سئو تکنیکال چیست؟ بهترین قانون های سئو تکنیکال برای وردپرس
سئو تکنیکال یکی از آن مراحل سئو است که به ربات گوگل کمک می کند تا وب سایت شما را به طور مداوم بررسی کند. به بیان ساده تر، سئو تکنیکال در سایت در مورد بهبود جنبه های فنی سایت است و هدف آن افزایش جایگاه وب سایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل. در این مقاله قصد داریم در مورد سئو تکنیکال و انواع آن به صورت کلی صحبت کنیم و سپس به بررسی تکنیکال سئو و اهمیت آن بپردازیم. پس برای آشنایی کامل با سئو تکنیکال تا پایان مقاله همراه سئو لرن باشید.
سئو تکنیکال چیست؟ آموزش سئو تکنیکال
برای اینکه بتوانیم سئو تکنیکال (Technical SEO) را برای شما توضیح دهیم، ابتدا باید معنای سئو را بدانید. در واقع سئو مجموعه ای از فعالیت هاست که باعث بهبود رتبه وب سایت شما در لیست نتایج گوگل می شود. اگر بخواهیم به طور خاص سئو را توضیح دهیم، سئو مخفف Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. در واقع سئو به وب سایت شما کمک می کند تا توسط کاربران بیشتری دیده شود و در نتیجه بتوانید درآمد کسب کنید یا خدمات خود را ارائه دهید. برای آشنایی بیشتر با سئو مقاله فوق حرفه ای آموزش سئو را مطالعه کنید.
اهمیت سئو همراه با یک مثال ساده
فرض کنید قصد دارید در مکانی شلوغ یک فروشگاه لباس زنانه راه اندازی کنید و بسیاری از فروشگاه های لباس زنانه دیگر در این مکان وجود دارند!! چگونه می توان در بین همه رقبا دیده شد و درآمد کسب کرد؟ البته انتخاب نام مناسب برای فروشگاه، رعایت زیبایی و ظاهر فروشگاه، کیفیت لباس، رفتار مناسب و مشتری مداری و بسیاری عوامل دیگر باعث جذب مشتری بیشتر و در نهایت درآمد بیشتر می شود. مهمتر از همه، اولین مغازه در مسیر ورود و خروج مشتری باشید!
در دنیای وبسایت و سئو نیز مثال بالا دقیقاً مشابه است. فرض کنید می خواهید یک وب سایت آموزشی ایجاد کنید و محصولات و خدمات آموزشی خود را از این طریق به فروش برسانید. مطمئناً تنها با ساختن یک سایت و تنها گذاشتن آن، درآمد کسب نخواهید کرد. زیرا صدها سایت آموزشی در دنیای وب وجود دارد و شما باید سعی کنید جایگاه بهتری در لیست نتایج گوگل کسب کنید تا با توجه به رقبای شما توسط کاربران دیده شود. این کار توسط سئو یا همان بهینه سازی سایت انجام می شود.
انواع روش های سئو
برای اینکه سایت شما سئو بهینه شود، باید قسمت های مختلف سئو را بشناسید و هر کدام را به درستی اعمال کنید تا یک سایت بهینه ایجاد کنید. سه بخش سئو داخلی، سئو خارجی و تکنیکال باید توسط هر سایتی به درستی دنبال شود تا سایت به خوبی برای موتورهای جستجو بهینه شود. اگر هر یک از قسمت های سئو بالا به درستی انجام نشود، سایت شما بهینه نمی شود. در ادامه به بررسی اجمالی سئو داخلی و خارجی می پردازیم و سپس سئو تکنیکال را برای شما توضیح می دهیم.
سئو داخلی
سئوی داخلی یا آن پیج سئو فعالیت هایی گفته می شود که در داخل سایت انجام می شود و منجر به بهینه سازی صفحات وب سایت شما و در نهایت بهبود رتبه سایت شما در گوگل می شود. طراحی قالب سایت، لینک سازی داخلی، تولید محتوای سئو، استفاده از کلمات کلیدی، استفاده صحیح از عناوین و توضیحات متا و بهینه سازی تصاویر مربوط به سئوی داخلی وب سایت می باشد.
سئو خارجی
سئو خارجی یا آف پیج سئو به مجموعه فرآیندها و اقداماتی اطلاق می شود که در خارج از سایت انجام می شود و سایت شما را بهینه می کند. به عبارت دیگر، سئوی خارجی ارتباط شما را با بخش خارجی وب سایت شما نشان می دهد. لینک سازی خارجی (یعنی لینک دادن به سایت شما از سایتی دیگر)، دریافت بک لینک معتبر، گزارش گیری و غیره مربوط به سئو خارجی است.
پیشنهاد میشود بخوانید: آموزش سئو خارجی
سئو تکنیکال
سئو تکنیکال از نظر فنی به بهینه سازی وب سایت مربوط می شود. سئو تکنیکال سایت به خزنده های موتورهای جستجو کمک می کند تا سایت شما را بررسی و ایندکس کنند. سئو تکنیکال مانند بررسی سرعت سایت، ایجاد ساخت سایت مپ (نقشه سایت)، بهینه سازی کد، بهینه سازی سایت برای موبایل و غیره عمل می کند. هدف از سئو تکنیکال مانند سئو داخلی و خارجی، بهینه سازی رتبه سایت در گوگل با استفاده از اقدامات فنی در وب سایت است. این قسمت از سئو مربوط به محتوا یا لینک بیلدینگ نیست و فقط به زیرساخت سایت اهمیت می دهد.
خزنده موتور جستجو چیست؟ Crawler چیست؟
موتورهای جستجو دارای یک سری خزنده هستند که لینک ها (پیوندها) را دنبال می کنند و صفحات مرتبط را در نتایج جستجو پیدا می کنند. در واقع این خزنده ها اطلاعات خود را از طریق لینک های جمع آوری شده در پایگاه داده ذخیره می کنند و پس از آن الگوریتم برای بررسی کیفیت لینک و موارد دیگر وارد عمل می شود. برای اینکه بدانید الگوریتم گوگل چیست، توصیه می شود به بخش الگوریتم های گوگل مراجعه کنید.
چرا سئو تکنیکال مهم است؟
سئوی تکنیکال از این نظر بسیار مهم است که اگر وب سایت شما از نظر فنی بهینه نباشد، گوگل آن را نمی بیند و در نهایت صفحات وب سایت شما در لیست نتایج گوگل ظاهر نمی شوند. در واقع گوگل قصد دارد بهترین و نزدیک ترین نتایج را در نتیجه جستجو به کاربران نشان دهد. به همین دلیل خزنده های گوگل صفحات وب را بر اساس معیارهای مختلف بررسی می کنند.
ترفندهایی برای سئو تکنیکال در وردپرس
در این قسمت از مقاله قصد داریم مهمترین نکات سئو تکنیکال + آموزش سئو تکنیکال به زبان ساده را برای شما بازگو کنیم.
سرعت سایت
سرعت سایت یکی از مهمترین معیارهای کسب امتیاز برتر توسط موتور جستجوی گوگل است. تحقیقات نشان داده است که کاربران امروزی بیش از 2 تا 3 ثانیه صبر نمی کنند تا صفحه سایت بارگذاری شود و صفحه سایت بسته شود و به همین دلیل کاربران زیادی را از دست می دهید. بنابراین سرعت بیشتر وب سایت باعث افزایش ترافیک ورودی به سایت شما می شود. در زیر به مواردی اشاره می کنیم که می تواند سرعت سایت را افزایش دهد:
- از تصاویر کوچک استفاده کنید. یکی از راه های کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت، استفاده از سایت Compress است.
- اگر از سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس برای ساخت سایت خود استفاده می کنید، بهتر است از قالب های سبک و بهینه استفاده کنید.
- از هاست مطمئن و سریع برای سایت خود استفاده کنید.
- بخشهایی از وبسایت، مانند لوگوی سایت، را در حافظه پنهان نگه دارید.
- کدهای html و css را با استفاده از افزونه های بهینه سازی کوچک کنید.
- استفاده از اسکریپت ها و افزونه ها را به حداقل برسانید.
- کاهش درخواست های HTTP
ایجاد ساختار بهینه برای ربات
موتورهای جستجو مانند گوگل از خزنده ها برای جستجوی صفحات در وب سایت شما و ایندکس کردن این صفحات در گوگل استفاده می کنند. روش کار این خزنده ها به این صورت است که پیوندها را در صفحات دنبال می کنند. بنابراین، شما باید یک ساختار استاندارد از لینک های داخلی در سایت خود ایجاد کنید تا به خزنده گوگل کمک کند. به عبارت ساده، شما باید لینک های داخلی برای تمام صفحات وب سایت خود ایجاد کنید. به این ترتیب خزنده گوگل تمام صفحات سایت شما را بررسی می کند.
سفارشی کردن فایل robots.txt
robots.txt یک فایل متنی است که برای آموزش خزنده ها به خزیدن و فهرست بندی صفحات وب سایت استفاده می شود. در واقع با این فایل می توانید به موتورهای جستجو دستور دهید که ربات های گوگل چه صفحاتی را بررسی و ایندکس کنند و کدام صفحات را دنبال نکنند. بهتر است با استفاده از فایل robots.txt از ایندکس شدن صفحات دارای محتوای تکراری مانند صفحات مدیریت سایت، صفحات پنل سایت، صفحات پروفایل کاربری سایت، صفحات چت و … جلوگیری کنید.
به عبارت دیگر می توان گفت که فایل robots.txt یکی از موارد سئو تکنیکال برای بهینه سازی ایندکس صفحات سایت است.
بهینه کردن صفحه های 404 و لینک های خراب (شکسته)
همانطور که قبلاً گفتیم، گوگل به شدت مراقب رضایت کاربران خود است. بنابراین، اگر کاربر در نتیجه جستجوی کلمه یا عبارت کلیدی در صفحه خالی یا صفحه 404 قرار گیرد، باعث نارضایتی کاربر می شود. 404 صفحه به صفحاتی اطلاق می شود که حذف شده اند یا URL آنها تغییر کرده است. اگر ربات های گوگل از این صفحات بازدید کنند، رتبه سایت شما کاهش می یابد. بنابراین بهترین کار برای حل این مشکل استفاده از ریدایرکت های 301 است که با استفاده از آن می توانید کاربران یا ربات هایی را که وارد این صفحه شده اند به صفحات مرتبط دیگر منتقل کنید.
ایجاد سایت مپ
یکی دیگر از مواردی که در سئو تکنیکال سایت باید مورد توجه قرار گیرد استفاده از نقشه سایت است. نقشه سایت فایلی است که حاوی کد XML است. با کمک این فایل نقشه ای برای تمامی صفحات سایت ایجاد می شود که به موتورهای جستجو و خزنده ها کمک می کند تا تمامی صفحات سایت را بررسی و ایندکس کنند. به این نکته توجه داشته باشید که نقشه سایت شما همیشه به روز می شود تا در صورت اضافه شدن صفحه جدیدی به سایت شما توسط ربات های گوگل نادیده گرفته نشود.
ریسپانسیو سایت
ریسپانسیو بودن سایت یکی از مهمترین و اصلی ترین نکات سئو تکنیکال است که باید به آن توجه کرد. ریسپانسیو بودن به این معنی است که کاربران می توانند صفحات وب سایت شما را با تمامی دستگاه ها اعم از تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و … در اندازه و کیفیت مناسب مشاهده کنند. امروزه با توجه به افزایش کاربران موبایل، گوگل اهمیت زیادی به واکنش گرا بودن صفحات وب سایت شما می دهد.
این به قدری مهم است که گوگل وبسایتهای غیررسپانسیو را در فهرست نتایج جستجوی موبایل خود رتبهبندی نمیکند، بنابراین باید مطمئن شوید که سایت شما واکنشگرا است.
استفاده کردن از استراکچر دیتاها
داده های ساختاریافته قطعه کدی است که شما به قالب وب سایت خود اضافه می کنید تا هر قسمت از محتوای سایت را به موتورهای جستجو ارائه دهید. به عبارت دیگر، داده های ساخت یافته یا داده های ساخت یافته، اطلاعات اضافی است که در کنار یک وب سایت و توضیحات متا آن مشاهده می کنید. داده های ساخت یافته تاثیر زیادی بر سئو تکنیکال یک سایت دارد. زیرا اطلاعات ارائه شده توسط ساختار داده برای موتور جستجو آسان است.
علاوه بر این، استفاده از این کدهای ساختاریافته اعتبار شما را نزد موتورهای جستجو افزایش می دهد و حتی نحوه نمایش سایت شما در نتایج جستجو را تغییر می دهد. برای درک بهتر توضیحات داده شده به تصویر زیر توجه کنید.
استفاده از پروتکل امنیتی ssl
SSL یا Secure Sockets Layer یک پروتکل امنیتی است که یک لینک رمزگذاری شده بین وب سرور و مرورگر شما ایجاد می کند. در واقع این پروتکل امنیتی ssl از انتقال اطلاعات بین سایت و کاربران شما محافظت می کند. بنابراین، اگر می خواهید امنیت وب سایت خود را تضمین کنید، باید گواهی SSL را در وب سایت خود نصب کنید. برای اینکه بدانید یک سایت از پروتکل SSL استفاده می کند یا خیر، کافی است به URL آن نگاه کنید. URL برای سایت هایی که از پروتکل SSL استفاده می کنند به جای http:// با https:// شروع می شود. پیشنهاد میشود مقاله چرا باید از پروتکل امنیتی SSL استفاده کنیم؟ بخوانید.
از صفحات Duplicate Content جلوگیری کنید
محتوای تکراری هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو آزاردهنده است. محتوای کپی شده از سایت های دیگر یا مشکلات فنی که باعث می شود چندین صفحه با آدرس های مختلف محتوای یکسان را نشان دهند، از نظر موتور جستجو محتوای تکراری محسوب می شوند و اعتبار سایت شما را کاهش می دهند. برای حل این مشکل می توانید از تگ canonical استفاده کنید. در واقع متا تگ canonical برای ارائه نسخه اصلی صفحه به موتورهای جستجو استفاده می شود. با استفاده از این تگ می توانید مشکل محتوای تکراری را حل کنید.
استفاده از Bread Crump (خرده نان)
نقشه سایت یا Bread Crump برای کاربران وجود دارد. خرده نان لینک هایی هستند که در قالب یک منو یا در بالا یا پایین صفحات وب سایت به کاربر نشان می دهند که در واقع چه بخشی از وب سایت هستند. اگر سایت وردپرسی دارید، می توانید Bread Crump را از طریق افزونه Yoast SEO ایجاد کنید. برای درک توضیح تصویر زیر را ببینید.
سخن آخر
سئو تکنیکال جنبه های فنی سایت را بررسی می کند و به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو کمک می کند. باید بدانید که سئوی فنی سایت به اندازه سئو داخلی و سئو خارجی سایت اهمیت دارد. به طوری که اگر سئوی فنی سایت خود را در نظر نگیرید، مطمئناً هر قدمی که برای بهبود سایت خود بردارید بی تاثیر خواهد بود. متشکریم که همراه سئو لرن با مقاله سئو تکنیکال چیست؟ بهترین قانون های سئو تکنیکال برای وردپرس بودید.🙂
درباره مهدی فاتحی فر
مهدی فاتحی فر هستم مدیر و موسس سئو لرن. سال ها هست که در زمینه سئو بصورت کاملا تخصصی فعالیت دارم. تا به حال توانسته ام تجربیات زیادی را در سئو کسب کنم، عاشق آموزش دادن سئو به همه علاقه مندان به این حوزه هستم.
سایر نوشته های مهدی فاتحی فر
دیدگاهتان را بنویسید