UX چیست؟ تجربه کاربری چیست؟
موفقیت و شکست در هر کسبو کاری به تجربه کاربری (UX) و مخاطب بستگی دارد. ساختن یک محصول بدون هدف و دور از نیازهای کاربر، شکست برند شما را تضمین می کند! با این حال، User Experience یا به طور خلاصه UX برای طراحی محصولاتی معنادار و مشابه با نیازهای کاربر ایجاد شده است. حوزه فعالیت UX (تجربه کاربری) بسیار گسترده و بزرگ است و برخلاف تصور بسیاری از افراد تنها به طراحی سایت محدود نمیشود. در این مقاله به طور کامل به این سوال که ux چیست پاسخ داده و اهمیت استفاده از آن در تجارت طراحی سایت را توضیح می دهیم. خواندن این مقاله به شما کمک می کند تا دنیای گسترده UX را با کلمات ساده درک کنید. همراه سئو لرن با مقاله UX چیست؟ تجربه کاربری چیست؟ باشید.
طراحی UX؛ تعریف رسمی تجربه کاربری از دیدگاه ISO
پاسخ های زیادی به “ux چیست” وجود دارد و تعریف رسمی آن از دیدگاه ISO قابل بررسی است. سازمان بین المللی استاندارد یا ISO تجربه کاربر را به شرح زیر تعریف کرده است:
“برداشت یا تجربه یک فرد درخصوص استفاده از یک محصول، سیستم یا خدمات ارائهشده را تجربه کاربری میگویند”
به زبان ساده، کار یک طراح UX مفهومسازی، برنامهریزی و ساخت یا تغییر یک محصول یا سیستم است تا بر تجربه کاربر و بازخورد کاربر تأثیر مثبت بگذارد. در نتیجه، یکی از مهمترین موقعیت های شغلی در تیم های طراحی سایت، متخصصان UX است.
مقاله پیشنهادی: ارتباط تجربه کاربری (UX) و سئو
اهمیت تجربه کاربری در طراحی سایت
از آنجایی که طراحی ux شامل تمام لحظات احساسی و هیجان انگیز و تجربه کاربر در هنگام استفاده از یک سیستم، سایت یا محصول است، افرادی که در این زمینه فعال هستند باید در زمینه های مختلف فناوری، روانشناسی و برنامه نویسی دارای گرایش باشند. در واقع ارزش طراحی UX بسیار گسترده است. ارزش تجربه کاربری برای محصول و یا کاربر سایت نیست، در واقع ارزش بسیار گسترده ای دار. در ادامه 5 کاربرد طراحی ux برای وب سایت ها را بررسی می کنیم.
1- افزایش رضایت مشتری و کاربر
در طراحی حرفه ای UX تمامی نیازهای کاربر مشخص می شود. سپس، با طراحی مناسب، به کاربران کمک می کنید تا به راحتی به هدف خود در سایت خود برسند. علاوه بر این، طراحی UX رابط گسترده تری بین کسب و کار و مخاطب ایجاد می کند. این تعامل از طریق پیشنهادات مرحله بعدی، دکمههای فراخوان برای اقدام یا CTA، و نظرسنجیها یا اشتراک در خبرنامه اتفاق میافتد.
2- کاهش bounce rate یا نرخ پرش
کاربرد UX چیست؟ در واقع می توان گفت که اهمیت بهبود تجربه کاربری در سایت نه تنها منجر به حفظ رضایت بازدیدکنندگان می شود. هنگامی که فرود در یک سایت بر اساس بهبود تجربه کاربر طراحی می شود، مسیر و اطلاعات نشان داده شده به بازدیدکنندگان واضح و شفاف خواهد بود. در این حالت، کاربر تشویق میشود تا فرودهای بیشتری را مرور و مطالعه کند. به همین دلیل، نرخ پرش به شدت کاهش می یابد.
این امر باعث بهبود رتبه سایت و جذب بازدیدکنندگان یا مشتریان بیشتر می شود. به همین دلیل در سئو لرن، تیمی مجرب از کارشناسان و طراحان ux گرد هم آمده اند تا راه موفقیت و سودآوری کسب و کارهای مختلف را هموار کنند.
پیشنهاد میشود از مقاله بانس ریت چیست؟ (Bounce Rate) نرخ پرش چیست؟ هم دیدن کنید.
3- افزایش فروش در سایت های تجارت الکترونیک
به عنوان صاحب سایت فروشگاهی، آیا خریدهای رها شده را تجربه کرده اید؟ به نظر شما ux در این زمینه چه نقشی دارد؟ در واقع، برای سایت های فروشگاهی تجارت الکترونیک، هدف اصلی تبدیل بازدیدکنندگان به خریدار است. طراحی وب سایت بر اساس UX منجر به کاهش تعداد سبدهای خرید رها شده و افزایش فروش می شود. باور کنی یا نه؛ طراحی UX و ریسپانسیو بودن سایت، نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان و فروش را تا 400 درصد افزایش می دهد. به طور معمول، شرکت های طراحی وب می توانند یک فروشگاه دیجیتالی با کیفیت بالا، پلت فرم اختصاصی و ویژگی های منحصر به فرد ایجاد کنند تا رویای شما را محقق کنند.
پیشنهاد میشود بخوانید: تاثیر UI و UX در فروش سایت
4- کاهش هزینه های خدمات به مشتریان
یک سایت مبتنی بر اصول UX می تواند هزینه های زیادی را برای خدمات مشتری کاهش دهد. زیرا مشتری با ورود به سایت می تواند به راحتی درخواست خود را جستجو کرده و به هدف برسد. با توجه به این امر نیازی به تماس با شرکت از طریق تلفن، ایمیل، شبکه مجازی نخواهد بود. زمانی که مسیر سفر کاربر در سایت پیش بینی شود، همه چیز به خودی خود قابل توضیح است و به سوال بازدیدکننده به سادگی پاسخ داده می شود.
5- تقویت سیگنال رتبه بندی به گوگل
ربات های گوگل به راحتی تجربه و سطح رضایت کاربر را درک می کنند. این سیگنال در طول مدت زمان حضور کاربر در سایت، سرعت بارگذاری سایت و نحوه نمایش آن در موبایل ایجاد می شود. به همین دلیل است که بهترین سایت ها باید سایت را بر اساس تجربه کاربری طراحی کنند و تکنیک های سئو را پیاده سازی کنند تا در میدان نبرد گوگل ظاهر شوند.
تمرکز بر چرایی، چیستی و نحوه استفاده از محصول؛ بهبود تجربه کاربری
با بررسی اهمیت و کاربرد طراحی به عنوان مبنایی برای بهبود تجربه کاربری، به بحث “UX چیست؟” به سوال پاسخ داد. اکنون حتماً تعجب می کنید که طراحی ux چگونه انجام می شود. به عنوان یک طراح ux، باید به چرایی، چیستی و چگونگی محصول فکر کنید. طراحان ابتدا با سوال چرا شروع می کنند تا بفهمند چه چیزی و چگونه از محصول برای ایجاد یک تجربه لذت بخش برای مخاطب استفاده کنند. در طراحی نرم افزارها و برنامه های دیجیتال نیز باید همین کار را کرد. ابتدا نیاز کاربر را شناسایی کنید، سپس با پاسخ دادن به سوال “چگونه” یک تجربه منحصر به فرد و رضایت بخش ایجاد کنید.
آیا UI و UX با یکدیگر متفاوت هستند؟
احتمالاً در مورد سؤال “UI و UX چیست؟” اگر بخواهیم UI و UX را با یک کوه مقایسه کنیم، UI بالای کوه یخ است و UX بخشی است که زیر آب سرد است. از نظر طراحی وب سایت، UI ظاهر وب سایت، منوها و بخش های مختلفی است که کاربر ابتدا با آن مواجه می شود. در واقع طراحان UI وظیفه زیباسازی سایت و چیدمان بهینه ابزارهای مختلف را بر عهده دارند. البته تفاوت این دو حوزه بسیار گسترده است.
مرحله طراحی UX سایت؛ به معنی ارزش دادن
در این مقاله به بحث “UX تجربه کاربری چیست؟” سوال به طور کامل پاسخ داده شده است. در واقع بهبود تجربه کاربری یا UX به طور خلاصه نتایج مورد نظر را برای کاربر به ارمغان می آورد و کسب و کار را به درآمدزایی و جذب مخاطب بیشتر نزدیک می کند. اکنون، به عنوان یک طراح UX، باید از مراحل رسیدن به هدف خود آگاه باشید. متخصصان طراحی وب طراحی UX را به پنج مرحله تقسیم می کنند: تعریف محصول، تحقیق، تجزیه و تحلیل داده ها، طراحی و تست یا ارزیابی.
متشکریم که تا آخر مقاله UX چیست؟ تجربه کاربری چیست؟ همراه ما بودید.
درباره مهدی فاتحی فر
مهدی فاتحی فر هستم سال ها هست که در زمینه سئو فعالیت دارم. علاقه مند به زمینه دیجیتال مارکتینگ هستم.
سایر نوشته های مهدی فاتحی فر
دیدگاهتان را بنویسید