سئوکار کیست؟ و چه وظایفی دارد؟
سلام خوش آمدید به مقاله سئوکار کیست؟ و چه وظایفی دارد؟ ، در این مقاله میخواهم اول شما را با یک سئوکار آشنا کنم و در ادامه با هم دیگر بفهمیم که یک سئوکار چه وظایفی دارد. در این مقاله همراه سئو لرن باشید.
سئوکار کیست؟
سئوکار یا بهینهساز وب سایت، شخصی است که با استفاده از روشها و تکنیکهای مختلف، سعی در بهبود رتبه وب سایت در نتایج موتورهای جستجو دارد. برای این کار، سئوکاران از روشهای تحلیلی و فنی استفاده میکنند تا مشکلات فنی و نقاط ضعف وب سایت را شناسایی و بهبود دهند. همچنین، آنها بر روی محتوا و کلیدواژهها کار میکنند تا بتوانند پوشش بیشتری از جستجوهای کاربران را در بالا بردن رتبه وب سایت تأثیرگذار باشند. اگر میخواهید در مورد سئو و بهینه سازی سایت اطلاعات بیشتر بدست بیاورید پیشنهاد میکنم از مقاله آموزش سئو دیدن فرمایید.
وظایف یک سئوکار چیست؟
وظایف یک سئوکار شامل انجام فعالیت های مختلف برای بهبود رتبه و ترافیک سایت در موتورهای جستجوی اینترنت است. برخی از اصلی ترین وظایف یک سئوکار عبارتند از:
- پژوهش و تحلیل کلمات کلیدی: این فعالیت شامل شناسایی کلماتی است که کاربران در موتورهای جستجوی اینترنت بیشترین جستجو را برای آنها دارند. سپس، سئوکار باید از این کلمات برای بهینه سازی صفحات سایت استفاده کند.
- بهینه سازی عنوان صفحات و توضیحات متا: سئوکار باید عنوان و توضیحات متا صفحات سایت را به نحوی بهینه سازی کند که باعث جذب بیشتر کاربران و افزایش ترافیک سایت شود.
- بهینه سازی محتوا: سئوکار باید محتوای صفحات سایت را به گونهای بهینه کند که شامل کلمات کلیدی مربوطه باشد و از نظر محتوایی عالی باشد.
- بهینه سازی تصاویر: سئوکار باید تصاویر صفحات سایت را به نحوی بهینه سازی کند که در جذب ترافیک و بهبود سئو سایت موثر باشد.
- بهینه سازی لینکها: سئوکار باید لینک های داخلی و خارجی صفحات سایت را به نحوی بهینه کند که بهبود سئو و جذب ترافیک به سایت منجر شود.
- بهینه سازی سرعت بارگذاری صفحات: سئوکار باید سرعت بارگذاری صفحات سایت را به نحوی بهینه کند که کاربران را در سایت حضوری بیشتر جذب کند.
- بهینه سازی طراحی سایت: سئوکار باید طراحی سایت را به نحوی بهینه کند که کاربران به راحتی بتوانند به محتوای سایت دسترسی پیدا کنند.
- ایجاد محتوای با کیفیت: سئوکار باید محتوایی با کیفیت برای وبسایت ایجاد کند که به جذب ترافیک و بهبود سئو کمک می کند.
- ارائه گزارش و تحلیل عملکرد سایت: سئوکار باید به صورت دورهای گزارش و تحلیل عملکرد سایت را ارائه کند و آن را بهبود بخشد.
- پیگیری و بروزرسانی الگوریتم های موتوره
پژوهش و تحلیل کلمات کلیدی
پژوهش و تحلیل کلمات کلیدی یا Keyword research، فرآیندی است که در آن با استفاده از ابزارهای مختلف، به دنبال کلماتی هستیم که کاربران در موتورهای جستجو بیشترین استفاده را میکنند. هدف اصلی پژوهش کلمات کلیدی، شناسایی کلماتی است که بیشترین حجم جستجو را در نیش خاصی دارند و سپس استفاده از آنها در محتوا و محصولات وب سایت باعث افزایش ترافیک و البته افزایش رتبه وب سایت در نتایج موتورهای جستجو میشود.
در این فرآیند، علاوه بر شناسایی کلمات کلیدی، معیارهای دیگری نیز مورد بررسی قرار میگیرند. به عنوان مثال، رقابت در بین کلمات کلیدی، تعداد جستجوها، شیوه و نوع جستجوی کاربران و … . تحلیل این معیارها به کمک ابزارهای مختلف، انتخاب کلمات کلیدی بهینه و استراتژیهای سئو مناسب را در بر دارد.
بهینه سازی عنوان صفحات و توضیحات متا
بهینهسازی عنوان صفحات و توضیحات متا، یکی از اصلیترین روشهای بهینهسازی داخلی با همان سئو داخلی (On-Page Optimization) در سئو است. عنوان صفحه (Page Title)، عنوانی است که در بالای نوار مرورگر و در نتایج جستجوی موتورهای جستجو نمایش داده میشود. هدف اصلی عنوان صفحه، تعریف محتوای صفحه و جذب بازدیدکنندهها به وب سایت است.
توضیحات متا (Meta Description) نیز متنی است که در نتایج جستجوی موتورهای جستجو و پیش نمایش صفحه در شبکههای اجتماعی نمایش داده میشود. هدف اصلی توضیحات متا، جذب بازدیدکنندهها و توجیه برای کلیک بر روی لینک ورودی است.
بهینهسازی عنوان صفحه و توضیحات متا، شامل استفاده از کلمات کلیدی مناسب، تعیین طول مناسب و جذاب بودن متن است. به علاوه، بهبود کیفیت و جذابیت عنوان صفحه و توضیحات متا، تاثیر مستقیم در درصد کلیک (CTR) و رتبه وب سایت در نتایج جستجوی موتورهای جستجو دارد. لذا بهینهسازی عنوان صفحه و توضیحات متا، یکی از مهمترین فعالیتهای سئو بر روی وب سایت است.
بهینه سازی محتوا
بهینه سازی محتوا (Content Optimization) به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که با هدف بهبود محتوای وب سایت، انجام میشود. بهینه سازی محتوا شامل استفاده از کلمات کلیدی مناسب، برنامهریزی و تنظیم محتوا، بهبود قابلیت خواندن و دستهبندی درست محتوا نیز میشود.
هدف اصلی بهینه سازی محتوا، جذب ترافیک و کاربران هدف به وب سایت و زیاد کردن بازدهی محتوا است. برای رسیدن به این هدف، ابتدا باید کلمات کلیدی مناسب برای هر صفحه و محتوای وب سایت، شناسایی شوند. سپس این کلمات کلیدی در محتوا به صورت منطقی و طبیعی استفاده شوند.
همچنین، برنامهریزی و تنظیم محتوا بر اساس ساختار لیستها، پاراگرافها و عناوین متفاوت، به دستهبندی مناسب محتوا و بهبود قابلیت خواندن و دسترسی به آن کمک میکند. با بهینه سازی محتوا، میتوان بهبود رتبه وب سایت در نتایج جستجو و افزایش تعامل با کاربران هدف را داشت.
بهینه سازی تصاویر
بهینهسازی تصاویر (Image Optimization)، فرآیندی است که در آن با به کارگیری تکنیکهای مختلف، سعی در بهبود شاخصهای فنی و نمایشی تصاویر در وب سایت صورت میگیرد. هدف اصلی بهینه سازی تصاویر، بهبود سرعت بارگذاری صفحات وب سایت و بهبود رتبه در نتایج جستجو است.
در بهینه سازی تصاویر، ابتدا باید تصاویر با کیفیت و مناسبی برای محتوای وب سایت انتخاب شوند. سپس، برای کاهش حجم و حفظ کیفیت تصاویر، از روشهای فشردهسازی و بهینه سازی استفاده میشود. همچنین، استفاده از نام فایل مناسب، تگ ALT برای توضیح تصویر برای کاربران دارای توانمندیهای بصری ضعیف و تنظیم اندازه تصاویر در محتوا بهبود قابل توجهی در سرعت بارگذاری وب سایت و همچنین نمایش درست تصاویر روی دستگاههای مختلف دارد.
به طور کلی، بهینه سازی تصاویر، نقش مهمی در بهبود تجربه کاربری و کاهش نرخ خروج از وب سایت (Bounce Rate) دارد. پیشنهاد میشود از مقاله بانس ریت چیست دیدن کنید.
بهینه سازی لینکها
بهینهسازی لینکها (Link Optimization)، فرآیندی است که در آن با به کارگیری تکنیکهای مختلف، سعی در بهبود روابط و لینکهای داخلی و خارجی در وب سایت صورت میگیرد. هدف اصلی بهینه سازی لینکها، بهبود ساختار و ارتباطات داخلی و خارجی وب سایت و افزایش بالقوه رتبه در نتایج جستجو است.
در بهینهسازی لینکها، ابتدا باید ساختار مناسب لینکهای داخلی در وب سایت طراحی شود. سپس از قرار دادن لینکهای داخلی به صورت منطقی و درست برای راهنمایی کاربران و جلوگیری از شکست لینکها استفاده میشود. همچنین، بهینه سازی لینکهای خارجی به عنوان یک عامل مهم در بهبود رتبه وب سایت در نتایج جستجو از اهمیت ویژهای برخوردار است.
لینکهای خارجی مناسب و ارتباطات با سایتهای مرجع، به موتورهای جستجو کمک میکنند تا به درستی محتوای وب سایت را ارزیابی کنند و رتبه آن را بالا ببرند. همچنین، لینکهای داخلی و خارجی با ایجاد ارتباط میان صفحات وب سایت، کاربران را به راحتی به صفحات مختلف وب سایت هدایت میکنند که این مسئله نیز به بهبود تجربه کاربری کمک میکند.
بهینه سازی سرعت بارگذاری صفحات
بهینهسازی سرعت بارگذاری صفحات (Page Speed Optimization)، فرآیندی است که در آن با به کارگیری تکنیکهای مختلف، سعی در بهبود سرعت بارگذاری صفحات وب سایت صورت میگیرد. سرعت بارگذاری صفحات، یکی از عوامل مهم در تجربه کاربری و همچنین رتبهبندی وب سایت در نتایج جستجو موتورهای جستجو است.
در بهینهسازی سرعت بارگذاری صفحات، عواملی مانند بهینهسازی کدها، تصاویر، بافرهای کش و استفاده از CDN به کار میروند. بهینهسازی کدها شامل حذف کدهای اضافی، مینیفای کردن CSS و JavaScript و بهینهسازی کدهای HTML است. همچنین، استفاده از تصاویر فشرده شده، استفاده از فرمتهای مناسب تصویر و تغییر اندازه تصاویر به اندازه مورد نیاز در صفحات وب سایت بهبود قابل توجهی در سرعت بارگذاری صفحات دارد.
استفاده از بافرهای کش و CDN نیز به کاهش زمان لود صفحات وب سایت، افزایش سرعت بارگذاری و بهبود تجربه کاربری کمک میکند. همچنین، استفاده از فناوریهای Progressive Web App (PWA) و Accelerated Mobile Pages (AMP) نیز به بهبود سرعت بارگذاری صفحات در دستگاههای همراه کمک میکند.
بهینه سازی طراحی سایت
بهینهسازی طراحی سایت (Web Design Optimization)، فرآیندی است که در آن با به کارگیری تکنیکهای مختلف، سعی در بهبود ساختار و دسترسیپذیری وب سایت صورت میگیرد. هدف اصلی بهینهسازی طراحی سایت، بهبود تجربه کاربری و افزایش بالقوه رتبه در نتایج جستجو است.
در بهینهسازی طراحی سایت، ابتدا باید ساختار و طراحی مناسب برای وب سایت طراحی شود. طراحی وب سایت باید شامل طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) باشد که به کاربران کمک میکند تا به راحتی و با لذت بیشتری با وب سایت شما ارتباط برقرار کنند.
همچنین، بهینهسازی ساختار وب سایت شامل طراحی صفحات مناسب، استفاده از فونتهای مناسب، کنترل بهتر فضای سفید و محتوا، برنامهریزی درست محتوا و تنظیمات دیگر است. همچنین، بهینهسازی طراحی وب سایت شامل بهینهسازی برای دستگاههای مختلف نیز میشود، به طوری که وب سایت شما روی دستگاههای مختلف، از جمله تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر، به خوبی نمایش داده شود.
به علاوه، بهینه سازی طراحی وب سایت شامل بهینهسازی سرعت بارگذاری صفحات، بهینهسازی تصاویر، بهینهسازی لینکها و بهبود قابلیت دسترسی وب سایت به موتورهای جستجو است. با بهینهسازی طراحی وب سایت، میتوانید تجربه کاربری بهتری را برای کاربران فراهم کنید و رتبه وب سایت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید.
ایجاد محتوای با کیفیت
ایجاد محتوای با کیفیت، به معنای تولید محتوایی است که ارزش افزودهای برای مخاطب دارد و باعث جذب توجه و ارتباط با آنها میشود. برای ایجاد محتوای با کیفیت، باید به چندین عامل توجه کرد. اولین و مهمترین عامل، تولید محتوای پویا و جذاب است که مخاطب را به خود جذب کند. همچنین، محتوای با کیفیت باید ارزش افزودهای داشته باشد و به مخاطبان کمک کند تا درک بهتری از موضوعاتی که به آنها علاقهمند هستند، پیدا کنند.
برای ایجاد محتوای با کیفیت، باید همچنین به فرایند تولید محتوا، کیفیت نگارش، انتخاب عکسها و تصاویر مناسب، استفاده از جملات ترکیبی و قالببندی مناسب توجه کرد. همچنین اهمیت دارد که محتوای تولیدی، به فرمت مورد نظر مخاطبان (مثلا ویدئو، پادکست، مقاله، اسلاید شو و …) قرار گیرد.
به طور خلاصه، ایجاد محتوای با کیفیت، نیازمند دانش و تخصص در زمینه موضوع محتوا، توجه به نیازها و علاقهمندیهای مخاطبان، و همچنین فن بیان و نوشتاری بالا است.
ارائه گزارش و تحلیل عملکرد سایت
ارائه گزارش و تحلیل عملکرد سایت به معنای بررسی و تحلیل عملکرد وبسایت با استفاده از دادههای مربوط به کاربران، پیشرفت سایت در موتورهای جستجو، رشد ترافیک و همچنین پاسخ به نیازهای کاربران است.
برای آنکه بتوان به صورت دقیقی از عملکرد سایت خود آگاه شد، ابتدا باید دادههای مربوط به کاربران از طریق ابزارهای آنالیز وبسایت مانند Google Analytics جمعآوری شود. سپس با تحلیل دادهها، میتوان به نتایجی رسید که از عملکرد سایت خبر میدهند. به عنوان مثال، با بررسی نرخ تبدیل وضعیت کاربران در سایت (Conversion Rate Optimization)، میتوان به نتیجه رسید که آیا کاربران به محصولات یا خدمات شما علاقهمند هستند و چقدر از آنها به مشتریهای واقعی تبدیل شدهاند.
همچنین، بررسی پاسخگویی سرور (Server Response Time) و سرعت بارگذاری صفحات (Page Load Time) نیز میتواند در شناسایی مشکلات فنی سایت و همچنین افزایش سرعت و بازدهی سایت کمک کند.
ارائه گزارش و تحلیل عملکرد سایت با مشاهده دادههای مربوط به ترافیک، حضور کاربران، نرخ خرید و تبدیل وضعیت، رنگهای اجزای کلیدی و … امکان پذیر است. این اطلاعات میتواند به صورت گزارش یا داشبورد دیده شود که به طور مداوم تحلیل و بررسی عملکرد سایت کمک میکند.
پیگیری و بروزرسانی الگوریتم های موتوره
موتورهای جستجو مانند گوگل هر روز الگوریتمهای خود را بروزرسانی میکنند تا بهترین نتایج ممکن را به کاربران ارائه دهند. پیگیری و بروزرسانی الگوریتمهای موتورهای جستجو، به معنای بررسی و اعمال تغییرات لازم در سایت شما است تا با الگوریتمهای جدید موتورهای جستجو همخوانی داشته باشد و در نتیجه رتبه خوبی در صفحات نتایج جستجو برای کلیدواژههای خود داشته باشد.
همانطور که میدانید، الگوریتمهای موتورهای جستجو هر روز بروزرسانی شده و تغییراتی در آنها صورت میگیرد. این تغییرات میتواند به صورت کوچک یا بزرگ صورت گیرد. به عنوان مثال، الگوریتم جدیدی که برای تشخیص کیفیت محتوا استفاده میشود و به اصطلاح Google Medic Update نامیده میشود، در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و تغییرات زیادی را برای وبسایتهای حوزه پزشکی ایجاد کرد.
برای پیگیری و بروزرسانی الگوریتمهای موتورهای جستجو، میتوانید از منابع مختلفی مانند وبلاگها و سایتهای مربوط به SEO و دیجیتال مارکتینگ، صفحات اختصاصی موتورهای جستجو مانند Google Webmaster Blog و داشبوردهای آنالیز وبسایتها مانند Google Analytics استفاده کنید. همچنین، باید به روز بودن با تغییرات و پیامهای موتورهای جستجو و همچنین نظرات صنعتیها و کارشناسان معتبر در این زمینه نیز توجه کنید.
مقالات پیشنهادی:
بهترین شغل های 10 سال آینده ایران
پیش نیاز های یادگیری سئو در سال 2023
آموزش سئو تکنیکال بهترین قانون های سئو تکنیکال برای وردپرس
درباره مهدی فاتحی فر
مهدی فاتحی فر هستم مدیر و موسس سئو لرن. سال ها هست که در زمینه سئو بصورت کاملا تخصصی فعالیت دارم. تا به حال توانسته ام تجربیات زیادی را در سئو کسب کنم، عاشق آموزش دادن سئو به همه علاقه مندان به این حوزه هستم.
سایر نوشته های مهدی فاتحی فر
دیدگاهتان را بنویسید