کپی رایتینگ چیست؟
کپی رایتینگ یعنی نوشتن یک متن تبلیغاتی که با استفاده از کلمات مناسب حس اشتیاق و اضطرار را در مخاطب ایجاد کند، او را به اقدام دعوت کند و در نهایت فروش را افزایش دهد و در رسانه های مختلف استفاده و منتشر شود. (در واقع کپی رایتینگ یک فروشنده کتبی است.) به جملاتی که در حال حاضر در ذهن شما می گذرد فکر کنید. جملات قدرتمند و زیبایی که باعث شد احساس نیاز کنید و ناخودآگاه کاری را که متن گفته بود پس از خواندن آن متن انجام دهید. در ادامه مقاله کامل در مورد کپی رایتینگ برای شما توضیح داده همراه سئو لرن باشید.
کپی رایتر کیست؟
کپی رایتر فردی است که در نوشتن متن تبلیغاتی (کپی رایتینگ) مهارت دارد. کپی رایتر با استفاده از هوش و خلاقیت نوشتاری خود، متن تبلیغاتی مناسبی می نویسد و خواننده را به انجام کاری (خرید، ثبت نام و…) دعوت می کند. یک کپی رایتر با یک نویسنده متفاوت است. نویسنده متن خود را با هدف اطلاع رسانی، کمک و جذب کاربر می نویسد اما هدف از محتوای تولید شده توسط کپی رایتر دعوت و جذب کاربر برای انجام کاری و افزایش فروش است. البته، امروزه با وجود تبلیغات فراوان، یکی از راههای متمایز کردن تبلیغات، ترکیب محتوای ساده و محتوای تبلیغاتی است. به این ترتیب ابتدا به صورت خلاقانه درباره موضوعی مرتبط با موضوع تبلیغ خود صحبت می کنید و سپس از جملات هوشمندانه برای ساخت تبلیغ خود استفاده می کنید. به عنوان مثال شما در زمینه سئو فعال هستید و می خواهید محتوای یکپارچه ایجاد کنید. می توانید ابتدا در مورد سئو و مزایای آن صحبت کنید و در نهایت شرکت و خدمات خود را به مخاطبان معرفی کنید و در مورد مزایای کسب و کار خود صحبت کنید.
امروزه با توجه به افزایش فعالیت کسب و کارها در اینترنت و نیاز آنها به مطالب تبلیغاتی، عمده فعالیت کپی رایترها در فضای آنلاین است:
• ایجاد محتوا برای بازاریابی ایمیلی
• ایجاد محتوا برای توضیحات محصول و مزایا
• ایجاد محتوا برای پلتفرم هایی مانند اینستاگرام
• ایجاد محتوا در وب
ویژگی های یک کپی رایتر خوب
• آشنایی گسترده با کلمات
• خلاق باشید و تخیل قوی داشته باشید
• کنجکاو
• دانش عمومی قوی
• همیشه در حال آموختن
• کاوشگران
• شناخت مخاطب
• توانایی نوشتن عالی
در کجا از کپی رایتینگ استفاده می شود؟
• تبلیغات گوگل
• تبلیغات کاغذی (بروشور، تراکت و غیره)
• تبلیغات پیامکی
• ویدئو و متن پادکست ها
• مکالمات تلفنی و ملاقات حضوری
• و…
چگونه مخاطب را متقاعد کنیم که در کپی رایتینگ اقدامی انجام دهد
هدف از کپی رایتینگ دعوت از مخاطب به اقدام (CALL TO ACTION) است. اما برای جذابیت دعوت به اقدام چه باید کرد؟
- از عناوین سفارش مانند سفارش، بازدید از فروشگاه ما و غیره در متن خود استفاده کنید.
- قبل از شروع تولید محتوا، نوع مخاطبان خود را مشخص کنید و با توجه به سلایق و رفتار آنها محتوا تولید کنید.
- نشان دهید که چرا مشتری باید کاری را انجام دهد. قبل از دعوت از کاربر برای انجام کاری، مزایا و مزایای خود را بیان کنید.
مقاله پیشنهادی: CALL TO ACTION یا دعوت به اقدام چیست؟
انواع کپی رایتینگ
مردم هر روز هزاران تصویر، متن و تبلیغات را می بینند. حال برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان آگهی شما در بین هزاران آگهی چه باید کرد؟ خلاقیت آگهی و متن شما باید خاص و خلاقانه باشد تا توجه مخاطب را به خود جلب کند. فراموش نکنید که کپی رایتینگ شما به کسب و کار شما هویت و شخصیت می بخشد و بر محبوبیت و فروش شما تاثیر می گذارد. برای پاسخ بهتر، ابتدا باید تصمیم بگیرید که از چه نوع کپی رایتینگ استفاده کنید، انواع کپی رایتینگ عبارتند از:
فروش کپی رایتینگ
در این نوع کپی رایتینگ، کپی رایتر با بیان مزایا و ویژگی های محصول سعی در ترغیب مخاطب به خرید دارد. برای نوشتن یک کپی رایتینگ فروش موفق بهتر است:
1. پیام و هدف خود را مستقیماً بیان کنید.
2. مشخص کنید که محصول شما چه فایده ای برای مخاطب دارد؟ خدمات شما چه مشکلی را برای مخاطبان شما حل می کند؟ مزایای محصول خود را به وضوح بیان کنید و در مشتری احساس نیاز ایجاد کنید.
3. نحوه ارتباط و دریافت محصولات و خدمات را توضیح دهید. (روش های ارتباطی را در دسترس مخاطب قرار دهید.)
4. در مورد برتری خود نسبت به رقبا صحبت کنید.
کپی رایتینگ سئو (SEO Copywriting)
به این ترتیب کسب و کار خود را در وب معرفی و تبلیغ می کنید. ابتدا باید کلمه کلیدی مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس محتوای هدفمندی برای آن ایجاد کنید. در کپی رایتینگ سئو سعی کنید علاوه بر دعوت از مخاطب به انجام کاری، محتوایی ایجاد کنید که قابل اشتراک گذاری باشد.
مقاله پیشنهادی: الگوریتم E-A-T گوگل چیست و چه تاثیری دارد؟
کپی رایتینگ تکنیکال یا فنی
کپی رایتینگ فنی به معنای ایجاد محتوا برای حوزه های تخصصی است که نیاز به دانش بالایی دارد. هدف از این نوع تولید محتوا، ارائه ارزش با تولید محتوای منحصر به فرد است. کپی رایترهایی که در این زمینه فعالیت می کنند معمولاً در زمینه کپی رایتینگ تخصص ندارند، اما در زمینه خود بسیار ماهر هستند. به عنوان مثال، تولید محتوا در حوزه سلامت نیازمند متخصصی است که دانش و شایستگی در حوزه سلامت داشته باشد.
کپی رایتینگ محتوا
یک کپی رایتر محتوا برای وب سایت های دیگر محتوا ایجاد می کند. این افراد معمولاً با هدف آموزش یا راهنمایی محتوا تولید می کنند. شاید با خود فکر کنید که این مقالات چه تاثیری بر فروش و افزایش اقدام دارند؟ اما بیشتر اوقات این مقالات برای بازدیدکنندگان جالب هستند و کنجکاوی آنها را برانگیخته و باعث می شوند تا سایت شما را بررسی کنند.
کپی رایتینگ خلاق
در این کپی رایتینگ در واقع تمرکز فرد بر خلق شعارها و تبلیغات خلاقانه و جدید است. این شغل نیاز به ذهنی باز، خلاق و تخیلی دارد که بتواند همه چیز را از زوایای مختلف ببیند و داستان جدیدی از آن خلق کند.
درباره مهدی فاتحی فر
مهدی فاتحی فر هستم سال ها هست که در زمینه سئو فعالیت دارم. علاقه مند به زمینه دیجیتال مارکتینگ هستم.
سایر نوشته های مهدی فاتحی فر
دیدگاهتان را بنویسید