شبکه های اجتماعی و سئو!
آیا شبکه های اجتماعی برای سئو مهم است؟
هنگام استفاده از اینترنت، شبکه های اجتماعی عنصر اصلی هستند. محتوای مهم نه تنها لینک میشود بلکه آن را به اشتراک میگذارند و لایک ، کامنت، توییت و پین میکنند. اکنون افراد با شیوه های متفاوتی از اینترنت استفاده میکنند و این همان موضوعی است که گوگل پلکس به آن توجه کرده است. مطالعات بسیاری درباره الگوریتم رتبه بندی گوگل انجام شده است که نشان میدهد ارتباط تنگاتنگی میان قرار گرفتن صفحه در رتبه برتر و فعالیت در شبکه های اجتماعی وجود دارد. براساس نظر رسمی گوگل، الگوریتم ها به طور مستفیم از سوشال سیگنال استفاده نمی کنند اما سئوکاران بر این باورند که شبکه های اجتماعی در کسب رتبه بهتر تاثیر گذارند.
اگر اختلاف نظرها را در کنار بگذاریم و در نظر نگیریم، تجربه های من نشان می دهد در بازه زمانی کوتاه تر، سایت هایی با دنبال کننده های بسیار متنوع و بطور مداوم رتبه های بالاتری را به دست می آورند.
مقاله پیشنهادی: چرا باید یک فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟ مزایا و معایب آن چیست؟
بنابراین میتوانید از شبکه های اجتماعی برای فعالیت اجتماعی و افزایش قدرت سئو خود بهره ببرید. افزون بر این ، میتوانید شبکه های اجتماعی را برای ایجاد بک لینک های رایگان و ساخت آسان آن ها به کار بگیرید. فعالیت در رسانه های اجتماعی سبب میشود ترافیک ارجاعی به سمت سایت شما افزایش یابد و مشتریان قبلی سایت دوباره جذب شوند. به مثابه قاعده ای کلی میتوان گفت، رسانه های اجتماعی باید قسمتی از پروژه های سئو با حتی پروژه های بازاریابی باشند.
فیس بوک و سئو
فیس بوک مهم ترین شبکه اجتماعی جهان است. آنچه باعث محبوبیت فیس بوک شده، در اصل تصویری فوری از افکار عمومی است و به همین دلیل گوگل به فعالیت در فیس بوک توجه کرده است. آن چنان که فعالیت در فیس بوک عاملی بسیار موثر در الگوریتم گوگل است بنابراین باید توجه کتید که در پروژه های سئو از فیس بوک استفاده کنید. اگر برای فعالیت در رسانه های اجتماعی با محدودیت بودجه و زمان مواجه اید بهتر است در استراتژی سئو خود از فیس بهره ببرید.
برای اینکه فعالیت اجتماعی سایتتان را بهتر کنید میتوانید محتوای سایت را بطور منظم روی صفحه فیس بوک به اشتراک بگذارید با این کار بیشتر در معرض دید طرف دارانتان قرار میگیرید و نیز با فعالیت های اجتماعی خود محتوایتان را تقویت میکنید. به مرتبط بودن محتوا توجه کنید و آن را با محتوای غیرتجاری ترکیب نکنید، زیرا با این کار باعث میشوید مخاطب همراه شما باماند و تعاملتان حفظ شود. اینفوگرافی ها، جملع ها و تصویری های الهام بخش نمونه هایی هستند که میتوانید برای محتوا از آن بهره ببرید.
مقاله پیشنهادی: تقویت رپورتاژ آگهی بعد از انتشار + نکات کلیدی
با افزودن دکمه “دنبال کردن در فیس بوک” روی سایت، امضای ایمیل و صفحات تشکر یا موفقیت میتوانید مخاطبان را افزایش دهید.
اگر میخواهید در زمان کوتاه تر نخاطبان بیشتری جذب کنید میتوانید از تبلیغات فیس بوک بهره ببرید و از متریان محای، مخاطبان مرتبط با کارتان را جذب کنید. این استراتژی وقتی مناسب است که رقبای شما دنبال کننده بیشتری دارند و رتبه بهتری میگیرند و شما میخواهید از آن ها پیشی بگیری. همچنین می توانید از تبایغات فیس بوک برای افزایش میزان نمایش مطالب خود استفاده کنید و یا حتی برای یک پیشنهاد تبلیغاتی، کمپین های تبلیغاتی اجرا کنید. برای پروژه هایی که با محدودیت بودجه مواجه اند، تبلیغات فیس بوک روشی عالی است که با کاربست این شیوه تبلیغاتی، کسب و کارها میتوانند مخاطب جذب کنند و فعالیت اجتماعی و فروش های ارجاعی داشته باشند.
فیس بوک برای کسب و کار
https://www.facebook.com/business
تبلیغات فیس بوک
https://www.facebook.com/business/products/ads
توییتر و سئو
شبکه های اجتماعی و سئو، توییتر از بحث درباره آخرین اخبار رویداد های جهان هست. در بسیاری از موارد پیش از اینکه اخبار در رسانه های مهم جهان اعلام شود در توییتر منتشر شده است. مرگ “اسامه بن لادن” نمونه خوبی در این باره است. زیرا این خبر ابتدا از سوی افسر سابق وزارت اطلاعات آمریکا در توییتر منتشر و پس از چند دقیقه در صدر خبر ها قرار گرفت.
گوگل، توییتر را به رسمیت شناخته است و از فعالیت آن در الگوریتم های خود استفاده میکند. توییتر مانند سایر شبکه های اجتماعی قوی نیست. اما میتواند برای تقویت قدرت کلی سئو خود از آن بهره ببرید. توییتر شبکه ای عالی است که میتواند از آن در استراتژی سئو سایتتان استفاده کنید. مثلا میتوانید بدون اینکه تبدیل به اسپم شوید توییت های بسیاری را از قبل زمان بندی کنید و با کمی تلاش و متحد بودن به زمان بندی حساب کاربری خود را مدیریت کنید. با ابزاری مانند هوت سوییت توییت های روی صفحه را زمان بندی کنید و تعداد توییت های خود را در صفحات افزایش دهید.
این توییت ها را با توییت های مرتبط و آموزنده در صنعت خود ترکیب کنید، هدف شما باید ارائه حداکثر 12 توییت روزانه باشد. با این تعداد توییت میتوانید بدون اینکه حوصله مخاطبتان را سر ببرید برایشان مطلب منتشر کنید. اگر مثل من تنبل هستید میتوانید توییت های خود را از سه ماه قبل زمان بندی کنید.
اگر میخواهید بازدید کنندگان سایت را تشویق کنید تا مطالب شما را توییت کنند، در هر صفحه یا پسب وبلاگ در وبسایت خود پیوند “این صفحه را توییت کنید” را قرار دهید.
توییت دک، رایگان
https://tweetdeck.twitter.com/
نرم افزار رایگان و ساده ای است که میتوانید از آن برای مدیریت توییتر استفاده کنید. میتوانید توییت دک را روی رایانه خود نصب کرده و کل حساب توییتر خود را از داخل برنامه مدیریت کنید. از ویژگی ختی محبوب این نرم افزار میتوان به مدیریت چندین حساب، زمان بندی توییت ها و تنظیم فیدها اشاره کرد. همچنین با استفاده از آن میتوانید فقط بروز رسانی هایی از توییتر را ببینید که دوست دارید.
هوت سوییت برای شروع، رابگان میباشد. برای کاربران حرفه ای ماهانه 19 دلار
https://www.hootsuite.com/
پیشرفته از توییت دک، نرم افزاری بنام هوت سوییت است که میتوانید از آن برای برنامه ریزی توییت ها، تحلیل ترافیک شبکه های اجتماعی، مدیریت چندین حساب، ایجاد گزارش های شبکه های اجتماعی برای نظارت بر موفقیت خود و موارد دیگر استفاده کنید. این نرم افزار به کاربران حرفه ای و کسانه توصیه میشود که میخواهند چند حساب کاربری را بصورت خودکار تحت نظر داشته باشند.
مقاله پیشنهادی: الگوریتم گورخر چیست؟ + الگوریتم گورخر در سئو
سایر شبکه های اجتماعی
اگر بخواهیم رو راست باشیم همه ما دوست داریم تمام روز را در شبکه های اجتماعی بگذرانیم، اما زمان اضافی نداریم تا همه نظرهای جدید را بررسی کنیم و آن ها را دائما به اشتراک بگذاریم. اگر منابع محدودی دارید روی فیس بوک، یوتویوب و توییتر تمرکز کنید. اگر به دنبال مزیت اضافی هستید یا سایت یک برند بزرگ را سئو میکنید و یا اگر گروهی دارید که این کارها را برای شما انجام می دهند، پس میتوانید با گسترش فعالیت های اجتماعی در چندین شبکه اجتماعی پیشرفت چشمگیری داشته باشید.
با ایجاد حساب کاربری در شبکه های زیر، پست هایی در شبکه های مربوط به کسب و کار خود ارسال کنید:
لینکدین
لینکدین، فیس بوک حرفه ای ها و متخصصان است. اگر در صنعت B2B فعالیت میکنید و یا در پی ایجاد برند شخصی یا برند سایت هستید، لینکدین ابزار شبکه بندی فوق العاده ای برای این کار است. اگر میخواهید اثربخشی خود را در لینکدین افزایش دهید، به گروه ها بپیوندید و در بحث ها شرکت کنید، بروز رسانی های مربوط به صنعت کاری خود را در خوراک های خبری پست کنید.
پینترست
در مدت زمان بسیار کوتاهی پینترست به یکی از سریع ترین شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. زنان کاربران اصلی پینترست هستند. این سایت به یک فهرست خرید بسیار عظیم از اقلام مورد علاقه تبدیل شده است. اگر مخاطبان مورد نظر شما زنان هستند، باید در پینترست باشید.
اینستاگرام
اینستاگرام در ابتدا نوعی نرم افزار موبایلی بود که به کاربران کمک میکرد عکس هایشان را زیباتر جلوه دهند. اما در عرض چند سال از یک نرم افزار تازه کار به رقابت با شبکه های اجتماعی اصلی رسید. اینستاگرام تعداد لینک هایی که میتوانید پست کنید محدود میکند، این بدان معناست که لینک های پروفایل شما در اینستاگرام، تاثیرگذاری بیشتری دارند و قوی ترند. اگر در صنعت مد یا عکس حرفه ای فعالیت میکنید، اینستاگرام شبکه اجتماعی ضروری است که باید در استراتژی دیجیتالی و سئو شما گنجانده شود.
تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی
اگر زمان و انرژی خود را برای ساخت پروفایل در رسانه های اجتماعی سرمایه گذاری کرده اید و میخواهید نتایج کارتان را پیگیری کنید، میتوانید قسمت های موفقیت آمیز و نه چندان موفقیت آمیز در استراتژی را از یگدیگر جدا کنید. تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی در مقایسه با سایز تجزیه و تحلیل های وب متفاوت است، زیرا تجزیه و تحلیل با اندازه گیری تغییرات و تعامل های طرفداران برندتان، تعدیل و تنظیم میشود. با استفاده از نرم افزار زیر، میتوانید نتایج را رصد کنید کرده و بینش های ارزشمندی در خصوص نحوه بهبود تلاش های شبکه های اجتماعی خود به دست آورید:
اسپروت سوشال به مدت سی روز استفاده رایگان، برای هرکاربر، ماهانه 99 دلار.
https://sproutsocial.com/
اسپروت سوشال یک آنالیزور وب و پکیج مدیریت شبکه های اجتماعی عالی است که به شما امکان میدهد عملکرد پروفایل شبکه های اجتماعی خود را در طول زمان ردیابی کنید. این نرم افزار، یک نسخه آزمایشی رایگان و مناسب برای استفاده در سطح پیشرفته دارد، همچنین گزارش های تحلیلی موثری در خصوص شبکه های اجتماعی مهم و اصلی ارائه میدهد.
هوت سوییت یک طرح در دسترس. طرح های پولی شروع از مبلغ ماهانه 19 دلار.
https://www.hootsuite.com/products/social-media-analytics
نام نرم افزار هوت سوییت بارها در این مقاله آمده است که دلیل موجهی هم دارد. نرم افزار قوی مدیریت شبکه های اجتماعی است که امکان نظارت بر بسیاری از شبکه های اجتماعی و همچنین بینش های قدرتمندانه تجزیه و تحلیل وب را فراهم میکند. بدانید و آگاه باشید که برنامه های پولی این نرم افزار برای کاربران حرفه ای، مقرون به صرفه است.
google analytics social tracking – رایگان
https://marketingplatform.google.com/about/analytics/
ویژگی های ردیابی اجتماعی گوگل آنالیتیکس برای ردیابی تعماملاتی که در هنگام حضور بازدیدکننده روی سایت شما اتفاق می افتد، عالی است. این نرم افزار رایگان است و در تنظیمات استاندارد، یک راه حل آماده به کار دارد. برای مشاهده گزارش های اجتماعی، وارد سیستم گوگل آنالیتیکس شوید و در منوی اصی رو کلید کنترل (Acquisition) کلیک کنید. سپس گزینه (Social) را بزنید.
درباره مهدی فاتحی فر
مهدی فاتحی فر هستم سال ها هست که در زمینه سئو فعالیت دارم. علاقه مند به زمینه دیجیتال مارکتینگ هستم.
سایر نوشته های مهدی فاتحی فرمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
آشنایی با انواع روش های سئو و تکنیک های آن
ورودی کم ولی هدفمند!
ویژگی های CMS خوب!
سایت هایی که میتوان در آن رپورتاژ آگهی رایگان منتشر کرد؟ 2023
فایل Robots.txt چیست؟
سئو کلاه سفید چیست؟ White Hat SEO
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
عالی و بسیار مفید