ارتباط تجربه کاربری (UX) و سئو
امروزه به قدری سئو در حوزه دیجیتال مارکتینگ مهم شده است که باید تمامی قوانین گوگل را رعایت کرد تا رتبه گرفت. امروز در این مقاله میخواهم در مورد ارتباط تجربه کاربری (UX) و سئو با شما صحبت کنم.
تجربه کاربری چیست (UX) چیست؟
در واقع ما در تجربه کاربری میخواهیم نیاز کاربر را برطرف کنیم. باید یک متخصص تشخیص دهد که یک کاربر به چه چیزی نیاز دارد، زمانی که کاربر وارد این سایت شد به چه چیزی نیاز دارد؟ برای مثال زمانی که یک کاربر یکی از صفحات سایت شما به یک محتوا یا محصولی نیاز دارد که مشکلش را برطرف کند، در مرحله باید متخصص UX تمامی کار هایی که مربوط به تجربه کاربری هست را درست انجام دهد و دکمه ها و آیکون ها را درست در جای خود قرار دهد تا زمانی که کاربر وارد سایت میشود گیج نشود. UX به شما نقشه را برای جایگذاری المان ها و چگونگی رفع نیاز کاربران را نمایش میدهد…
سئو (SEO) چیست؟
سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوی گوگل به مجموعه کارهایی گفته می شود که طبق تمامی قوانین و معیار های گوگل برای یک سایت انجام میدهیم تا گوگل به سایت ما امتیاز دهد و طبق این امتیازهایی که از گوگل دریافت کرده ایم سایتمان در نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرد. ما در کل سه نوع سئو داریم سئو کلاه سفید، کلاه خاکستری، کلاه سیاه. سایت هایی که از سئو کلاه سیاه استفاده کنند را گوگل جریمه می کند و اگر شما باز هم به سئو کلاه سیاه ادامه دهید در نهایت سایت شما را پنالتی میکند. که در ادامه بیشتر در مورد ارتباط تجربه کاربری (UX) و سئو با شما صحبت خواهیم کرد.
مطلب پیشنهادی: نرخ کلیک چیست؟ CTR چیست؟
ارتباط تجربه کاربری (UX) و سئو چیست؟
در این مرحله میخواهیم بررسی کنیم ببینیم اصلا رابطه بین سئو و UX چیست؟ اگر ما بخواهیم سئو و UX را بصورت جداگانه بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که هدف هردو برطرف کردن مشکلات کاربران است که این مفهوم ارتباط بین سئو و UX را نشان میدهد.
سرعت سایت
سرعت سایت یکی مواردی هست که جدیدا گوگل به شدت روی این موضوع حساس شده است و گوگل به سایت شما سر میزند اگر سرعت پایینی داشته باشید امتیاز منفی دریافت میکنید ولی اگر سرعت قابل قبولی داشته باشید امتیاز مثبتی دریافت خواهید. به دلیل اینکه کاربران زمانی که وارد یک سایت میشوند هدفشان این است که سایت سریعتر باز بشود و مشکلشان را حل کنند در غیر این صورت اگر سایت دیر باز شود خارج شده و وارد سایت دیگری خواهند شد. که در ادامه راهکار هایی برای افزایش سایت گفته ام.
سعی کنید از افزونه های زیادی استفاده نکنید و افزونه های اضافی را از سایتتان پاک کنید، می توانید از افزونه Wp Rocket برای افزایش سرعت سایت استفاده نمایید. این افزونه کد هایی CSS و JS سایت را فشرده تر میکند و باعث میشود که صفحات سایت شما سریعتر باز شود.
استفاده از CDN هم میتوانید بر سرعت سایت شما تاثیر بگذارد و می توانید از CDN های خارجی و ایرانی استفاده کنید و سرعت سایتتان را بالا ببرید.
ریسپانسیو بودن سایت
طراحین UX به این فکر میکنند که آیا این سایت برای کاربران موبایلی بدرستی باز میشود؟ آیا تمامی آیکون ها، المان ها، محتوا های داخل صفحه به خوبی به کاربر نمایش داده میشود؟ پاسخ تمامی این ها در ریپانسیو بودن سایت یا واکنش گرایی سایت است. میدانیم که امروزه 80 درصد جستجوی گوگل توسط گوشی های موبایل همرااه انجام میشود که اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد ترافیک خیلی زیادی را از دست میدهید و اگر در رتبه های برتر گوگل باشید و سایتتان ریسپانسیو نباشد و هی هی نمره منفی بگیرید کم کم رتبه سایتتان را از دست میدهید پس ریسپانسیو سایت مهم است که باید به آن دقت داشته باشید.
تگ های هدینگ (h1.h2,h3,…)
نکته مهمی که هم متخصصین سئو و طراحان UX به آن توجه دارد تگ های هدینگ هست. تگ های هدینگ نشان میدهد که هر پاراگراف در سایت شما در مورد چه چیزی است. تگ های هدینگ باعث میشود که کاربران به راحتی بتوانند مطالب را درک کنند و بخوانند.
طراحی درست و کاربردی در ساختار سایت
یکی از مواردی که جدیدا در سئو سایت بسیار مهم شده است ساختار سایت است، یعنی چی؟ منو ها، برد کزامپ هاو… در نتیجه زمانی یک کاربر وارد سایت شما میشود باید به آسانی به هرجای سایت شما که میخواهد دسترسی پیدا کن برا مثال کاربر میخواهد وارد یکی از دسته بندی های سایت شما شود باید به آسانی وارد آن دسته بندی شود.
مطلب پیشنهادی: تاثیر UI و UX در فروش سایت
بهینه سازی محتوا
بهینه سازی محتوا در سئو و UX حرف اول را میزند. بهینه سازی محتوا در UX یعنی متن هر پاراگراف پیش از حد طولانی نباشد که کاربران خسته میشود. همیشه عکس هارا چک کنید که لود بشوند و در صورت هرگونه مشکل و لود نشدن سریع عکس جدید جایگزین کنید که کاربران اذذیت نشوند. سعی کنید از رنگ و فونت های زیبایی برای محتوای خود انتخاب کنید کاربران اذیت نشوند.
درباره مهدی فاتحی فر
مهدی فاتحی فر هستم سال ها هست که در زمینه سئو فعالیت دارم. علاقه مند به زمینه دیجیتال مارکتینگ هستم.
سایر نوشته های مهدی فاتحی فر
دیدگاهتان را بنویسید