هیت مپ چیست؟ نقشه حرارتی چیست؟
ارسال شده توسط مهدی فاتحی فر
فروردین 10, 1402
81 بازدید
با مطالعه این مقاله با یکی از مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهید شد. اگر وب سایت دارید و به دنبال بهترین نقطه عمل برای بازدیدکنندگان خود هستید، هیت مپ یا نقشه حرارتی قطعا راهنمای شما خواهند بود. همراه سئو لرن باشید.
ابزار هیت مپ امروزه دیجیتال مارکتینگ کار را برای شما بسیار آسان کرده است. اگر قصد فروش کالاها و خدمات خود را دارید، می توانید با ایجاد یک وب سایت شروع کنید. اما وب سایت شما باید از هر نظر بهترین عملکرد را داشته باشد. توجه داشته باشید که باید بهترین نقطه را در وب سایت خود شناسایی کنید و محتوای مناسب را برای مخاطبان خود قرار دهید. برای این منظور به هیت مپ نیاز دارید. تمام تلاش این فناوری این است که کار شما را ساده کند.
اگر می خواهید کار خود را بدون استفاده از نقشه های حرارتی یا هیت مپ انجام دهید، باید اطلاعات مختلفی را تجزیه و تحلیل کنید. این کار به زمان و تجربه زیادی نیاز دارد. بنابراین، می تواند شما را به چالش بکشد. اما هیت مپ این مسیر را برای شما بسیار آسان کرده است. از طرفی توجه داشته باشید که برای اینکه بتوانید از مفهوم هیت مپ به درستی استفاده کنید. شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا مفاهیم سئو را به درستی درک کنید. زیرا معیار تصمیم گیری شما سئو خواهد بود. اگر اطلاعات کافی درباره سئو ندارید و میخواهید سئو را به بهترین شکل یاد بگیرید حتما مقاله آموزش سئو صفر تا صد مطالعه کنید.
در پایان توجه داشته باشید که نکات ذکر شده در این مقاله بر اساس آخرین اطلاعات در این زمینه است. در صورت انتشار مطالب جدید و متفاوت. قطعا در به روز رسانی های این مقاله به شما اطلاع خواهیم داد.
هیت مپ (نقشه حرارتی) چیست؟
هیت مپ یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که سعی دارد مفاهیم بسیار پیچیده تحلیل داده و کلان داده را به زبانی ساده توضیح دهد. فرض کنید صفحه نمایش مانیتور شما شطرنجی شده است. وقتی به صفحه نمایش خود نگاه می کنید برخی از قسمت ها تیره تر و برخی از قسمت ها روشن تر هستند. هر چه رنگ تصویر شما تیره تر باشد، کاربران شما در این قسمت فعال تر هستند.
هر چقدر هم که رنگ تصویر شما روشن باشد، به این معنی است که کاربران شما کمتر به آن قسمت توجه کرده اند یا آن قسمت مورد توجه کاربران شما نیست. توجه داشته باشید که مفاهیم هیت مپ از یک رشته دیگر وارد بازاریابی دیجیتال شده است. بنابراین برای درک بهتر در مورد آن بحث خواهیم کرد. به خاطر داشته باشید که وقتی به نقشه بازدید سایت خود نگاه می کنید، باید یک فراخوان مناسب را در قسمتی که کاربران شما بیشتر فعال هستند، تعریف کنید. اگر اطلاعات کافی در مورد کال تو اکشن ندارید به شما پیشنهاد می کنم سری به مقاله call to action کال تو اکشن چیست بزنید.
ما می خواهیم نظر کاربران خود را از طریق هیت مپ به صورت تئوری و منطقی تحلیل کنیم و باید برای این کار شرایط مناسبی را تعریف کنیم. توجه داشته باشید که نقشه های حرارتی یا هیت مپ ها یک معیار عالی برای بررسی سطح تولید محتوا و طراحی وب سایت است. هیت مپ یک نقشه رنگی است که سخت ترین مفاهیم را در قالب یک یا دو تصویر به شما نشان می دهد. هیت مپ ممکن است در نگاه اول ساده باشد، اما تجزیه و تحلیل شما ارزش آن را دارد.
تاریخچه هیت مپ
ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه مفاهیم مپ وارد بازاریابی دیجیتال شدند. برای اولین بار در سال 1879 یکی از دانشمندان در زمینه رفتارگرایی و بازاریابی شروع به تحقیق در مورد رفتار افراد در حین مطالعه کرد. او وسیله ای ساخت که برای آزمایش چشم افراد در حین مطالعه استفاده می کرد. او متوجه شد که هنگام خواندن یک کتاب یا مقاله، افراد به سرعت برخی از کلمات را بدون فکر خط خطی می کنند. اما از طرفی بیشتر از حد متوسط برای برخی کلمات وقت می گذارند.
این امر او را برانگیخت تا آزمایشات خود را گسترش دهد و علت این موضوع را جستجو کند. در دهه 1980، او یک استراتژی منسجم درباره نحوه رفتار مردم ایجاد کرد. آنها نتایج تحقیقات خود را تحت عنوان شناسایی و فواید نقشه های حرارتی منتشر کردند. در ابتدا، انجمن های علمی واکنش خوبی به این موضوع نداشتند. اما کارشناسان و روزنامه های دیجیتال مارکتینگ از این استراتژی در انتشار مطالب خود استفاده کردند. پس از مدت کوتاهی متوجه شد که فروش او بسیار افزایش یافته است.
پس از این اتفاق، هیت مپ به یک موضوع بسیار مهم و حیاتی در بازاریابی دیجیتال و همچنین در طراحی استراتژی تبلیغات تبدیل شد. شما می توانید آنالیز صحیح و دقیق تری از هیت مپ به دلخواه خود انجام دهید. توجه مخاطب را بیشتر جلب خواهید کرد. از طرف دیگر، اگر سئو مناسبی داشته باشید، قطعاً می توانید نتایج عالی کسب کنید. توجه داشته باشید که هر چه بیشتر به هیت مپ بروید، فروش و برندسازی شما موثرتر خواهد بود.
چگونه می توان از هیت مپ برای تجزیه و تحلیل رفتار کاربر و افزایش کارایی سایت استفاده کرد؟
تا این قسمت از مقاله با مفهوم هیت مپ آشنا شدید. در این قسمت قصد داریم چند راهکار برای استفاده از نقشه های حرارتی را به شما آموزش دهیم. توجه داشته باشید زمانی که بهترین عملکرد را از هیت مپ دریافت می کنید. این استراتژی را برای خودتان سفارشی کنید. شما باید با توجه به نوع کاربران و نوع محتوای سایت خود از چندین استراتژی برای تجزیه و تحلیل به طور همزمان استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بهتر در این زمینه تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
بازدید تبلیغات بنری را به حداکثر برسانید
همانطور که می دانید تبلیغات بنری امروزه یکی از بهترین و مناسب ترین روش های تبلیغات آنلاین است. تبلیغات بنری شما در کدام قسمت از سایت بسیار مهم است. با استفاده از نقشه حرارتی می توانید بهترین مکان ها را برای تبلیغات بنری خود پیدا کنید. هرچه بیشتر روی این زمینه تمرکز کنید، تبلیغات شما موثرتر خواهد بود.
از سوی دیگر، حتی اگر تبلیغات بنری شما باعث فروش نشود. شما از طریق تبلیغات بنری خود آگاهی از برند بسیار خوبی را تجربه خواهید کرد. توجه داشته باشید که هدف از استفاده از نقشه های حرارتی این است که بتوانید بهترین نقاط مورد نظر مخاطبان سایت مورد نظر خود را بیابید و تبلیغات خود را در آنجا آپلود کنید. قبل از درج آگهی باید از طرف مقابل خود بخواهید که نقشه سایت خود را ارائه دهد.
در نهایت توجه داشته باشید که وقتی در مورد دریافت هیت مپ از سایت تبلیغ کننده صحبت می کنیم. قبل از درخواست نقشه باید آگهی خود را ببندید. زیرا مسئولان سایت تبلیغاتی با اطلاع از نقشه بازدید سایت خود قطعا نرخ تبلیغات شما را افزایش خواهند داد. در نتیجه باید قبل از درخواست نقشه مکان، بنرهای تبلیغاتی خود را به طور کامل و جامع ببندید.
هیت مپ ها به شما کمک می کند تا اهداف کاربران خود را بهتر درک کنید
با یک هیت مپ از سایت خود، می توانید به راحتی رفتار کاربران خود را تجزیه و تحلیل کنید. باید بررسی کنید که کدام قسمت از سایت شما بیشترین مکث و فعالیت را در بین مخاطبین شما دارد. از طرفی باید بررسی کنید که کاربران شما بدون توجه از کدام قسمت سایت عبور می کنند. شما باید تست کنید که بازدیدکنندگان شما تصمیم دارند کدام قسمت از سایت شما را ترک کنند.
هنگامی که می دانید مناطق مورد علاقه کجا هستند، باید تمام تلاش خود را برای غنی سازی محتوا در آن حوزه انجام دهید. از طرف دیگر، شما باید فراخوان های مناسبی را برای این قسمت های سایت خود تعریف کنید. این به شما کمک می کند تا یک برنامه عالی بر اساس تجزیه و تحلیل رفتار کاربران خود ایجاد کنید. حالا باید تحقیقات خود را از طرف دیگر شروع کنید.
توجه داشته باشید که چه محتوا یا ساختار سایت شما مورد توجه کاربران نیست. سعی کنید آن را با اطلاعات بخش قبلی جابجا یا حذف کنید. هنگامی که بازدیدکنندگان شما محتوای کافی را دوست ندارند یا برای آنها آزاردهنده است، باید از سایت شما حذف شود. توجه داشته باشید که بزرگترین سرمایه گذاری در سایت شما قطعا مخاطبان شما هستند.
بهینه سازی محتوای گرافیکی و تصویری سایت توسط هیت مپ
در این مرحله، شما به طور کلی آموخته اید که مخاطبان شما بر اساس لذت، بر بخشی از محتوای شما تمرکز می کنند و درنگ می کنند. یا محتوای شما را به دلیل بی علاقگی رد می کند. اکنون زمانی که می خواهید محتوای تصویر خود را بهینه کنید، این موضوع برای شما اهمیت بیشتری پیدا می کند. به عنوان مثال، شما از اینفوگرافیک در سایت خود استفاده می کنید. با توجه به این موضوع، شما قصد دارید عکس ها را بر اساس نظر مخاطبین خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، فرض کنید یک وب سایت دارید که پوشاک بچه گانه می فروشد.
شما از تصاویر کودکان در سایت خود استفاده می کنید و محتوای خود را جذاب تر می کنید. بر اساس بررسی انجام شده با کمک هیت مپ. وقتی از کودکانی استفاده می کنید که مستقیماً به تماشاگر نگاه می کنند. حدود 30 درصد توجه مخاطب را از متن اصلی منحرف خواهید کرد. در نتیجه مخاطب شما عکس را چندین بار در حین مطالعه می بیند. با توجه به این نکته، مخاطبان شما نمی توانند به درستی بر روی محتوای شما تمرکز کنند. در نهایت، این کار باعث می شود که مخاطبان شما نتوانند تصمیمات درستی بگیرند.
حالا اگر از تصاویر بچه هایی استفاده می کنید که در حال بازی هستند یا مستقیماً به کاربر نگاه نمی کنند. این کار باعث می شود مخاطب بیشتر به متن اصلی شما توجه کند. در این صورت می توانید مطمئن باشید که محتوای شما کار خود را به درستی انجام می دهد. توجه به این نکات ریز و فنی در هیت مپ می تواند کارایی سایت شما را بسیار افزایش دهد.
هیت مپ توضیح مناسبی برای درک گوگل آنالیتیکس
البته شما به عنوان فردی هستید که صاحب یک سایت هستید. شما قطعاً چندین بار در هفته از ابزار Google Analytics استفاده می کنید. اگر اطلاعات کافی در این مورد ندارید، هنگامی که از این ابزار برای بررسی نرخ پرش، تغییر حجم ترافیک سایت و غیره استفاده می کنید، مطمئناً در مورد دلیل این موارد سؤالاتی خواهید داشت.
در این مرحله با تجزیه و تحلیل رفتار کاربران می توانید به طور عملی و دقیق متوجه شوید که چرا کاربران شما چنین رفتاری از خود نشان داده اند. توجه داشته باشید که استفاده از Google Analytics و مکمل هیت مپ می تواند تاثیر باورنکردنی بر سئو سایت و عملکرد سایت شما داشته باشد.
شما سایت خود را بر اساس نظر مخاطبان خود طراحی می کنید
اگر متوجه شده باشید، سایت های بزرگ و محبوب معمولا ساختار سایت خود را هر از چند گاهی تغییر می دهند. این به این دلیل است که آنها باید بخش های خاصی از سایت خود را بر اساس تجزیه و تحلیل نقشه بازدید سایت خود حذف کنند. قسمت هایی از سایت را برای تبلیغات و قسمت هایی از سایت را برای معرفی و مطالب کاربردی اختصاص دهید.
اگر بخواهیم کارکرد هیت مپ را برای شما توضیح دهیم. هیت مپ مانند یک جلسه مشاوره با نماینده کاربر سایت شما است که به شما می گوید از کدام قسمت های سایت می توانید بیشتر استفاده کنید و کدام قسمت های سایت باید حذف شوند. توجه داشته باشید که باید از Site Analytics و Heatmap Analytics به صورت عملی استفاده کنید.
در نهایت برای استفاده از call to action مناسب و همچنین لینک داخلی یا خارجی باید به پارامترهای هیت مپ توجه کنید. هنگامی که یک شرکت بازاریابی دیجیتال قصد طراحی وب سایت شما را دارد، باید از آنها بپرسید که آیا استراتژی استفاده از هیت مپ ها برای طراحی وب سایت شما بر اساس تجزیه و تحلیل رقبا است یا بر اساس داده های سنتی و روانشناختی صنعت است. این به درک بهتر شما کمک می کند.
با استفاده از هیت مپ، تعیین تعداد کلمات در هر بخش بسیار ساده است
همانطور که می دانید از نظر گوگل محتوا همه چیز است، اما مهم ترین نکته ای که گوگل به آن اشاره کرده این است که تعداد کلمات یک محتوا به طور مستقیم بر کیفیت محتوا تاثیر نمی گذارد. بنابراین می توانید بازخورد مناسبی از تولید محتوای خود دریافت کنید. شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا از طریق هیت مپ (نقشه حرارتی) متوجه شوید که مخاطب شما به کدام کلمات بیشتر واکنش نشان داده است. هنگامی که نظر مخاطبان خود را بدانید، باید هر کاری که می توانید برای بهینه سازی محتوای خود انجام دهید.
شما باید محتوای خود را برای مخاطبان خود تنظیم کنید. از طرف دیگر، باید تمام تلاش خود را بکنید تا محتوای خود را کوتاه کنید. در این صورت فضای آزاد مناسبی خواهید داشت که می توانید روی آن به درستی برنامه ریزی کنید. توجه داشته باشید که می توانید از این تکنیک برای تجزیه و تحلیل رقبا نیز استفاده کنید.
چند نوع هیت مپ وجود دارد؟
در قسمت قبل به طور مختصر با مزایای هیت مپ ها آشنا شدید. اگر بخواهیم اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما بدهیم، مطمئناً می توان چندین ساعت با شما صحبت کرد. توجه داشته باشید که نوع هیت مپ می تواند مستقیماً بر تحلیل شما تأثیر بگذارد. در نتیجه سعی کنید نکات ذکر شده در این قسمت را به صورت جامع و کامل مرور کنید.
1. هیت مپ بر اساس ردیابی ماوس
اگر بخواهیم بهترین مدل های هیت مپ را به شما معرفی کنیم باید به هیت مپ ردیابی موس اشاره کنیم. به این ترتیب می توانید نقشه خود را بر اساس سرعت ماوس خود آنالیز کنید. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید تبلیغات بنری داشته باشید، این مدل ممکن است برای تصمیم شما مناسب باشد. از طرفی برای درک بهتر همیشه سعی کنید از دو یا چند نقشه به صورت ترکیبی استفاده کنید. البته مدل های شما باید مکمل هم باشند.
2. هیت مپ بر اساس حرکت صفحه نمایش
همانطور که از نام این مدل هیت مپ مشخص است، رفتار بازدیدکنندگان شما بر اساس مکث های آنها در صفحه و همچنین نوع حرکت آنها تجزیه و تحلیل می شود. توجه داشته باشید که این مدل نقشه می تواند تا حد زیادی شما را در طراحی وب سایت خود راهنمایی کند. از سوی دیگر، توجه داشته باشید که ممکن است مخاطبان شما گاهی اوقات به دلیل کار شخصی مکث کرده باشند. در نتیجه، سعی کنید در تحلیل هر مدل از بازدیدهای وب سایت خود بیش از حد مطمئن نباشید.
3. هیت مپ بر اساس کلیک ها
اگر تحلیل یا خدماتی دارید، این مدل نقشه ممکن است برای شما مفیدتر باشد. در این روش نقشه شما بر اساس تعداد کلیک بازدیدکنندگان تکمیل می شود. هر چه بینندگان بیشتری روی یک ناحیه کلیک کرده باشند، آن ناحیه قرمزتر خواهد بود و تعداد کلیک ها در آن ناحیه کمتر خواهد بود. آن منطقه بی رنگ خواهد ماند. توجه داشته باشید که اگر این مدل را با مدل ردیابی حرکت ماوس ترکیب کنید، نتایج بسیار خوبی خواهید گرفت. این دو مدل هیت مپ مکمل بسیار خوبی هستند.
4. هیت مپ بر اساس اسکرول ماوس کاربر
در این مدل هیت مپ می توانید نقشه خود را بر اساس سرعت اسکرول و نرخ اسکرول بازدیدکنندگان خود تحلیل کنید. توجه داشته باشید که این مشکل در تحلیل نرخ پرش سایت شما بسیار موثر خواهد بود. البته به شرطی که درک درستی از شرایط سایت خود داشته باشید.
5. هیت مپ بر اساس توجه مخاطب
اگر بخواهیم از چهار مدل قبلی نتیجه بگیریم باید به این مدل هیت مپ مراجعه کنیم. البته توجه داشته باشید که هر چه سایت شما تسلط بیشتری داشته باشد، نتایج بهتری از استفاده از مدل تکی بالا به دست خواهید آورد. شما باید بتوانید این مدل دست شخصی سازی شده را بدون توجه به مدل هیت مپ با تجزیه و تحلیل بسیار قوی ارائه دهید. از طرفی در این مدل قطعا توانایی شما در تحلیل بالا خواهد بود به شرطی که با نتیجه گیری خودتان آن را بدست آورید.
سخن آخر
تا این قسمت از مقاله با هیت مپ و عملکرد آن آشنا شدید. شاید برای شما سوالی پیش آمده باشد که چگونه یک هیت مپ بسازیم. به طور کلی شما از طریق تعدادی سایت و ابزار مانند Hotjar – Crazy Egg – Heatmap – UserHeat و… توانایی ایجاد هیت مپ را خواهید داشت.
از طرفی قبل از انجام آنالیز هیت مپ مناسب به این موضوع توجه کنید. شما باید تمام تلاش خود را برای درک اصول سئو، اصول ایجاد محتوای مفید و اصول طراحی تخصصی وب سایت انجام دهید. در این صورت درک و تحلیل شما بسیار دقیق تر خواهد بود. اگر در رابطه با هیت مپ سوالی دارید، می توانید در قسمت نظرات بپرسید. متشکریم که تا آخر مقاله هیت مپ چیست؟ نقشه حرارتی چیست؟ همراه ما بودید.
مقالات پیشنهادی سئو لرن:
شما چه امتیازی به این مقاله میدهید؟
درباره مهدی فاتحی فر
مهدی فاتحی فر هستم سال ها هست که در زمینه سئو فعالیت دارم. علاقه مند به زمینه دیجیتال مارکتینگ هستم.
سایر نوشته های مهدی فاتحی فرمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
آشنایی با انواع روش های سئو و تکنیک های آن
سئو وب سایت به چه معناست؟ انواع روش های سئو...
ورودی کم ولی هدفمند!
اگر شما روزانه 1000 تا ورودی داشته ولی هدفمند نباشند...
ویژگی های CMS خوب!
CMS چیست؟ CMS مخفف کلمه Content Management System هست به...
سایت هایی که میتوان در آن رپورتاژ آگهی رایگان منتشر کرد؟ 2023
در این مقاله به جزئیات سایت های رپورتاژ آگهی می...
فایل Robots.txt چیست؟
همانطور که همه ما می دانیم، ربات های موتورهای جستجو...
سئو کلاه سفید چیست؟ White Hat SEO
خوش آمدید به مقاله سئو کلاه سفید، قطعا شمایی که...
دیدگاهتان را بنویسید