بک لینک چیست؟ تاثیر بک لینک بر سئو سایت
اگر اخیراً وب سایتی راه اندازی کرده اید و به دنبال سئو سایت هستید، احتمالاً با بک لینک یا لینک های ورودی و خروجی مواجه شده اید. بک لینک سایت یکی از تاثیرگذارترین موارد در سئو سایت است. به همین دلیل در این مقاله با بک لینک سایت آشنا می شویم و راه های دریافت بک لینک سایت را بررسی می کنیم. اگر به مبحث سئو علاقه مند هستید حتما مقاله آموزش سئو رایگان را مطالعه کنید.
بک لینک چیست؟
بک لینک چیست؟ چرا انقدر در مورد بک لینک صحبت میشود، در این پست به تمامی سوالات شما پاسخ خواهم داد. بک لینک، لینک هایی هستند که از سایت های دیگر به سایت ما بر روی کلمه کلیدی دلخواه ما لینک میدهند. شاید الان برای شما سوال شده است که مزایای بک لینک چیست؟ بک لینک ها مزایای خیلی زیادی دارند که در ادامه چندتا از مزایای بک لینک را برای شما خواهم گفت.
یکی از مهم ترین مزایای بک لینک در این است که به سمت سایت شما ترافیک میفرستند و این ترافیک ها بر سئو سایت تاثیر مثبت دارند. یکی دیگر از مزایای بک لینک این است که رنک سایت شما در MOZ بالا میبرد به همین دلیل است که همیشه میگوییم از سایت هایی لینک بگیرید که ماز رنک بالایی داشته باشند، بعضی از سایت ها به شما بک لینک رایگان میدهند مانند فروم ها، بلاگ ها، شبکه های اجتماعی مانند توییتر و لینکدین که برای شروع دریافت بک لینک میتوانید از اینها استفاده کنید. اما! بعضی از سایت ها هستند که برای دریافت بک لینک باید هزینه ای پرداخت کنید مانند بک لینک هایی که بصورت رپورتاژ آگهی یا فوتر سایت دریافت می کنید. در ادامه بیشتر با بک لینک آشنا میشویم و بهتون میگم که چجوری یک بک لینک طبیعی دریافت کنید.
انواع بک لینک
بک لینک ها کلا بصورت دو دسته هستند لینک های فالو و لینک های نوفالو. بک لینک های فالو و نوفالو یکسری تفاوت هایی دارند که به شما پیشنهاد میکنم مقاله لینک فالو و نوفالو چه تفاوت هایی دارند؟ را بخوانید. بک لینک های فالو اعتبار سایتی که به شما لینک میدهد را به سایت شما منتقل میکند و در بالا برد ماز رنک سایت شما تاثیر بسیاری دارند. بک لینک های نوفالو فقط سایت شما را معرفی میکنند و اعتباری به سمت سایت شما منتقل نمیشه و فقط بازدید سایت شما را بالا میبرد. شاید الان برای شما سوال شده باشد که چرا از لینک نوفالو باید استفاده کنم زمانی که لینک فالو هست؟ باید بدانید زمانی که میخواهید رپورتاژ آگهی منتشر کنید باید یک نوع بک لینک انتخاب کنید، فالو یا نوفالو. اگر نمیدانید رپورتاژ چیست حتما مقاله آموزش رپورتاژ نویسی را بخوانید اگر قصد داشتید یک رپورتاژ آگهی حرفه ای منشتر کنید آموزش رپورتاژ آگهی سئو لرن را از دست ندید.
باید این را بگویم گوگل میداند که سایت هایی لینک فالو میدهد کمتر از سایت هایی هستند که لینک نوفالو میدهد. پس حتما بک لینک های طبیعی دریافت کنید و همیشه لینکسازی را بصورت طبیعی انجام دهید. باید از هردو بک لینک فالو و نوفالو استفاده کنید و همیشه نظر سئو کار ها در مورد بک لینک فالو و نوفالو متفاوت بوده اما اکثرا موافق این هستند که باید از لینک های نوفالو بیشتر از لینک های فالو استفاده کرد.
بک لینک بخریم یا بسازیم؟
تا اینجا با مفهوم بک لینک آشنا شدیم و با انواع مدل های بک لینک هم آشنا شدیم. دیگر نوبت این است که بدانید بک لینک بخریم یا بسازیم؟ کدام تاثیر بیشتری بر سایت دارد؟ اول از همه باید بگویم که حتما بک لینک های خود را از سایت های معتبر بخرید که بعدا لینک شما حذف نشه و یا سایت جمع آوری نشه. هیچوقت درگیر سایت هایی که فقط بک لینک میفروشند یا به اصطلاح دهکده لینکسازی یا بک لینک معرفی شده اند نشوید، هم بر اعتبار سایت شما تاثیر مثبتی نمیزارند بلکه در نگاه حضرت گوگل تاثیر منفی میگیرید. بک لینک ها را اگر بصورت درست استفاده کنید خیلی تاثیر مثبتی بر سئوی سایت شما خواهد داشت پس اگر قصد دارید بک لینک تهیه کنید حتما از جای معتبری تهیه کنید که بعدا به مشکل نخورید.
مقاله پیشنهادی: سئو داخلی چیست؟
چگونه بفهمیم یک بک لینک چقدر تاثیر دارد؟
قبل خرید بک لینک حتما با استفاده از ابزار MOZ دامین آتوریتی و پیج آتوریتی سایت را چک کنید که هردو امتیاز خوبی داشته باشند. همیشه دامین آتوریتی (قدرت دامین) باید از امتیازش از سایت شما بیشتر باشد تا بتواند بر دامین آتوریتی سایت شما هم تاثیر مثبت بگذارد. پس حتما در انتخاب سایت برای دریافت بک لینک دقت کنید.
قیمت هر بک لینک چقدر است؟
همانطور که گفته شد ما دو نو بک لینک داریم لینک های فالو و نوفالو که گران ترین آنها لینک فالو هست. دومین مورد در قیمت گذاری دامین آتوریتی و پیج آتوریتی هست، هرچقدر دامین آتوریتی و پیج آتوریتی بالا تر باشد قیمت آن بک لینک زیادتر میشود. برند و ارزش سایت هایی لینک میگیرید از نگاه مردم مهم است، همیشه از سایت هایی استفاده کنید که در میان مردم ارزش بالاتری نسبت به بقیه سایت ها داشته باشند.
نکته مهم!!!
هیچوقت از بک لینک های زمان دار استفاده نکنید و همیشه از بک لینک های دائمی استفاده کنید.
فاکتورهای مهم گوگل برای تعیین ارزش بک لینک ها
بک لینک هایی که از سایت های مختلف به سایت شما ساخته می شوند از نظر گوگل ارزش و اعتبار یکسانی نخواهند داشت. گوگل سعی می کند عوامل مختلفی را برای تعیین ارزش بک لینک ها در نظر بگیرد. مهمترین این مقادیر به شرح زیر است:
1- دامین آتوریتی Domain Authority
برای تعیین اعتبار یک دامنه فاکتورهای متعددی در نظر گرفته می شود که برخی از آنها عمر دامنه، نوع دامنه، تعداد بک لینک های دریافتی، تعداد لینک های خروجی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و … می باشد. هرچه اعتبار دامنه ای که به شما پیوند داده است بالاتر باشد. ارزش بک لینک و تاثیر آن بر موقعیت شما نیز افزایش می یابد.
2- پیج آتوریتی Page Authority
اتوریتی صفحه مشابه اعتبار دامنه است. دامنه سایت می تواند بسیار باشد. اما صفحه ای که لینک را از آنجا دریافت کرده اید باید دارای اعتبار کمتری در دامنه باشد. اعتبار یک صفحه معمولا بر اساس لینک سازی داخلی سایت و بک لینک های ایجاد شده برای همان صفحه تعیین می شود.
صفحاتی که دارای لینک داخلی خوب هستند معمولاً از اعتبار بالاتری برخوردار هستند. به عنوان مثال، صفحاتی که در منوی اصلی یک سایت قرار دارند، به طور کلی معتبرترین صفحات برای آن دامنه در نظر گرفته می شوند.
ابزارهای زیادی برای بررسی اعتبار صفحه و اعتبار دامنه وجود دارد. بهترین این ابزارها SerpChecker (از mangools.com) و Open Site Explorer (از moz.com) هستند.
3- تعداد لینک های خروجی
هر دامنه ای که به دامنه شما پیوند داده می شود احتمالاً به سایت های دیگر پیوند داده می شود. با افزایش تعداد لینک های خروجی، قابلیت اطمینان بین سایت های مختلف تقسیم می شود و در نتیجه کاهش می یابد.
معمولا سایت های فعال در زمینه فروش رپورتاژ تبلیغات یا بک لینک به سایت های زیادی غیر از سایت شما لینک می دهند. این مشکل از ارزش و اعتبار این نوع لینک بیلدینگ می کاهد.
بنابراین، همانطور که در مورد سوال “بک لینک چیست” کنجکاو بودید، باید در مورد قوانین و نکات خرید گزارش بیشتر بدانید. در این صورت صرف هزینه هنگفت برای ساخت بک لینک منجر به جریمه گوگل نمی شود. پیشنهاد می شود برای افزایش آگاهی، مقاله گزارش را با دقت مطالعه کنید.
4- میزان ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده
یکی از مواردی که گوگل به آن توجه ویژه ای دارد و سعی می کند از آن در فاکتورهای رتبه بندی نتایج جستجو استفاده کند، رابطه موضوعی بین صفحات لینک شده است. به عنوان مثال، یک سایت در صنعت گردشگری ممکن است با ایجاد بک لینک برای سایت های دانلود، ارزش و اعتبار بالایی کسب نکند. اما اگر این بک لینک ها از سایت های مسافرتی، گردشگری و خرید بلیط باشد، در این صورت تاثیر بهتری در رتبه شما خواهد داشت.
پیشنهاد میشود بخوانید: برای سایتم بک لینک بخرم یا نه؟
5- محل بک لینک
محل بک لینک در سایت بسیار مهم است. پیوند شما می تواند در محتوای یک مقاله، نوار کناری یا حتی پاورقی قرار گیرد. لینک های موجود در محتوای صفحه از لینک های موجود در نوار کناری و فوتر ارزشمندتر خواهند بود.
معمولا لینک های موجود در فوتر یا سایدبار در تمام صفحات آن سایت نمایش داده می شوند که به این لینک ها sitewide می گویند. قرار دادن بک لینک خود در تمام صفحات یک سایت می تواند عاملی برای ربات های گوگل برای شناسایی لینک های جعلی باشد. الگوریتم پنگوئن حتی ممکن است سایت شما را به خاطر تکرار مکرر این کار جریمه کند. به همین دلیل است که کارشناسان سئو، گزارش گیری را ارزشمندتر از خرید بک لینک یا تبلیغات متنی می دانند.
کارشناسان سئو همیشه بر این باور بوده اند که ساخت لینک نیاز به استراتژی و تخصص دقیق دارد. شما می توانید تمام نکات تخصصی در زمینه لینک سازی را در صفحه آموزش لینک سازی مطالعه کنید.
درباره مهدی فاتحی فر
مهدی فاتحی فر هستم سال ها هست که در زمینه سئو فعالیت دارم. علاقه مند به زمینه دیجیتال مارکتینگ هستم.
سایر نوشته های مهدی فاتحی فرمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
آشنایی با انواع روش های سئو و تکنیک های آن
ورودی کم ولی هدفمند!
ویژگی های CMS خوب!
سایت هایی که میتوان در آن رپورتاژ آگهی رایگان منتشر کرد؟ 2023
فایل Robots.txt چیست؟
سئو کلاه سفید چیست؟ White Hat SEO
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
عالی بود ممنون