الگوریتم موبایل گدون چیست؟ (mobilegeddon) آپدیت 2023
الگوریتم موبایل گدون mobilegeddon از سری الگوریتم های گوگل هست که در 21 آوریل 2015، الگوریتم جستجوی گوگل به سایت های موبایل پسند اولویت بیشتری داد و امتیاز بیشتری را در رتبه بندی به آنها داد. MobileGeddon آغاز ارزیابی الگوریتمی سایت های سازگار با موبایل بود. گوگل با الگوریتم Mobile First Index (در واقع این الگوریتم آخرین به روز رسانی الگوریتم موبایل گدون است که در حال حاضر وجود دارد) ادامه داد و به این روش پایان داد. در ادامه به توضیح الگوریتم Mobilegeddon و تاثیر آن بر سئو و آموزش سئو می پردازیم.
الگوریتم موبایل گدون چیست؟
21 آوریل 2015، اولین تاریخی است که نام الگوریتم موبایل گدون ذکر شد. این الگوریتم ممکن است برای اکثر کسب و کارها غافلگیر کننده باشد، اما گوگل مدت زیادی است که از این الگوریتم برای رتبه بندی سایت ها در حالت موبایل استفاده می کند. در اوایل نوامبر 2014 بود که گوگل سازگاری با موبایل را به عنوان یک عامل مهم در رتبه بندی سایت ها در نظر گرفت و به کاربران اطلاع داد که چه چیزی موبایل فرندلی و پاسخگو است و چه چیزی نیست.
آنها همچنین گفتند که استفاده از عامل دوستدار موبایل یا همان موبایل فرندلی بودن را گسترش خواهند داد و از آن به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده خواهند کرد. به طور مشابه، وقتی چیزی را در گوگل از طریق موبایل خود جستجو می کنید، گوگل ابتدا سایت های موبایل فرندلی را به شما نشان می دهد. برای کسب و کارهایی که اپلیکیشن موبایلی نیز دارند، نمایش در لینک های برتر از اولویت بیشتری برخوردار است.
چرا الگوریتم موبایل گدون ایجاد شد؟
هدف اصلی گوگل همیشه نمایش مرتبط ترین محتوا با آنچه کاربران در جستجوی آن هستند، بوده است. برای این منظور، گوگل میخواهد مطمئن شود که کاربران آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا میکنند و در حین انجام این کار، تجربهای عالی خواهند داشت. به طور متوسط، 88 درصد از ترافیک گوشی های هوشمند از جستجوی محلی یا همان سئو محلی است. برای بهبود تجربه جستجوی کاربران، گوگل می داند که باید نتایج را بر اساس موقعیت مکانی کاربران بهینه و رتبه بندی کند. الگوریتم موبایل گدون فقط برای جستجوهای موبایلی است.
تغییرات الگوریتم گدون گوگل
پس از ایجاد این الگوریتم تغییراتی که صورت گرفت به شرح زیر بود:
- وب سایت های سازگار با موبایل بیشتر در نتایج جستجو دیده میشوند
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، وقتی چیزی را در گوگل در گوشی خود جستجو می کنید، سایت های سازگار با موبایل اولین کسانی هستند که ظاهر می شوند. گوگل هر روز بیش از 3.5 میلیارد جستجو را بررسی می کند که 2.8 میلیارد آن از گوشی های هوشمند است.
- برنامه های بیشتری را که به نتایج جستجو مرتبط هستند نشان دهید
قبل از این الگوریتم، برنامه ها نسبت به نتایج جستجو نمایه می شدند. این بدان معناست که اگر یک کاربر اندروید با یکی از برنامههای دانلود شده خود وارد Google شود، هر جستجویی که مرتبطتر با محتوای آن برنامه باشد ابتدا نسبت به سایتهای سازگار با موبایل ظاهر میشود. خواهد داد این به تنهایی می تواند تجربه کاربر تلفن همراه را بهبود بخشد.
موبایل گدون چگونه کسب و کار من را تحت تأثیر قرار میدهد؟
علاوه بر اینکه بر رتبه سایت شما تأثیر می گذارد، چه راه های دیگری بر کسب و کار شما تأثیر می گذارد؟
- الگوریتم هایی که می توانند وب سایت شما را از دسترس خارج کنند
اگر شما مانند بسیاری از مشاغل دیگر هستید، رقبای زیادی در سطح داخلی و بین المللی خواهید داشت. بنابراین اگر تمایزی وجود نداشته باشد، ممکن است سایت شما دیگر قابل جستجو نباشد. حال منظور ما از غیر قابل کشف چیست؟ خوب همانطور که می دانید با هر جستجو، سایت های صفحه اول گوگل حدود 80 تا 90 درصد کلیک ها را برای هر جستجو دریافت می کنند. تبلیغات گوگل نیز حدود 10 تا 15 درصد از کلیک ها را می گیرد و کمتر از 5 درصد کلیک ها به صفحه بعدی می رود. اگر سایت شما در صفحه اول رتبه ای نداشته باشد، کلیک های شما کاهش می یابد.
- رقبای شما ممکن است تجارت شما را ترجیح دهند
اگر وب سایت شما در صفحه دوم یا سوم باشد، نه تنها بر سایت شما تأثیر منفی می گذارد، بلکه شانس اولویت دادن رقبا به سایت شما را نیز افزایش می دهد. به طور خاص، این منجر به کلیکهای کمتر، تماسهای کمتر و در نتیجه تراکنشهای کمتری با کسب و کار شما میشود.
چگونه وبسایتم را برای الگوریتم موبایل گدون بهینه سازی کنم؟
اول باید سایتان را ابزار هایی که مربوط به بهینه سازی نسخه موبایل هست بررسی کنید و مشکلات را برطرف کنید. در کنار بررسی با ابزار ها بهتر است که سایت را با گوشی موبایل خود نیز باز کنید و بررسی کنید تا مشکلی نماند.
ابزارهایی پیشنهادی برای بررسی:
ابزار mobile friendly test
ابزار google analytics
ابزار page speed insights
درباره مهدی فاتحی فر
مهدی فاتحی فر هستم سال ها هست که در زمینه سئو فعالیت دارم. علاقه مند به زمینه دیجیتال مارکتینگ هستم.
سایر نوشته های مهدی فاتحی فر
دیدگاهتان را بنویسید