می گذارد. البته اعتدال نیز در این امر لازم است.
به عنوان مثال در یک صفحه وبلاگ که 3000 کلمه دارد. بهترین راه برای لینک دادن این است که دو لینک در ابتدای مقاله، دو لینک در وسط مقاله و دو لینک در انتهای مقاله قرار دهید. از طرفی باید به انکر تکست مناسب نیز توجه کنید. زمانی که از انکر تکست مناسب در محتوای خود استفاده نکنید، اعتبار لینک سازی شما کاهش می یابد. در نهایت سعی کنید لینک بیلدینگ خود را یک بار از دید مخاطبین گوگل و بار دیگر از دید موتورهای جستجو بررسی کنید. ببینید آیا این بهترین موقعیت ممکن است یا خیر.
داشتن سوشیال سیگنال قوی
برای بهبود رتبه سایت در گوگل، باید از یک سیگنال اجتماعی قوی استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که بهتر است برند خودتان در شبکه های اجتماعی فعال باشد. منظور ما فروش از طریق شبکه های اجتماعی نیست، اولین و مهمترین توصیه برای دریافت یک سیگنال اجتماعی قوی این است که از صفحات مرتبط با کار خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر سایت شما دارای آموزش ورود به سیستم مطبوعاتی است. می توانید از سایت هایی که در زمینه سئو و طراحی سایت فعال هستند استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است به نتیجه دلخواه نرسید.
زیرا سیگنال اجتماعی با دو هدف انجام می شود. اولین هدف ما اطلاع رسانی به گوگل برای اعلام قدرت و کیفیت کارمان است. هدف دوم ما دریافت ورودی های ارگانیک از آن است. از طرفی اگر این نهاده ارگانیک برای ما درآمد داشته باشد، پس کارمان را به درستی انجام داده ایم. بهبود رتبه سایت در گوگل امری همه جانبه است و نمی توان آن را به طور خاص به روش خاصی محدود کرد. شما باید استراتژی های مختلفی را برای سیگنال اجتماعی خود امتحان کنید.
از سوی دیگر، به خاطر داشته باشید که می توانید از سیگنال اجتماعی خود برای طراحی هدفمند استفاده کنید. اگر می خواهید بازدید کننده را به سایت خود جذب کنید. شما باید تمام تلاش خود را برای درج یک فراخوان مناسب یا یک داده قوی برای مخاطب در زمان ورود انجام دهید. زیرا اگر سیگنال اجتماعی شما نرخ پرش شما را افزایش دهد. اگر چنین کاری را انجام ندهید برای شما خوب است.
اینگیجمنت داشته باشید
نکته دیگری که می توانید برای بهبود رتبه سایت خود در گوگل استفاده کنید، تعامل با مخاطبان است. مثلا سایت هایی مثل ویرگول، سئو لرن، دیجی کالا و … به همین دلیل شهرت زیادی دارند که مردم نظرات خود را در آن اعلام می کنند. این ارتباط برای گوگل به این معنی است که آنها این سایت را دوست دارند. از طرفی باید توجه داشته باشید که کیفیت کار خود را بالا نگه دارید. اگر به هر طریقی به دنبال افزایش جذب مخاطب خود هستید، کیفیت کار خود را کاهش خواهید داد.
به عنوان مثال، اگر از مخاطبین شما انتظار می رود در صفحه ای نظر خود را بیان کنند. سعی کنید کامنت های زرد یا گاهی کامنت هایی که فضای منفی ایجاد می کنند را حذف کنید. از طرفی مخاطب را با درخواست های غیر ضروری آزار ندهید. به عنوان مثال، شما به دنبال آدرس ایمیل مخاطبان خود هستید. به محض اینکه مخاطب شما روی گزینه ای کلیک کرد. از او می خواهید ایمیل خود را وارد کرده و این عمل را چندین بار تکرار کند. باید به شما بگوییم که این روش بدترین روش ممکن است و باید مخاطبین خود را به عنوان دوستان در کنار خود نگه دارید.
ساده ترین راه این است که با خود به عنوان یک تماشاگر رفتار کنید. اگر فراخوان برای اقدام شما را آزار می دهد، باید آن را حذف کنید. زیرا این موضوع نه تنها باعث افزایش تعامل شما می شود. همچنین مخاطبین شما را حذف می کند و این کاملاً خلاف اهداف ما است. استفاده از طوفان فکری برای به دست آوردن ایده های خلاقانه یکی از بهترین راه ها برای جلب مشارکت مخاطبان است.
استفاده از محتوای صوتی و تصویری قوی
در گذشته کارشناسان سئو فکر می کردند که برای بهبود رتبه سایت در گوگل باید از محتوای متنی با کیفیت استفاده کنید. حالا ما هم از یکی دو عکس در محتوا استفاده می کنیم تا مخاطبان بیشتری را جذب متن خود کنیم. عکسی که تمامی رقبا و همکاران ما نیز از آن استفاده می کنند. در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که گوگل شما را نادیده بگیرد. زیرا سایت شما اعتبار کافی برای جایگاه برتر گوگل را ندارد. در نهایت به این نکته توجه کنید که گوگل روز به روز در حال پیشرفت است و از قدرت هوش مصنوعی بیشتر استفاده می کند.
اول از همه، پس از ظهور لنز گوگل، اهمیت تصاویر منحصر به فرد و دست اول چند برابر شده است. در نتیجه باید در قسمت سایت خود از عکس های با کیفیت و دست اول استفاده کنید. از طرفی تصویر alt باید با دقت انتخاب شود تا گوگل آن را به درستی درک کند. با این حال، اگر رقبای شما از تصویر سایت شما استفاده می کنند، وحشت نکنید. بلکه باید از آنها هم تشکر کنید زیرا اعتبار این کار به شما خواهد رسید. شما باید محتوای گرافیکی با کیفیتی را در اختیار مخاطبان و رقبای خود قرار دهید تا برای شما ویروسی شوند.
بالاخره قسمت سوم که بعد از رونمایی Chat GPT بیشترین تغییر را کرد. استفاده از مواد صوتی در گذشته، اگر از خلاصه متن یا پادکست در سایت خود استفاده میکردید، گوگل به شما اعتبار مثبت میداد، اما این تاثیری بر موقعیت شما نداشت. اما امروزه استفاده از محتوای صوتی با کیفیت را بررسی می کند و برای این کار جدا از نکات مثبت سایت، رتبه شما را نیز بهبود می بخشد. توجه داشته باشید که صرف استفاده از محتوای با کیفیت برای جلب رضایت مخاطب کافی نیست.
بهبود سرعت سایت و سئو تکنیکال
وقتی عوامل موثر در بهبود رتبه سایت در گوگل را بررسی می کنیم باید به سرعت سایت نیز اشاره کنیم. یکی از عواملی که می تواند به طور خاص بازدیدکنندگان شما را آزار دهد سرعت پایین سایت است. هنگامی که سرعت سایت شما کاهش می یابد، کیفیت خدمات شما کاهش می یابد. از طرفی نرخ اسپم سایت شما نیز افزایش می یابد. در چنین شرایطی گوگل نیز رتبه سایت شما را افزایش می دهد و رقبای شما را در جایگاه بهتری نسبت به شما نگه می دارد. بخشی از کارهایی که آنها برای افزایش سرعت سایت انجام می دهند مربوط به برنامه نویسی است.
در این صورت یک برنامه نویس این کار را برای شما انجام خواهد داد. اما بخش قابل توجهی از سرعت سایت شما به هاست و افزونه های موجود در سایت و در نهایت استراتژی سئوی شما بستگی دارد. باید بررسی کنید که این استراتژی چقدر می تواند مفید و مهم باشد. معمولا در این مقطع زمانی بهترین تیم تحقیقاتی استفاده از مشاوره جامع سئو را پیشنهاد می کند. توجه داشته باشید که مشاوره سئو به شما در بهبود استراتژی سئو سایت کمک می کند. از طرفی به شما کمک می کند تا برخی از مشکلات فنی سایت خود را برطرف کنید.
توجه داشته باشید که هدف ما از سئو فنی این است که سلامت سایت خود را به موتورهای جستجو نشان دهیم. زیرا گوگل به دنبال سایت هایی است که از نظر محتوا و ساختار سایت دارای کیفیت و استانداردهای بالایی باشند. اگر فقط از محتوای با کیفیت استفاده می کنید اما ساختار سایت شما ضعیف است، طبیعی است که نتوانید رتبه سایت خود را در گوگل ارتقا دهید و سایت شما در نتایج گوگل پایین بیاید.
تگ کنونیکال
یکی از مهمترین نکات برای بهبود رتبه سایت در گوگل استفاده از تگ کنوینکال (canonical) است. اگر سایت های مختلف را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که بخش قابل توجهی از صفحات آنها دارای محتوای تکراری هستند. این محتوای تکراری به رتبه سایت آنها آسیب می رساند. از سوی دیگر برخی سایت ها به دلیل محتوای تکراری محصولات خود توسط گوگل جریمه می شوند. اما نکته خاص این است که می توانید با استفاده از تگ کنونیکال از این امر جلوگیری کنید.
اولین چیزی که باید روی آن تمرکز کنید، بهبود رتبه سایت خود در گوگل است. صفحات اصلی خود را اولویت بندی کنید. باید بررسی کنید که کدام یک از این صفحات تاثیر مستقیمی در توسعه سایت شما دارد و سپس آن را به عنوان صفحه اصلی انتخاب کنید. اکنون باید بررسی کنید که کدام یک از این صفحات را می توان به عنوان صفحه اصلی شما کاننیزه کرد. توجه داشته باشید که احراز هویت فقط برای سایت های فروشگاهی نیست، بلکه سایت هایی که در زمینه خدمات و برندسازی فعالیت می کنند بیشتر از سایت های فروشگاهی به آن نیاز دارند.
کوتاه کردن آدرس های URL صفحات مختلف
یکی از موضوعات مورد علاقه متخصصان سئو حرفه ای در رشته های سئو داخلی، سئو فنی و حتی سئو خارجی بررسی آدرس URL است. وقتی URL شما طولانی است یا از کاراکترهای مناسب استفاده نمی کند. اعتبار کل صفحه شما پایین می آید. به عنوان مثال، بررسی عوامل موثر بر امتیاز هرزنامه اغلب به این موضوع اشاره میکند که نباید از اعداد در آدرس URL خود استفاده کنید. اما در بسیاری از سایت ها این مشکل مشاهده نمی شود.
بررسی رپورتاژ و بک لینک های خراب
وقتی یک سایت را بعد از 3-6 ماه بررسی می کنید، متوجه می شوید که برخی از بک لینک های شما نامعتبر هستند یا برخی از بک لینک های شما خراب شده اند. در این صورت به عنوان یک سئوکار ابتدا باید علت این مشکل را بررسی کنید. سپس باید آن را بهبود بخشید و در مرحله بعد تقویت کنید. اگر شما به عنوان یک متخصص سئو تسلط کافی بر این موضوع ندارید، پس ارتقای رتبه سایت خود در گوگل رویایی دست نیافتنی برای شما خواهد بود. در آخر، توصیه می کنیم بک لینک های خود را به صورت دستی و خودکار بررسی کنید.
امنیت سایت
امنیت سایت نیز یک معیار مهم در بهبود رتبه سايت در گوگل است. در این قسمت باید از پروتکل امنیتی SSL یا HTTPS برای وب سایت خود استفاده کنید تا داده های رد و بدل شده بین مرورگر کاربران و وب سایت شما رمزگذاری شده و امن باشد. گوگل از سال 2014 استفاده از HTTPS را به عنوان معیار رتبه بندی در نظر گرفته است و اگر وب سایت شما گواهی SSL ندارد، باید آن را به روز کنید.
از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید
معیارهای موثر برای رتبه بندی یک صفحه وب در گوگل شامل محبوبیت لینک، اعتبار صفحه، متن لنگر لینک های خارجی، نرخ ترافیک و کلیک، اعتبار میزبانی و میزان استفاده از کلمه کلیدی در محتوا است. در بین تمامی این پارامترها، استفاده از کلمه کلیدی نقش بسیار مهم و اساسی در رتبه بندی وب سایت ایفا می کند.
برای بهینه سازی استفاده از کلمات کلیدی در محتوای وب سایت، ابتدا باید کلمات کلیدی مرتبط با جستجوی کاربران را پیدا کنید و بفهمید که کدام کلمات و عبارات می توانند به شما در کسب رتبه بهتر در صفحات نتایج جستجو کمک کنند. برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب ابتدا باید مرحله تحقیق کلمه کلیدی را کامل کنید.
پس از تحقیق و یافتن کلمات کلیدی مناسب، از آنها در محتوای خود استفاده کنید. کلمه کلیدی مورد نظر را برای هر مقاله در طول محتوا تکرار کنید، اما مراقب باشید که زیاده روی نکنید. تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در محتوا می تواند تاثیر منفی بر رتبه بندی صفحه داشته باشد. به گفته وب سایت «یواست»، هر مقاله باید تراکم کلمه کلیدی بین 0.5 تا 3 درصد داشته باشد. همچنین، گاهی اوقات استفاده از کلمات کلیدی طولانی تر می تواند به شما کمک کند تا رتبه بهتری کسب کنید.
عنوان محتوا را جذاب بنویسید
هنگام نوشتن عناوین برای نمایش در موتورهای جستجو، به یاد داشته باشید که عناوین مقالات تنها 50 تا 70 کاراکتر در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شوند و عناوینی که از این حد فراتر می روند ممکن است مانند تصویر زیر کوتاه و ناقص به نظر برسند. به همین دلیل بهتر است عنوان مقالات خود را تا حد امکان کوتاه و جامع بنویسید.
توجه به نکات زیر هنگام نوشتن عنوان محتوا نیز به شما در بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو کمک می کند:
استفاده از کلمات کلیدی در ابتدای عنوان: قسمت اول عنوان مقاله مهمترین قسمت عنوان در نظر گرفته می شود و بهتر است از کلمات کلیدی خود در ابتدای عنوان استفاده کنید. آمار نشان می دهد که مردم معمولا فقط دو کلمه اول تیترها را می خوانند.
عنوان را با محتوا مطابقت دهید: عنوان باید بینندگان را به صفحاتی با محتوای مرتبط هدایت کند و انتظارات محتوایی را که قرار است مشاهده کنند برآورده کند.
وضوح: سرفصل ها باید بین 50 تا 70 کاراکتر به مخاطب بگویند که محتوای صفحه به طور کلی درباره چیست.
تحت تاثیر قرار دادن مخاطب با عناوین محتوا: بهتر است هنگام نوشتن عناوین محتوا، روی جنبه عاطفی و پتانسیل آن ها برای معروف شدن یا ویروسی شدن تمرکز کنید.
مقالات پیشنهادی:
> کلمات کلیدی LSI چیست؟ کلمات کلیدی lsi
توضیحات متا را جذاب بنویسید
توضیحات متا (Meta Description) قسمت بعدی است که باید به آن توجه کنید. توضیحات متا در صفحه نتایج جستجوی گوگل است که زیر عنوان نوشته شما قرار میگیره و در واقع یک توضیح کوتاهی درباره آن مقاله هست.
گوگل در مقاله ای راهنمای نوشتن توضیحات متا را منتشر کرده است که می توانید از طریق بخش توسعه دهندگان گوگل آن را مشاهده کنید. از جمله نکات مهم در این مقاله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- توضیحات محتوا: بهتر است از کلمات کلیدی در ابتدای توضیحات متا استفاده شود. “چرا؟” همچنین برای پاسخ به سوالات بهتر است از توضیحات متا استفاده کنید. سازمان بهداشت جهانی؟ چی؟ چه زمانی؟ چگونه؟ در مورد محتوا پاسخ دهید.
- منحصر به فرد بودن: توضیحات متا باید در صفحات مختلف متفاوت باشد.
- به طور خلاصه: گوگل برای توضیحات متا محدودیت 160 کاراکتر تعیین کرده است.
- توضیحات متا ممکن است به اندازه عنوان برای جلب توجه کاربران اهمیت نداشته باشد، زیرا معمولا افراد به اندازه عنوان به آن توجه نمی کنند، اما این توضیحات معیارهای مهم رتبه بندی در سئو هستند و نباید آنها را نادیده بگیرید.
سخن آخر
در مقاله آموزش بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل ویژه 2023 کامل برای شما توضیح دادیم که چکار هایی در سال 2023 برای بهبود نتایج سایت خود در گوگل انجام دهید. اگر شما هم نظری دراین باره دارید قسمت کامنت های سایت بنویس.
سوالات متدوال
بعد آپدیت 2023 گوگل افت رتبه داشتم، چیکار کنم؟
بعد از آخرین آپدیت گوگل نتایج کامل متحول شد و خیلی سایت ها افت رتبه رگفتند ولی سایت هایی که الگوریتم E-A-T گوگل را رعایت کرده بودند بهبود رتبه داشتند. که در این مقاله کامل برای شما صحبت کرده ایم…
مقالات پیشنهادی سئو لرن:
درباره مهدی فاتحی فر
مهدی فاتحی فر هستم سال ها هست که در زمینه سئو فعالیت دارم. علاقه مند به زمینه دیجیتال مارکتینگ هستم.
سایر نوشته های مهدی فاتحی فر
دیدگاهتان را بنویسید