جستجوی ارگانیک (organic search) چیست؟
اگر صاحب یک وب سایت هستید یا موضوعات سئو را دنبال می کنید، احتمالاً بارها عبارت جستجوی ارگانیک را شنیده اید و این سوالات برای شما پیش آمده است که جستجوی ارگانیک چیست؟ چرا این نوع ترافیک اینقدر مهم است؟ چگونه می توانید با این نوع جستجو متوجه شوید که چه میزان ترافیک ورودی به وب سایت شما می آید؟
نوع ترافیک وب از نظر سئو بسیار مهم است و «جستجوی ارگانیک» یکی از مهم ترین انواع ترافیک وب سایت ها است.
جستجوی ارگانیک به چه معناست؟
جستجوی ارگانیک به معنای ترافیک رایگانی است که مستقیماً از موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو، بینگ وارد وب سایت شما می شود.
به عنوان مثال، زمانی که کاربر عبارت خرید لباس را در گوگل جستجو می کند. این موتور جستجو نتایج را در “SERP” به او نشان می دهد.
اگر این نتایج حاوی کلمه “AD” نباشد، به این معنی است که آنها به طور طبیعی در نتایج “SERP” ظاهر شده اند. وقتی کاربر روی این نتایج کلیک می کند وارد سایت می شود. این نوع ورودی ترافیک جستجوی ارگانیک در نظر گرفته می شود.
توجه داشته باشید که ترافیک ناشی از جستجوی ارگانیک به روش های زیر متفاوت است:
- ترافیک از پیوندهای سایر وب سایت ها (ترافیک ارجاع)،
- پیوندهای شبکه های اجتماعی،
- کلیک بر روی تبلیغات (ترافیک پولی)،
- و…
میزان ترافیک جستجوی ارگانیک به عواملی مانند موتور جستجو (همان سایت سئو)، اعتبار دامنه، کمپین تبلیغاتی یا نحوه بهینه سازی کمپین ایمیل بستگی دارد.
با ردیابی نتایج جستجوی ارگانیک در گوگل آنالیتیکس می توانید یک استراتژی سئوی سایت ایجاد کنید و آن را تا حد امکان با توجه به رفتار بازدیدکنندگان بهینه سازی کنید.
اگر به مبحث سئو علاقه مند هستید پیشنهاد میشود مقاله آموزش سئو رایگان را مطالعه کنید.
مقدمه ای بر انواع ترافیک در دنیای وب
اکثر پلتفرم های تجزیه و تحلیل داده های وب سایت، مانند گوگل آنالیتیکس، می توانند از الگوریتم های خاصی برای شناسایی منبع ترافیک سایت شما استفاده کنند. این ابزارها داده ها را در اختیار وب مسترها قرار می دهند.
اگر چه در این مقاله اگر میخواهید در دنیای سئو موفق باشید، روی شروع ترافیک ارگانیک تمرکز میکنیم. پیشنهاد می کنیم تفاوت انواع ترافیک سایت را بدانید. در چنین شرایطی می توانید رفتار کاربران را بهتر تحلیل کنید.
انواع ترافیک در دنیای وب عبارتند از:
1. ترافیک مستقیم:
ترافیکی که منبع آن مشخص نیست. معمولا وقتی کاربری آدرس سایت شما را در نوار مرورگر وارد می کند و مستقیما وارد سایت می شود، نوعی ترافیک مستقیم است.
2. ترافیک ایمیل:
ترافیک از طریق کمپین های بازاریابی ایمیلی به دست می آید.
3. ترافیک ارگانیک:
ترافیک رایگان ناشی از حضور سایت در نتایج موتورهای جستجو.
4. ترافیک غیر ارگانیک یا پولی:
ترافیک به سایت در نتیجه پرداخت هزینه “Google AdWords” یا Ektan و غیره.
5. ترافیک ارجاع:
این وضعیت زمانی رخ می دهد که کاربر با کلیک بر روی لینکی از سایت دیگر وارد وب سایت شما می شود.
6. ترافیک رسانه های اجتماعی:
ترافیک ورودی از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، لینکدین، توییتر، اینستاگرام و غیره.
7. دیگران:
ترافیکی که با منابع ارائه شده مطابقت ندارد با عنوان “سایر” برچسب گذاری می شود.
چرا جستجوی ارگانیک برای سئو مهم است؟
تمرکز اصلی سئو هدایت ترافیک از طریق جستجوی ارگانیک است. زیرا پیاده سازی تکنیک های «سئو کلاه سفید» یکی از پایدارترین روش ها است و سایتی که به این ترتیب رتبه بندی شده باشد، جایگاه بالاتری در نتایج «SERP» گوگل خواهد داشت.
در نتیجه میزان ترافیک وارد شده به آن سایت برای مدت طولانی بالا باقی خواهد ماند. این بدان معناست که کاربران بیشتری سایت شما را می بینند و احتمال خرید بیشتری خواهند داشت. بنابراین رابطه مستقیمی بین جستجوی ارگانیک و سئو وجود دارد و افزایش جستجوی ارگانیک باعث بهبود سئو می شود.
تفاوت بین ترافیک غیر ارگانیک (پرداخت شده) و ارگانیک چیست؟
جستجوی ارگانیک با جستجوی پولی متفاوت است. نحوه نمایش نتایج در “جستجوی ارگانیک” توسط الگوریتم های گوگل (یا موتورهای جستجو) تعیین می شود.
این الگوریتم از ارائه دهنده ای به ارائه دهنده دیگر متفاوت است. بنابراین، صفحه نتایج جستجوی «گوگل» لزوماً با نتایج نمایش داده شده در «بینگ» یا «یاهو» یکسان نیست.
بنابراین ترافیک ارگانیک رایگان است. اما در ترافیک غیر ارگانیک، موتورهای جستجو توسط تبلیغ کننده پول می گیرند تا سایت را در نتایج «SERP» به کاربران نشان دهند.
میزان نمایش سایت در جستجوی پولی به مبلغ پرداختی مشتری بستگی دارد. طبیعتاً هر چه این مقدار بیشتر باشد، تعداد بازدیدها بیشتر و میزان ترافیک ورودی غیر ارگانیک به سایت بیشتر می شود.
نمونه ای از ترافیک پولی گوگل ادوردز یا «گوگل ادوردز» است که به عنوان تبلیغات نمایشی یا تبلیغات پرداخت به ازای کلیک نیز شناخته می شود.
همانطور که در تصویر زیر می بینید، نتایج جستجوی پولی با کلمه “تبلیغات” قبل از هایپرلینک نشان داده شده است.
چه عواملی بر «جستجوی ارگانیک» تأثیر می گذارد؟
عوامل موثر بر نتایج جستجوی ارگانیک عبارتند از:
• پیوند داخلی و خارجی
• ساختار بک لینک
سئو فنی (به عنوان مثال “طول URL ها”، سرعت بارگذاری سایت)
• کیفیت مواد، ترکیب و تازگی
• استفاده از سایر قالب های محتوا مانند فیلم ها و تصاویر جذاب
• بهینه سازی سایت برای موبایل
• گواهی “SSL” را فعال کرده و از پروتکل “https” استفاده کنید.
• و غیره،
چگونه می توانیم میزان جستجوی ارگانیک را افزایش دهیم؟
ژدر بالا به عوامل مؤثر بر ترافیک جستجوی ارگانیک یا جستجوی ارگانیک اشاره کردیم.
برای کسب رتبه بالا در گوگل ابتدا باید به تحقیق در مورد کلمات کلیدی بپردازید و سپس با برنامه ریزی تقویم محتوا مسیر تولید محتوا را مشخص کنید.
در طول این فرآیند، باید به هدف کاربر از جستجوی آن عبارت توجه کنید تا در نهایت بتوانید محتوایی را تولید کنید که به بهترین وجه با نیازهای کاربر مطابقت دارد. تنها در این صورت است که کاربران بیشتری روی لینک سایت شما کلیک می کنند.
بنابراین قبل از هر چیز باید روی کیفیت محتوای سایت سرمایه گذاری کنید. زیرا زمانی که محتوا با توجه به نیاز کاربر و پاسخگویی به سوالات او ایجاد شود، قطعاً میزان ترافیک جستجوی ارگانیک افزایش خواهد یافت.
جدای از این محتوای با کیفیت، باعث افزایش آگاهی کاربر از برند شما و در نتیجه جلب اعتماد او می شود.
پس تولید محتوا را جدی بگیرید و اگر زمان کافی برای آن ندارید، سئو نویس استخدام کنید.
اگر به یک نویسنده متخصص دسترسی ندارید، می توانید کار را با مناسب ترین قیمت به تیم SEOEDU بسپارید. برای مشاوره سئو و تقویم محتوا با ما تماس بگیرید.
همچنین برای دریافت سیگنال های اجتماعی در شبکه های اجتماعی فعال باشید.
راه دیگر برای به دست آوردن نتایج جستجوی ارگانیک، گرفتن بک لینک است. سفارش گزارش آگهی یکی از قوی ترین راه ها برای افزایش رتبه سایت است. به شرط رعایت اصول صحیح اجرای کمپین. برای یادگیری نحوه راه اندازی کمپین می توانید دوره های آموزشی گزارش تبلیغات را از SEOEDU دریافت کنید.
در مجموع 200 عامل برای سئو وجود دارد که به دنبال آنها می توانید صفحات وب سایت خود را از نظر سئو بهینه کنید تا رتبه سایت خود را افزایش دهید و نرخ ترافیک جستجوی ارگانیک خود را افزایش دهید.
اگر با فاکتورهای رتبه بندی موتورهای جستجو آشنایی ندارید، برای خدمات سئو با ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.
چگونه جستجوی ارگانیک را در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنیم؟
برای مشاهده آمار جستجوی ارگانیک در گوگل آنالیتیکس، به بخش «اکتساب»، سپس به «کانال ها» و در نهایت به بخش «فهرست گروه بندی کانال های پیش فرض» بروید.
سپس روی «جستجوی ارگانیک» در لیست کلیک کنید.
در این بخش می توانید ببینید که وب سایت شما از طریق جستجوی ارگانیک در بازه زمانی انتخاب شده، چند بازدیدکننده منحصر به فرد دریافت کرده است.
سخن آخر
جستجوی ارگانیک مهمترین منبع ترافیک برای سئوکاران، صاحبان سایت و بازاریابان محسوب میشود.
زیرا در سایر انواع منابع ترافیک، معمولا اکثر بازدیدکنندگان تنها در همان صفحهای از سایت که وارد شدند، باقی میمانند. بنابراین ممکن است نرخ تبدیل کاربر به مشتری وفادار بالا نباشد. ضمن اینکه انواع دیگر ترافیکها دائمی نیستند.
اما در جستجوی ارگانیک، احتمال اینکه کاربر تبدیل به مشتری وفادار شود بسیار بالاست و این نوع ترافیک مدت زمان طولانیتری ماندگار است.
بنابراین روی سئو سرمایهگذاری کنید و سایت خود را تا حد امکان بر اساس رفتار بازدیدکنندگان بهینه کنید. متشکریم که تا آخر مقاله جستجوی ارگانیک (organic search) چیست؟ همراه سئو لرن بودید.
درباره مهدی فاتحی فر
مهدی فاتحی فر هستم سال ها هست که در زمینه سئو فعالیت دارم. علاقه مند به زمینه دیجیتال مارکتینگ هستم.
سایر نوشته های مهدی فاتحی فر
دیدگاهتان را بنویسید