الگوریتم مام (MUM) چیست و چه تاثیری بر روی سئو دارد؟
الگوریتم مام : با توجه به پیشرفته بودن گوگل شاید این فکر را بکنید که دیگر این موتور جستجو جای پیشرفت ندارد و تا جایی که ممکن است رشد کرده است. اما باید بگوییم این یک تصور غلط می باشد، زیرا گوگل نه تنها از پیشرفت متوقف نمی شود، بلکه هر روز سعی دارد الگوریتم ها و هوش مصنوعی های خود را ارتقا دهد.
الگوریتم MUM نیز یکی از جدید ترین الگوریتم های گوگل می باشد که به تازگی توسط گوگل ارائه شده است. اگر شما در بستر اینترنت کار می کنید و یا یک کارشناس سئو هستید، این وظیفه را دارید که اطلاعات خود را به روز نگه دارید. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی الگوریتم MUM بپردازیم و تاثیرات آن بر روی سئو وب سایت را مطالعه کنیم پس با ما همراه باشید.
الگوریتم MUM چیست؟
اگر آموزش سئو را مطاله کرده باشید میدانید که، این الگوریتم که به تازگی منتشر شده است، شبیه به الگوریتم برت می باشد. به گفته مدیر گوگل این الگوریتم هزاران برابر پیشرفته تر از الگوریتم BERT می باشد.
قدرت الگوریتم مام ناشی از چند کاره بودن آن است و باید بگوییم که این الگوریتم کارها را به صورت همزمان انجام می دهد. به طور مثال الگوریتم MUM هم متن را می خواند، همزمان عمق مطالب را درک می کند، اطلاعات مربوط به مطالب را سازمان دهی می کند و سپس از فایل های صوتی و ویدیویی برای غنی کردن اطلاعات کمک می گیرد. الگوریتم MUM اطلاعات را از 75 زبان زنده دنیا دریافت و ترجمه می کند. تمامی این اقدامات و دستورات تنها با یک جستجو و در چند ثانیه صورت می گیرد.
این الگوریتم با هدف پاسخ به سوالات پیچیده کاربران طراحی شده است.
الگوریتم MUM
MUM مخفف عبارت Multitask Unified Model می باشد که معنی آن مدل یکپارچه چندکاره می باشد. این الگوریتم یک الگوریتم جستجوی رشته ای می باشد که برای پیدا کردن زیر رشته های منحصر به فرد میان دو رشته مورد استفاده قرار می گیرد.
در واقع این نام اشاره به توانایی این الگوریتم در پاسخ یکپارچه دادن به سوالات کاربران می باشد. با نهایی شدن این الگوریتم دیگر نیاز نیست شما برای پیدا کردن جواب یک سوال، چندین سرچ انجام دهید و تنها با یک سوال می توانید جواب مورد نظر خود را به طور کامل پیدا کنید.
یک مثال برای درک بهتر الگوریتم مام
برای درک بهتر الگوریتم مام بهتر است به این مثال توجه کنید: فرض کنید شما سال قبل به بوشهر سفر کرده اید. امسال قصد دارید به بندر عباس سفر کنید. می خواهید ببینید بوشهر و بندر عباس با هم چه تفاوتهایی دارند؟ اگر بخواهید این موضوع را بفهمید باید به طور جداگانه هر یک از سوالات خود را در سرچ کنید، به عنوان مثال اختلاف دمای بندر عباس و بوشهر چقدر است؟ و سوالا دیگرتان… اما اگر شما سراغ فردی بروید که قبلا به این دو شهر سفر کرده است، تنها کافی است بپرسید بندر عباس و بوشهر چه تفاوت هایی ارند؟ با این سوال فرد به شما تمام اطلاعاتی که لازم دارید را خواهد داد و همچنین نکات ریز دیگری که شاید به ذهنتان خطور نکرده باشد بپرسید.
موضوعات این چنینی کم نیست و در طول روز ممکن است هر فرد چندین بار با موارد اینچنینی برخورد کند. گوگل میانگین سرچ های پیچیده کاربران برای دستیابی به یک جواب را میانگین 8 سرچ در نظر گرفته است. در حقیقت الگوریتم های گوگل به انازه کافی هوشمند نیستند که بتوانند مثل یک متخصص پاسخ کاربر را بدهند و نیز وی را بر طرف کنند. اما گوگل تصمیم گرفته است با ارائه الگوریتم MUM بتواند هوشمندانه تر جواب کاربران را بدهد و به نیاز کاربران نزدیک تر شود.
مزایای الگوریتم MUM
این الگوریتم با هدف تجربه بهتر کاربران در پرسش و پاسخ ها در سرچ های گوگل تهیه شده است. اما علاوه بر این مزیت، برخی ویژگی های دیگر نیز الگوریتم MUM دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:
برداشتن موانع زبانی
اختلاف زبانی یکی از مهمترین موانع برای کسب اطلاعات به شمار می رود. به طور مثال اگر شما بخواهید در مورد یکی از جاذبه های گردشگری کشور کره جنوبی اطلاعات کسب کنید، قطعا بخش زیاد و دقیق ترین و مفید ترین اطلاعات به زبان کشور کره خواهد بود که کاربران دیگر کشورها از آن محروم خواهند بود. اما الگوریتم MUM به گونه ای طراحی شده است که موانع زبانی را از بین می برد و اطلاعات مورد نظر شما را ترجمه می کند و در اختیارتان قرار می دهد. باید بگوییم که خود این الگوریتم زحمت ترجمه متون را بر عهه می گیرد و مطالب ترجمه شده به زبان شما را در اختیارتان قرار می دهد.
درک اطلاعات در انواع مختلف محتوا
الگوریتم MUM یک الگوریتم چند منظوره می باشد و قادر است اطلاعات مورد نیاز شما را از ویدیو، صوت و تصاویر دریافت کند و در اختیار شما قرار دهد.
به عنوان مثال شما می توانید یک تصویر کفش را در گوگل آپلود کنید. سپس بپرسید این آیا یان کفش مناسب کوهنوردی است یا خیر؟ گوگل کفش شما را تجزیه تحلیل خواهد کرد و با توجه به استاد و اطلاعاتی که دارد، پاسخ این سوال را به شما خواهد داد.
همچنین گوکل دیگر وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی را به شما پیشنهاد خواهد داد. علاوه این گوگل بر متن، ویدیو، صوت و تصاویری که ممکن است برا شما باشد نیز به شما نمایش خواهد داد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ” روش سئو کردن محتوای وبلاگ سایت ” را مطالعه کنید.
تاثیر الگوریتم MUM در سئو سایت
الگوریتم مام باعث شده است قدرت درک مطالب و محتواهای گوگل، به انسان بسیار نزدیک تر شود. به همین دلیل شما باید برای سئو مطالب خود، اطلاعات بیشتری در اختیار گوگل قرا دهید. برای این کار می توانید از داده های ساختار یافته بیشتری در صفحات خود ستفاده کنید. این کار باعث می شود گوگل بتواند محتوای شما را بهتر درک کند و در نتیجه آن را محتوای مفید برای کاربران تشخیص دهد و نسبت به رقبایتان به شما الویت بالاتری بدهد.
علاوه بر این موضوع، شما باید به بهینه سازی محتویات صفحات خود، دقت بیشتری نسبت به قبل داشته باشید. به عبارتی متونی که در سایت خود قرار می دهید، خانایی و درک راحت تری داشته باشند.
همچنین به جای اینکه در متن خود بیش از اندازه از کلمات کلیدی استفاده کنید، بهتر است متونی بنویسید که مورد پسند کاربران باشد. یعنی مطالبی جدید، بروز در یک ساختار و قالب استاندارد ارائه شوند.
اکنون به بررسی کامل تر الگوریتم MUM در گوگل و ارتباط آن با سئو وب سایت خواهیم پرداخت.
آیا الگوریتم MUM نتایج جستجو را تغییر می دهد؟
این الگوریتم قطعا تغییرات زیادی بر روی جستجوهای گوگل اعمال خوهد کرد. همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، الگوریتم mum با هدف بیان راه حل هایی بر اساس تصاویر، ویدیو، صوت به وجود آمده است. به عبارتی دیگر نتایج جستجو تنها بر اساس متن ها نیستند.
در حقیقت گوگل قصد دارد با کمک تصاویر، صوت و ویدیو نتایج جستجو را تکمیل کند و تا حدی بیشتر نیاز کاربران را بر طرف کند. این الگوریتم بسیار قوی تر و هوشنمدانه تر از الگوریتم برت عمل می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقالات ما در زمینه الگوریتم های گوگل در وبلاگ سایت رو مطالعه کنید.
تاثیر الگوریتم مام بر نتایج جستجو
کاربران همیشه بر روی لینک های اول گوگل کلیک می کنند از این رو گوگل همواره با انتقاد صاحبان و ناشرین سایت ها مواجه می باشد.
الگوریتم MUM کاربران را ترغیب می کند تا در منابع کوچک نیز دنبال پاسخ سوالات و سرچ های خود باشند. این الگوریتم، عملکردی مانند یک دستیار شخصی را دارد که برای یافتن پاسخ سوالتان به شما کمک می کند و دیگر شما نیازی ندارید تمام سایت ها را برای دست یابی به سوالات خود جستجو کنید. تنها کافی است شما از مام این سوال را بپرسید تا پاسخ خود را دریافت کنید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ” آموزش بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل ویژه 2023 ” را مطالعه کنید.
تنظیم استراتژی سئو با MUM
اگر می خواهید همچنان سایت شما در معرض دید و سرچ یک گول باشد، باید استراتژی خود را با این الگوریتم تنظیم کنید. کسب و کارها در وحله اول باید به تولید محتوای با کیفیت بیشتر از هر چیزی اهمیت دهند. نکته قابل توجه اینجاست که شما نباید محتوایی تهیه کنید که تنها سئو شده باشد و برای الگوریتم های گوگل تولیدشده باشد، بلکه محتوای با کیفیت باید از دیدگاه کاربران اهمیت داشته باشد.
سئو در کنار الگوریتم MUM
توجه داشته باشید که محتوایی که می نویسید باید به تمامی سوالات کاربران در مطلب پاسخ داده شود. سپس از طریق الگوریتم مام بگویید این محتوا برای کاربران مفید می باشد.
اما مهم ترین بخش این الگوریتم لنز و بینایی این الگوریتم می باشد. به عبارتی گوگل دیگر مثب یک فرد نابینا نمی باشد. گوگل می تواند تصاویر را به خوبی ببیند و درک کند. در نتیجه قرار دادن محتوای بصری از جمله تصویر و ویدیو برای کامل کردن متون سایت از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
نتیجه گیری: قدرت اصلی الگوریتم مام در چند زبانه بودن و چند منظوره بودن این الگوریتم می باشد. این الگوریتم قطعا کامل شده الگوریتم برد می باشد و تاثیر آن را چند برابر می کند. با این الگوریتم می توانید سوال خود را مطرح کنید و دیگر نگران موانع زبانی نباشید. همچنین ناشران و صاحبان سایت برای گرفتن رتبه در سرچ گوگل و در معرض دید بودن باید استراتژی و قوانین سئو خود را بر اساس کار این الگوریتم تعیین کنند.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
آخرین تغییرات در الگوریتمهای موتورهای جستجو و تاثیر آنها بر رتبهبندی
ویژگی های افزونه Rank Math SEO
ویژگی های افزونه Yoast SEO
بردکرامب در سئو: اهمیت، انواع، و تأثیر بر بهبود رتبهبندی در موتورهای جستجو
بهترین ابزارهای جایگزین های الکسا (3 تا از بهترین ها در سال 2023)
گوگل دیسکاور چیست؟ چطور وارد گوگل دیسکاور شویم؟
4 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام لگوریتم مام برای زبان فارسی هم فعاله؟
سلام بله. الوریتم مام بیش از 75 زبان رو پشتیبانی میکنه که زبان فارسی هم جزو این زبان ها محسوب میشه.
سلام، الگوریتم مام بر چه اساسی سایت رو تحلیل می کنه؟
سلام الگوریتم مام علاوه بر متن، ویدیو، تصاویر و فایل های صوتی رو هم بررسی می کنه. علاوه بر متون روی تصاویر، صدا و ویدیوهای موجود در سایت هم باید به خوبی کار بشه.