تگ های هدینگ (heading tags) | تاثیر تگ های هدینگ در سئو
تگ های هدینگ (heading tags)
تگ های هدینگ، تگ های بین المللی شده در HTML هستند که برای بیان ویژگی های متن و تعیین اهمیت متن برای موتورهای جستجو استفاده می شوند. تگهای عنوان مهمترین کد HTML برای بخش محتوای سایت هستند. افزودن این تگ ها به سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو کمک می کند و همچنین کاربران سایت شما را به عنوان یک سایت حرفه ای تر می شناسند.
بدون استفاده از تگ های هدینگ، فقط صفحاتی با متن طولانی ایجاد کرده اید که مفید نیستند. تگ های عنوان رابطه بین قسمت های مختلف متن را مشخص می کنند.
تگ های هدینگ با تگ H1 شروع می شوند و با تگ H6 پایان می یابند. مهمترین آنها تگ H1 است.
وظیفه تگ های هدینگ مشخص کردن سرفصل های هر پاراگراف و ارتباط پاراگراف ها با عنوان های فرعی است و نتیجه این ارتباط مشخص کردن سرفصل هایی است که برای درک بهتر محتوا توسط گوگل و کاربران مهم است.
مزایای تگ های هدینگ
این تگ ها بر روی صفحه نمایش قابل مشاهده هستند بنابراین با تغییر اندازه متن قرار داده شده در این تگ، متن بیشتر دیده می شود و توجه کاربر را بیشتر به خود جلب می کند. به تصویر زیر دقت کنید.
خزنده های گوگل علاوه بر اهمیت دادن بیشتر متن در سرفصل ها برای کاربران، در هر صفحه ای که وارد سایت می شوند به دنبال این اتصالات ساده و مهم می گردند. این خاصیت زیباسازی متن است. اگر متن های سایت به طور کامل در سایز 18 نوشته شده باشند، به خصوص اگر متن های طولانی باشند، بسیار خسته کننده خواهند بود و افراد کمی می توانند متن را تا انتها دنبال کنند.
اما در صورت استفاده از تگ های عنوان، متن سرفصل ها در پاراگراف ها برجسته تر می شود و این تغییر اندازه باعث می شود که متن از یکنواختی خارج شود.
موتورهای جستجو سایت ها را از دو نظر بررسی می کنند:
چه رابطه ای بین سایت و صفحات داخلی وجود دارد؟ چقدر خوب است؟
با استفاده از لینک های داخلی و خارجی می توانید متوجه شوید که یک سایت چقدر خوب است و گوگل نیز در آن بسیار خوب است. گوگل می تواند با بررسی سایر ویژگی ها مانند متا تگ ها و تگ های عنوان، اهمیت موضوع و توضیحات متن سایت را تشخیص دهد.
استفاده از تگ های عنوان برای انواع ساختار متن
صفحات وب از نظر محتوا به سه دسته تقسیم می شوند.
- متن کلی صفحه ای که در مورد یک موضوع خاص در یک قطعه صحبت می کند:
در این محدوده از متن، قرار دادن تمام تگهای عنوان در متن آسانتر است و بیشترین تأثیر را میگیرید زیرا مهمترین مکان برای افزودن تگهای هدینگ، متن کلی صفحه است. - متن داخلی (منوها، پاورقی ها، سرصفحه ها، لینک های کنار صفحه:
این متون عملا تحت اللفظی نیستند و فقط برای دسترسی بهتر کاربر به قسمت های دیگر سایت وجود دارند. از تگ های عنوان برای ارتباط متن صفحه و از منوها، پاورقی ها، سرصفحه ها و … برای ارتباط بین صفحات سایت استفاده می شود. - صفحاتی که موضوعات مختلفی را فهرست می کنند. صفحه محصول یا مقاله مانند:
در این قسمت با قرار دادن عنوان مناسب در صفحه و تعیین تگ های h1 برای متن عنوان، می توانید افکت سئو خوبی داشته باشید.
تگ های h
H 1
تگ های h1 را در متن خود برای عنوان داخلی صفحه قرار دهید. در هر صفحه فقط می توان از یک تگ h1 استفاده کرد. با استفاده از این تگ گوگل موضوع هر صفحه از سایت را درک می کند و به همین دلیل است که تگ h1 در موتور جستجو بسیار مهم است. پیشنهاد میشود مقاله تگ H1 چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ بخوانید.
H 2
بعد از تگ h1، تگ h2 می آید که بیشتر در متن سایت به خصوص متن طولانی استفاده می شود.
تمام عناوین پاراگراف ها با تگ h2 تگ می شوند و این باعث ایجاد ارتباط بین پاراگراف ها با عنوان سایت می شود.
با استفاده از کلمات کلیدی در برچسب ها، گوگل متوجه می شود که کلمات کلیدی شما چیست و به کاربرانی که این کلمات را جستجو می کنند، پیشنهاد می دهد.
می توانید کلمات مرتبط برای کلمات کلیدی خو د را پیدا کنید و عنوان پاراگراف خود را با این کلمات بنویسید، سپس با قرار دادن این عناوین در تگ h2 سئو را با این کلمات انجام می دهید. پیشنهاد میشود مقاله تگ H2 چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ بخوانید.
برچسب های H3، H4، H5، H6
به طور مشابه، بقیه تگ ها را می توان برای عنوان های فرعی (h2) پاراگراف ها استفاده کرد. سایر تگ ها به اندازه تگ های h1 و h2 مفید نیستند.
از تگ های h3 برای عنوان های فرعی پاراگراف ها استفاده کنید. در متون طولانی، زیرعنوان باید دیده شود که باید با تگ های h3 برای پیوند آنها به عنوان پاراگراف مربوطه استفاده شود.
به خاطر داشته باشید که استفاده از تمام تگ های عنوان ضروری نیست. استفاده از تگ h1 را جدی بگیرید، اما لزومی ندارد که از تگ های h4، h5، h6 در متن خود استفاده کنید.
ترتیب استفاده از تگ های h چگونه است؟
نکته مهم دیگر در مورد استفاده از تگ ها این است که بعد از استفاده از تگ h1 برای عنوان پاراگراف بعدی نمی توانید از تگ h3 استفاده کنید. یعنی تگ ها باید به ترتیب نزولی استفاده شوند.
اگر از تگ های هدینگ در صفحات خود استفاده می کنید، ترتیب را دنبال کنید.
h2 باید بعد از تگ h1 استفاده شود.
بعد از تگ h2 باید از تگ h3 استفاده شود.
وارد کردن تگ ها به ترتیب اشتباه تاثیر منفی بر سئو خواهد داشت.
مثلا شما مقاله ای نوشته اید که 4 نکته اصلی را مطرح می کند، پس 4 عنوان اصلی دارد که با تگ های h2 مشخص می کنید، نکته دوم شامل 3 گزینه زیر مجموعه است، می توانید از تگ های h3 استفاده کنید. هستند. لطفا مشخص کنید. حال اگر گزینه های زیر مجموعه نقطه 3 نیز زیر مجموعه هستند، باید تگ های h4 را به آنها اختصاص دهید.
و در آخر توصیه می کنیم استفاده از این تگ ها را فراموش نکنید و بدانید که با استفاده از ویژگی های مثبت کدهای HTML به سئوی سایت و سهولت خواندن متن توسط کاربران کمک خواهید کرد.
متشکریم که تا آخر مقاله تگ های هدینگ (heading tags) | تاثیر تگ های هدینگ در سئو همراه سئو لرن بودید.
درباره مهدی فاتحی فر
مهدی فاتحی فر هستم سال ها هست که در زمینه سئو فعالیت دارم. علاقه مند به زمینه دیجیتال مارکتینگ هستم.
سایر نوشته های مهدی فاتحی فر
دیدگاهتان را بنویسید